Barona ja FREE.fi perustavat uuden startupin ja yhteisön – Freecreative vastaa työelämän seuraavaan murrokseen yhdistämällä freelancerit ja yritykset

Barona 1.6.2022

Palveluyhtiö Barona ja laskutuspalvelu FREE.fi perustavat uuden Freecreative-startupin. Freecreative on luovien alojen osaajien yhteisö, joka tekee työn tekemisestä ja tilaamisesta helppoa sekä auttaa asiakkaita ja freelancereita löytämään toisensa tehokkaasti. Freelancereille tarjotaan apua oman osaamisen ja työn hinnoitteluun sekä vertaistukea. Yritysasiakkaille Freecreative luo väylän löytää ammattitaitoisia tekijöitä sekä helpotusta laskutusrumbaan.

Työn tekemisen muodot ovat murroksessa. Freelancereille työn tekemisen valinnat lähtevät yhä enemmän henkilökohtaisista arvoista ja autonomian lisääntymisestä. Freecreative auttaa freelancereita löytämään omaa osaamista ja arvoja vastaavia töitä yrityksissä, joissa osaajapulan yksi ratkaisu on löytää projekteihin validoituja markkinoinnin, journalismin ja viestinnän ammattilaisia.

– Osaajapula ei tule helpottumaan ja siksi haluamme olla etujoukoissa luomassa uudenlaista mallia, joka hyödyttää kaikkia. Freelancerien ei ole helppo myydä omaa osaamistaan kannattavasti, me tuemme näissä kriittisissä neuvotteluissa. Haluamme myös olla auttamassa, että polku asiakkaan projektiin löytyy, Baronan luovien alojen liiketoimintajohtaja Jaana Kaarela kertoo.

Palvelu on kehitetty ja ideoitu yhdessä freelancereiden kanssa. Freecreative tarjoaa luovien alojen ammatinharjoittajille projektitöitä ja tukea yrittäjyyden muodoissa FREE.fi:n avulla. Baronan tuhansien rekrytointien kokemus, osaaminen ja kontaktiverkosto helpottaa sekä ostavaa asiakasta että freelanceria.

Uuden palvelun lanseeraaminen on Baronalle luonnollinen jatkumo, sillä Barona Luova on vuodesta 2017 lähtien erikoistunut markkinoinnin ja viestinnän tekijöiden rekrytointiin.

– Olemme seuranneet kansainvälisiä työn muutoksen trendejä ja luvut kertovat ammattimaisten osaajien haluavan päättää itse, miten ja milloin he haluavat olla käytettävissä. Suomen markkinasta puuttuu marcom-yhteisö, josta löytyy alan kiinnostavimmat projektit ja työt sekä elävä vertaisverkosto, Kaarela kertoo palvelun synnyn taustasta.

Freecreativea kehitetään tiiviisti asiakkaiden sekä freelancereiden kanssa. Jatkossa yhteisö tulee sisältämään myös osaamisen kehittämisen palveluita.

– Freecreative sopii kaikille tekijöille. Hoidamme työn tilaajan laskutuksen yhdellä laskulla, ja freelancerit voivat nostaa palkkionsa meiltä kaikilla mahdollisilla tavoilla kevytyrittäjänä, toiminimiyrittäjänä, osakeyhtiöllä tai palkkana, sanoo FREE.fi:n toimitusjohtaja Joonas Tuompo.

Freecreative on Baronan strategian mukainen inhimillinen ja aito palvelu, joka muuttaa vauhdilla muuttuvaa työelämää kaikkien eduksi.

– Tulemme myös perustamaan akuutin tarpeen tiimin, joka on käytettävissä mediataloissa, uutistoimituksissa tai vaikkapa yrityksien kriisiviestintävalmiuksissa, kun resurssi- tai osaamistarve on välitön, Kaarela kertoo.

Lue lisää: www.freecreative.fi

Jaana Kaarela, luovien alojen liiketoimintajohtaja, Barona