Barona rekrytoi kevään aikana 80 uutta ravintola-alan osaajaa Filippiineiltä – työntekijöiden hyvinvointiin kiinnitetään erityistä huomiota

Barona 6.3.2023

Barona kansainvälinen rekrytointi

Palveluyhtiö Barona rekrytoi kevään aikana Suomeen 80 ravintola-alan ammattilaista Filippiineiltä. Osaajat saapuvat Suomeen maalis-toukokuussa, ja heillä kaikilla on ammatillinen tutkinto ravintola-alalta sekä noin 3–15 vuoden kokemus kokin työstä. Työntekijät tulevat työllistymään eri puolille Suomea, pääkaupunkiseudulta pohjoisimpaan Lappiin asti.

Ravintola-alalla kaivataan tällä hetkellä kipeästi osaajia ympäri Suomen, sillä väestö ikääntyy ja koronapandemian aikana muille aloille siirtyi arviolta 15 000 ihmistä. Yhtenä vaihtoehtona toimii kansainvälinen rekrytointi, josta esimerkkinä palveluyhtiö Barona on vastuullisesti rekrytoinut vuodesta 2009 ravintola-alan ammattilaisia mm. Filippiineiltä.

Baronan hotelli- ja ravintola-alan toimialajohtaja Mika Fräntilän mukaan kansainvälisellä rekrytoinnilla mahdollistetaan asiakkaiden liiketoiminnan sujuvuus ja palveluiden saatavuus. Kysyntää kansainvälisille osaajille on tällä hetkellä sekä pienemmissä että suuremmissa yrityksissä.

”Työvoimatarve on valtava ja on selvää, että ilman kansainvälistä rekrytointia emme tule nyt tai tulevaisuudessa pärjäämään niin ravintola-alalla kuin millään muullakaan alalla. Tämä ei tarkoita, etteikö tekijöitä rekrytoitaisi myös kotimaasta. Pyrimme jatkuvasti kaikilla tasoilla olemaan aktiivisia”, Fräntilä avaa.

Ulkomaisen työvoiman rekrytoimiseen liittyvät epäkohdat ovat herättäneet laajaa julkista keskustelua. Fräntilän mukaan kansainvälisen rekrytoinnin tulee olla aina olla vastuullista ja läpinäkyvää. Kaikkien osapuolten, niin lähtömaan yhteistyökumppaneiden kuin työntekijöiden ja tilaavien asiakkaiden täytyy olla tietoisia rekrytoinnin eri vaiheista ja toiminnan tulee olla eettisesti kestävää ja vastuullisesti johdettua.

“Baronalla on luotettava ja pitkäaikainen yhteistyökumppani Filippiineillä ja olemme saaneet ILOn vastuullisen kansainvälisen rekrytoinnin tunnustuksen vuonna 2015. Emme esimerkiksi peri tänne tulevilta työntekijöiltä minkäänlaisia rekrytointiin liittyviä korvauksia rekrytointiprosessin aikana. Meille on tärkeää kohdella kaikkia työntekijöitämme tasavertaisesti”, Fräntilä kertoo.

Barona on rekrytoinut vuosien 2009-2022 aikana Filippiineiltä reilut 300 kokkia, satoja hoitajia ja kymmeniä hitsaajia. Näistä osaajista yli 80 prosenttia on jäänyt pysyvästi Suomeen.

”Pyrimme yhdessä asiakasyritystemme kanssa varmistamaan työntekijöiden sujuvan integroitumisen niin työyhteisöön kuin suomalaiseen työelämään ja yhteiskuntaan. Luotettavasti hoidettu rekrytointi ja perehdytys, sekä käytännön asioista huolehtiminen takaavat työntekijöiden hyvinvoinnin. Meille on kunnia asia, että tänne tuleva kokee tulevansa uuteen kotimaahansa”, Fräntilä muistuttaa.

Mika Fräntilä
Toimialajohtaja

Hotelli ja ravintola

+358 50 310 9900mika.frantila@barona.fi