Ei koskaan yksin -elokuvan kuvaukset käynnissä Virossa – Barona pääyhteistyökumppani

Barona 27.9.2023

Palveluyhtiö Barona on Klaus Härön Ei koskaan yksin -suurelokuvan pääyhteistyökumppani. Elokuva kertoo Suomesta Saksaan luovutetun kahdeksan juutalaispakolaisen auttajan, Abraham Stillerin tarinan. Fiktiivinen elokuva on Klaus Härön ja Jimmy Karlssonin käsikirjoittama, ja se perustuu vapaasti Rony Smolarin kirjoittamaan elämänkertaan Setä Stiller. Pääroolissa esiintyy Ville Virtanen.

Elokuvaa kuvataan paraikaa Virossa, minkä lisäksi sitä kuvataan lokakuussa Suomessa. Sen tuottaa Matila Röhr Productionsin Ilkka Matila ja levittää Nordisk Film. Ei koskaan yksin on kuuden maan mittava yhteistuotanto, jossa ovat Suomen lisäksi mukana Ruotsi, Tanska, Viro, Itävalta ja Saksa. Ensi-iltaan elokuva tulee syksyllä 2024.

Ohjaaja Klaus Härö kommentoi elokuvan näyttelijävalintoja, joita on tehty Suomen lisäksi Itävallassa ja Virossa:

“Ei ole mikään salaisuus, että Ville Virtanen oli mielessäni pitkään tähän rooliin. On hienoa, että pääsen tekemään työtä pitkästä aikaa suomalaisten näyttelijöiden kanssa ja olen myös iloinen siitä, että kaikki toivomani näyttelijät ovat lähteneet tähän mukaan. Kokeneiden suomalaisten näyttelijöiden rinnalla elokuvassa on mukana tuoreita itävaltaisia näyttelijöitä. Näyttelijöiden lämmin palaute on tuonut rohkaisua siihen pieneen jännitykseen, mitä tämä historiallinen suuri aihe minulle toi.”

Ilkka Matila kommentoi puolestaan elokuvaa seuraavasti: “Olen iloinen tuottaessani jälleen elokuvaa, joka kertoo vaietun tarinan kansakuntamme historiasta ja sen omantunnon kysymyksistä. Tarinan tunteminen auttaa ymmärtämään tämän päivän Suomea, ja se muistuttaa, ettemme ole yksin tässä maailmassa.”

Baronan toimitusjohtaja Lassi Määttä iloitsee yhteistyöstä:

”Elokuvan yksi keskeinen teema, solidaarisuus, on jälleen hyvin ajankohtainen. Auttaminen on tätä elokuvaa ja pohjoismaista työelämää yhdistävä tekijä. Erilaisuuden kohtaaminen sekä aivan jokaisen yksilön työllisyydestä, osaamisen kehittämisestä ja hyvinvoinnista huolehtiminen ovat tänä päivänä tärkeä yhteiskunnallinen päämäärä. Meille Baronalla elokuvan aihe resonoi erittäin vahvasti, sillä ulkomaisen työvoiman hyväksyminen osaksi Suomea on meille iso tavoite.”

Ei koskaan yksin kertoo toisen maailmansodan aatosta, jolloin Euroopassa eletään pimeää aikaa ja Suomi ottaa vastaan pakolaisia Saksasta ja Itävallasta. Pakolaisten auttamisen keskiössä on suomalainen liikemies ja hyväntekijä Abraham Stiller. Hän tekee kaikkensa auttaakseen Suomeen tulleita juutalaispakolaisia, jotka luovutetaan Suomesta keskitysleirille Auschwitziin. Elokuva kertoo heidän tarinansa.

Klaus Härö on yksi palkituimpia kotimaisia elokuvaohjaajia. Hänen uusin elokuvansa Rakkaani merikapteeni (2022) sai maailman ensiesityksensä Toronton arvostetuilla kansainvälisillä elokuvajuhlilla. Elokuva voitti Chicagon kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla parhaan kansainvälisen elokuvan yleisöpalkinnon ja Clevelandin kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla kansainvälisten näytelmäelokuvien sarjan pääpalkinnon. Härön elokuva Miekkailija oli ehdolla parhaan ulkomaisen elokuvan Golden Globe -palkintoon vuonna 2016, jolloin se oli myös Oscar-shortlistalla samana vuonna parhaan vieraskielisen elokuvan sarjassa.

Katja Toivanen, elokuvan tiedotuspäällikkö
katja.toivanen@helsinkicalling.com