Työpaikkailmoittelun perusteella taloussuhdanne heikkenee edelleen – suosituimpaan ilmoitukseen yli 1 000 työnhakijaa

Barona 10.12.2023

Palveluyhtiö Baronan tilastot osoittavat Suomen taloussuhdanteen heikentyneen marraskuussa. Baronan työpaikkailmoitusten* lukumäärä oli marraskuussa 1 935, mikä on 13,7 prosenttia vähemmän kuin lokakuussa.

Ulkomailta tulevat työhakemukset ovat olleet kuluvana vuonna merkittävässä kasvussa. Suurin piikki koettiin heinäkuussa, jolloin hakemuksia tuli yhteensä lähes 60 000 kappaletta. Loppuvuoden aikana hakemusmäärä on laskenut, marraskuussa hakemuksia tuli 31 896 kappaletta. Näistä yli 13 000 eli noin 43 prosenttia tuli ulkomailta.

”Henkilöstöpalveluala etusyklisenä toimialana osoittaa ensimmäisenä, mihin suuntaan taloussuhdanne etenee. Valitettavasti marraskuun tilastot kertovat, että Suomen tilanne heikkenee edelleen. Palvelualoilla työvoiman kysyntää on yhä, esimerkiksi hotelli- ja ravintola-alan tehtäviin haetaan yhä runsaasti osaajia. Sen sijaan teollisuudessa ja rakentamisessa tilanne on vaikeutunut. Vielä emme havaitse signaaleja, että kokonaistilanne olisi kääntymässä parempaan suuntaan”, Baronan Suomen ja Pohjoismaiden liiketoiminnoista vastaava johtaja Juho-Pekka Nojonen toteaa.

Marraskuun suosituimmat työpaikkailmoitukset Baronalla:

• Baronalle varastotyöntekijäksi, 1 189 työnhakijaa
  • Warehouse worker, Hämeenlinna, 537 työnhakijaa
  • Elokuvateatterityöntekijä, Tampere, 528 työnhakijaa
  • Fast food restaurant attendant, 527 työnhakijaa
  • Varastotyöntekijä, 317 työnhakijaa
  • Lumityöntekijöitä, 293 työnhakijaa

Työhakemuksia tuli eniten (suuruusjärjestyksessä) hotelli- ja ravintola-alan, logistiikka-alan sekä asiakaspalvelu- ja kaupan alan tehtäviin.

Barona on Suomen 8. suurin työnantaja sekä suurin henkilöstöpalvelualan yritys.

*Yksi työpaikkailmoitus voi sisältää lukuisia, jopa satoja työpaikkoja.

Juho-Pekka Nojonen, Suomen ja Pohjoismaiden liiketoiminnoista vastaava johtaja, Barona
juho.nojonen@barona.fi

Antti Möller, viestintäpäällikkö, Barona