Baronan hotelli- ja ravintola-alan uusi toimialajohtaja Mika Fräntilä: Haluamme olla alan kopioiduin toimija

Barona 26.1.2023

Baronan uudeksi hotelli- ja ravintola-alan toimialajohtajaksi on nimitetty Mika Fräntilä. Fräntilä on toiminut aiemmin Baronan horeca-alan operatiivisena johtajana 2018–2022 ja tätä ennen mm. aluejohtajana ja franchising-yrittäjänä henkilöstöpalvelualalla.

Vuosittain Barona työllistää hotelli-, matkailu-, ravintola- ja tapahtuma-alalle noin 10 000 tekijää, joista osa on kokeneita ammattilaisia, ja osa esimerkiksi eri alan opiskelijoita. Barona rekrytoi myös kansainvälisiä osaajia, esimerkiksi kokkeja Filippiineiltä, ja Fräntilällä on vahvaa osaamista eettisestä rekrytoinnista.

Toimialajohtaja Mikä Fräntilällä on myös useiden vuosien omakohtaista kokemusta mm. keittiöpäällikön tehtävistä, ja hän haluaa horeca-alan olevan edelläkävijä mm. työntekijähyvinvointiin liittyvissä kysymyksissä. Tämä nousi uudenlaiseen arvoon esimerkiksi korona-aikana, jolloin alalta lähti pysyvästi MaRan ry:n arvion mukaan yli 10 000 työntekijää. Lisäksi Baronan tuoreen Työelämätutkimuksen mukaan matkailu- ja ravintola-alan työntekijöistä peräti 58 prosenttia pohtii alan vaihtoa.

 ”Alamme tulee olla nuorille houkutteleva vaihtoehto tulevaisuuden työpaikkana. Haluamme tuottaa erinomaisia työntekijäkokemuksia ja mahdollisuuden tulla kokeilemaan alaa. Pelkästään viime vuonna valmensimme Baronalla 550 nuorta ja uutta työntekijää alan tehtäviin. Osalle heistä tämä voi olla välivaihe, mutta osa jää pysyvästi. He rakentavat yhdessä koko muun ravintola-alan henkilöstön kanssa uudenlaisia elämyksiä asiakkaille ja luovat tulevaisuutta”, Fräntilä korostaa ja nostaa myös asiakkuuskumppanuuksien kehittämisen ykkösasiaksi:

”Vain yhteisellä pitkäjänteisellä tekemisellä asiakkaan kanssa saavutamme parhaan mahdollisen lopputuloksen. Myös jatkuvat muutostilanteet ravintola-alalla on helpompi taklata asiakkaan kanssa yhdessä.”

Fräntilän mukaan Barona on antanut loistavat puitteet alan palvelujen kehittämiseen ja teknologian hyödyntämiseen mm. työntekijöiden perehdytysten pelillistämisessä ja asiakkaiden järjestelmäintegroinneissa. Parasta ovat kuitenkin ihmiset.

”Joka hetki riittää uutta opittavaa. Meillä on upea yhteishenki ja vahva halu kehittyä ja kasvaa. Haluamme olla suunnannäyttäjä ja alan kopioiduin toimija”, Fräntilä kertoo.

Baronan toimitusjohtaja Lassi Määttä kiittää Mikan sitoutumista, muutoskykyä ja halua toimia ratkaisukeskeisesti myös haastavissa tilanteissa.

”Mika on sillanrakentaja ja visionääri, joka tulee tiimeineen rakentamaan tarvittavaa muutosta koko ravintola-alalle”, Määttä toteaa.

Mika Fräntilä seuraa tehtävässä Mikael Nuotiota, jokasiirtyi johtamaan Baronan teknologiakehitystä vuoden 2022 syksyllä.