Thaimaalainen rekrytointiyritys perinyt laittomia rekrytointimaksuja Baronan rekrytoimilta työntekijöiltä
Barona aloitti viime vuonna rekrytoinnin Thaimaasta. Pilottiprojektissa rekrytoitiin reilu 20 ravintola-alan työntekijää Pohjois-Karjalan Osuuskaupalle (PKO). Viime viikolla selvisi, että toukokuussa Suomeen saapuneet thaimaalaiset työntekijät ovat Suomen lain, yhteistyösopimuksen sekä eettisen rekrytoinnin periaatteiden vastaisesti joutuneet maksamaan thaimaalaiselle rekrytointiyritykselle rekrytointipalkkioita.
Barona puuttui tilanteeseen välittömästi ja otti yhteyttä maahanmuuttovirastoon, poliisiin, Thaimaan suurlähetystöön sekä ulkoministeriöön, jonka kautta yhteys thaimaalaiseen yritykseen alun perin syntyi. Barona tulee korvaamaan työntekijöille heidän tekemänsä ylimääräiset maksut täysimääräisesti.
Sopimus thaimaalaisen rekrytointiyrityksen kanssa ei pitänyt
Suomi kärsii syvästä osaajapulasta, ja kansainvälinen rekrytointi on yksi tärkeimmistä keinoista lisätä yritysten työvoimaa. Suomi kilpailee kansainvälisistä osaajista muiden länsimaiden kanssa, ja tästä johtuen osaajia etsitään yhä uusista maista.
Barona aloitti viime vuonna rekrytoinnin Thaimaasta. Pilottiprojektissa rekrytoitiin reilu 20 ravintola-alan työntekijää Pohjois-Karjalan Osuuskaupalle. Tässä pilottihankkeessa on 16.8. selvinnyt, että toukokuussa Suomeen saapuneet thaimaalaiset työntekijät ovat Suomen lain, yhteistyösopimuksen sekä eettisen rekrytoinnin periaatteiden vastaisesti joutuneet maksamaan thaimaalaiselle rekrytointiyritykselle rekrytointipalkkioita.
Kansainvälisen rekrytoinnin kasvattaminen ei saa tapahtua vastuullisuuden kustannuksella. Baronalla on hyvin perusteellinen prosessi rekrytointiin ulkomailta. Kaikkien osapuolien kanssa käydään ennakkoon läpi mm. Baronan edellytykset yhteistyölle sekä eettisen rekrytoinnin periaatteet. Näitä käydään läpi useaan otteeseen prosessin aikana monin eri keinoin.
Edellä mainittu epäkohta paljastui Baronan toteuttamassa auditoinnissa Suomessa. Barona puuttui tilanteeseen välittömästi ja käynnisti selvitystyön ja jatkotoimet. Yhtiö otti yhteyttä maahanmuuttovirastoon, poliisiin, Thaimaan suurlähetystöön sekä ulkoministeriöön, jonka kautta yhteys thaimaalaiseen yritykseen alun perin syntyi.
Baronan edustajat ovat keskustelleet jokaisen thaimaalaisen työntekijän kanssa. Barona ja PKO tukevat heitä kaikin keinoin ja tarjoavat mm. keskusteluapua hyvinvointiammattilaisten kanssa. Barona tulee korvaamaan työntekijöiden tekemät ylimääräiset maksut heille täysimääräisesti.
Työntekijöiden herkän aseman ja tilanteen arkaluontoisuuden vuoksi pyydämme, että kyseisten thaimaalaisten työntekijöiden annetaan keskittyä työhön ja Suomeen asettautumiseen rauhassa. Työntekijät ovat tyytyväisiä uuteen arkeen ja haluavat jäädä pysyvästi työskentelemään Suomeen.
Barona tulee katkaisemaan yhteistyön kyseisen thaimaalaisen rekrytointiyrityksen kanssa. Barona myös keskeyttää rekrytoinnit Thaimaasta toistaiseksi.
Barona jatkaa kansainvälistä rekrytointia ensisijaisesti Filippiineiltä, missä vastaavia epäkohtia ei ole ilmennyt. Toistaiseksi auditointia lisätään kaikkiin kansainvälisiin rekrytointeihin. Baronalla on ollut Filippiineillä sama kumppani vuodesta 2009 asti.
Thaimaalaiset työntekijät asettuneet Suomeen hyvin – jäävät Pohjois-Karjalaan töihin
“Baronan strategian keskiössä on työntekijöiden hyvinvointi, mikä tarkoittaa vastuullista ja oikeudenmukaista kohtelua kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Olemme toteuttaneet kansainvälistä rekrytointia yli 10 vuotta ja tämä on ensimmäinen kerta, kun näin tapahtui. Olemme erittäin pahoillamme näiden thaimaalaisten työntekijöiden puolesta, ja tulemme tukemaan heitä kaikin mahdollisin keinoin. Teemme myös kaikkemme, että nämä tekijät joutuvat tästä vastuuseen”, toteaa Baronan toimitusjohtaja Lassi Määttä.
“Vastuullinen ja eettinen rekrytointi on meille kunnia-asia, ja Barona on saanut Kansainväliseltä työjärjestöltä (ILO) eettisen rekrytoinnin tunnustuksen. Osana tätäkin rekrytointihanketta pyrimme kaikissa vaiheissa varmistamaan, että mitään ylimääräisiä maksuja ei peritä. Asiasta yksiselitteisesti sovittiin thaimaalaisyrityksen kanssa vuosi sitten, mutta valitettavasti sopimus ei pitänyt. Tapauksen paljastuminen kuitenkin kertoo, että auditointiprosessimme toimii. Harmillista toki on, että epäkohta paljastui vasta työntekijöiden ollessa jo Suomessa. Kannamme oman vastuumme tapahtuneesta ja teemme kaikkemme, että näin ei enää koskaan pääse tapahtumaan”, sanoo Baronan kansainvälisestä työvoimasta vastaava johtaja Elina Koskela.
“Olemme hyvin järkyttyneitä tapahtuneesta ja otamme tämän erittäin vakavasti. Nyt on erittäin tärkeää huolehtia näistä työntekijöistä ja antaa viranomaisten sekä asianosaisten selvittää kokonaisuutta. Tapahtuneesta huolimatta työt jatkuvat normaalisti ja pyydämmekin, että työntekijät saisivat nyt kaikessa rauhassa keskittyä asettautumiseen ja työntekoon”, toteaa Pohjois-Karjalan Osuuskaupan viestintäjohtaja Petri Vähä.
Vuonna 2022 Barona rekrytoi ulkomailta yli 700 osaajaa pääasiassa Filippiineiltä. Euroopasta rekrytoitiin vain noin 100 osaajaa, koska osaajakilpailussa Suomen vetovoima ei usein riitä.
Barona noudattaa Henkilöstöala HELA ry:n ohjeistusta ulkomaisten työntekijöiden vastuullisesta rekrytoinnista. Ohjeistuksen mukaan rekrytointipalkkioita ei saa periä, työntekijän riittävästä osaamisesta sekä kotoutumisesta tulee huolehtia sekä varmistaa, että työntekijän kaikkia oikeuksia kunnioitetaan.
Baronalla työskentelee yli 1 800 vieraskielistä työntekijää, jotka edustavat yli 90 eri kansalaisuutta.
Lisätietoja:
Elina Koskela, kansainvälisestä työvoimasta vastaava johtaja, Barona
040 757 9227
elina.koskela@barona.fi
Lassi Määttä, toimitusjohtaja, Barona
040 830 7646
lassi.maatta@barona.fi