Samasta vai erikseen? -podcast tarjoilee ravintola- ja tapahtuma-alan ilmiöitä ja vaikuttajia tuoreella ja rohkealla otteella

Barona 5.10.2022

Melina Siimeslahti ja Johanna Wegelius

Ravintola- ja tapahtuma-alan ilmiöitä ja vaikuttajia tarjoileva Samasta vai erikseen?  -podcastin ensimmäinen tuotantokausi on täällä. Baronan hotelli- ja ravintolatoimialan myyntijohtaja Johanna Wegeliuksen ja asiakkuuspäällikkö Melina Siimeslahden säkenöivästi luotsaamassa podcastissa puhutaan muun muassa johtamiskulttuurista, parhaista ravintolakokemuksista, uusista ravintolakonsepteista, teknologiasta, mielenterveydestä, työvoimapulasta ja trendeistä. Aiheita on luvassa laajalla kattauksella, mutta punaisena lankana kulkee Wegeliuksen ja Siimeslahden aito halu lisätä ravintola-alan vetovoimaisuutta tuomalla esiin upeita tarinoita ja ilmiöitä.

Ravintola- ja tapahtuma-ala kärsi tuntuvasti koronapandemiasta. Alan arvioiden mukaan kymmeniä tuhansia työntekijöitä siirtyi vuoden 2019 jälkeen muihin tehtäviin. Samasta vai erikseen?  -podcastissa ei jäädä ruotimaan pandemiavuosien menetyksiä vaan keskitytään optimistisesti tulevaisuuteen.

”Keskitymme helposti ravintola-alan haasteisiin ja ongelmakohtiin. Podcastissamme toki sivuamme näitä teemoja, mutta kantavana voimana ovat alan tuomat mahdollisuudet. Tätä sanoittamaan ja kuvaamaan olemme saaneet uskomattoman hienoja vieraita, kuten vastuullista muotia ja kahvilaelämyksiä tarjoavan Reloven perustajan ja yrittäjän Noora Hautakankaan, Terapeuttivillenä tunnetun Ville Merisen sekä Baronan toimitusjohtaja Lassi Määtän”, Baronan hotelli- ja ravintolatoimialan myyntijohtaja Johanna Wegelius kertoo.

Hänen mukaansa podcast haluaa rikkoa myös tabuja siitä, miten alalle voidaan tulla, siellä toimia tai sieltä siirtyä johonkin toisiin tehtäviin tai jopa toiselle alalle. Wegeliuksen juontoparilla Melina Siimeslahdella on omakohtaista kokemusta työskentelystä ravintola-alalla fine dining -ravintoloissa niin Suomessa kuin mm. Kööpenhaminassa. Siimeslahden mukaan erityisesti alalle tulevat nuoret tarvitsevat esikuvia ja rohkaisua, jotta alan hienous ei jää kokematta.

”Tässä työssä oppii hyvin nopeasti luovuutta, sosiaalisuutta sekä paineensieto- ja päätöksentekokykyä. Ja tästä opista on varmasti hyötyä myös muussa elämässä. Lisäksi alan sisällä voi tehdä mitä erilaisempia urapolkuja, se tarjoaa jatkuvasti uusia ja kiinnostavia haasteita sekä mahdollistaa merkityksellisten elämysten tarjoamisen ihmisille”, Siimeslahti listaa.

”Samasta vai erikseen? -podcast haluaa aktivoida ihmiset pohtimaan myös kuluttajana omaa suhdettaan ravintola- ja tapahtuma-alaan. Haluanko, että tulevaisuudessakin löytyy niitä ihmisiä, joille tämä ala on intohimo? Me uskomme, että monikaan ei ole enää valmis tinkimään näistä palveluista. Niin paljon ja niin hyvää ne tuovat monille meistä”, Wegelius muistuttaa.

Palveluyhtiö Baronan Samasta vai erikseen? -podcastin ensimmäistä tuotantokautta voi kuunnella mm. Spotify-palvelun kautta.

Johanna Wegelius
Myyntijohtaja