Valmennamme 10 000 ihmistä vuodessa: ravintola-alan työvoimapulaa ratkovat konkarit asettivat riman korkealle
Valmennusyritys Koutsit aloittaa valtakunnallisen Uusi rooli haltuun -kampanjan, jonka tavoitteena on valmentaa ja perehdyttää vuoden kuluessa peräti 10 000 työntekijää uuteen ravintola-alan työrooliin. Alalle uusia työntekijöitä houkutteleva kampanja käynnistyy syyskuussa. Koutsit on osa palveluyhtiö Baronaa.
Vaikka ravintolapalvelujen kysyntä on elpynyt koronan jälkeen, mediassa on kuluvana vuonna käsitelty paljon alan ongelmia, kuten työvoimapulan vuoksi suljettuja ravintoloita, yrittäjien uupumista ja jonojen ruuhkauttamia kesätapahtumia. Etujärjestöjen selvitysten mukaan ravintola-alalta on lähtenyt koronavuosina yli 10 000 ja tapahtuma-alalta 6 500 vakituista työntekijää. Työvoimapula nousikin MaRa:n tuoreessa jäsenkyselyssä ravintola-alan pahimmaksi uhkakuvaksi.
Koutsien liiketoimintajohtaja Markus Apuli näkee monen ravintolan joutuneen noidankehään.
– Kun uusia työntekijöitä ei kiireessä ehditä perehdyttää, he joutuvat liian nopeasti liian vaativiin tehtäviin. Epävarmuus työroolissa johtaa irtisanoutumisiin, jolloin vanhat työntekijät kuormittuvat entistä enemmän. Kun asiakkaat kohtaavat ravintolan ongelmat ja äänestävät jaloillaan, myynti romahtaa, hän kuvailee.
Koutsit uskoo työilmapiirin ja taitojen kehittämisen olevan avain ravintola-alaa jarruttavaan työvoimapulaan. Asettamalla tavoitteen korkealle Koutsit haluaa herätellä koko alaa kehittämään työolosuhteita:
– Työrooliinsa hyvin perehdytetty työntekijä nauttii työstään ja työskentelee tehokkaammin, mikä heijastuu positiivisesti niin työkavereihin kuin asiakkaisiin. Hän myös viihtyy alalla pitempään, mikä vähentää jatkuvan rekrytoinnin tarvetta ja parantaa tuottavuutta, Apuli perustelee.
Koutsien keinot ovat käytännönläheisiä. Tulokkaille opetetaan ravintolatyössä tarvittavia, esim. tarjoilijaksi työllistymistä helpottavia perustaitoja. Alalla jo työskentelevät voivat valmennuksissa kehittyä työpaikkansa moniosaajiksi tai lähijohtajiksi. Koutsaukset toteutetaan itseopiskeltavina digiperehdytyksinä ja työpaikoilla järjestettävinä pienryhmävalmennuksina.
– Olemme valmentaneet verkossa jo neljän vuoden ajan ja työpaikoilla sitäkin kauemmin, joten meillä on vahva kokemus eri valmennustapojen toimivuudesta ja ravintoloiden tarpeista, Apuli kertoo.
Koutseille on tärkeää myös houkutella uusia työntekijöitä ravintola-alalle, jossa töitä riittää. Niinpä kampanjan aikana Koutsien verkko-oppimisympäristöön avataan myös kaikille avoimia ilmaista digiperehdytyksiä.
Uusi rooli haltuun -kampanjan kanavissa tullaan seuraavien 12 kuukauden aikana esittelemään runsaasti osallistuvien ravintoloiden hyviä käytäntöjä ja tuloksia. Lisäksi ääneen pääsevät alan työntekijät uratarinoineen ja kokemuksineen.
Kampanjaa voi seurata osoitteessa https://www.koutsit.fi/ ja sosiaalisessa mediassa tunnisteella #uusiroolihaltuun.
Yhteystiedot:
Markus Apuli
Liiketoimintajohtaja, Koutsit
+358 50 4907540
markus.apuli@koutsit.fi
Taustatiedot:
Koutsit
- perustettu 2017
- kokeneiden ravintola-alan konkareiden verkosto: parikymmentä valmentajaa eri puolilta Suomea
- tarjoaa mm. digiperehdytyksiä, pienryhmävalmennuksia, yritysvalmennuksia
- liittyi osaksi palveluyhtiö Baronaa vuonna 2020
- https://www.koutsit.fi
Majoitus- ja ravintola-alan tilanne