Asiakaspalvelun ja IT-asiantuntijatyön välissä – multitalent-tiimissä Ella auttaa siellä missä apua tarvitaan
Ella Jonninen on työskennellyt syksystä 2018 saakka Baronan kautta Fujitsun teknisessä tuessa. Alun perin Ellalla oli tarve työpaikalle, jolloin kiinnostus ja harrastaneisuus tietokoneiden parissa ajoi hänet hakemaan teknisen asiakaspalvelijan roolia. Taitojen ja oman innostuksen karttuessa Ella on edennyt Fujitsun Multitalent-tiimiin.
Mielekäs työ ja Fujitsun hyvät etenemismahdollisuudet ovat vieneet mennessään. Ella toimii Multitalent-tiimissä, jossa työtehtävät voivat vaihdella päivän ja tarpeen mukaan. Osan työajasta Ella käyttää asiakaspalveluun. Sen lisäksi hän ratkoo ongelmia, joita ei asiakkaan ensimmäisen yhteydenoton aikana saada hoidettua, avustaa kollegoita ja kirjaa eri ongelmatilanteiden varalle ohjaistuksia.
- Multitalent-tiimi on Fujitsulla uusi tapa toimia. Fujitsulla pyritään jatkuvasti kehittämään uusia ja parempia tapoja toimia ja palvella asiakkaita. Tämä on yksi niistä, Ella kertoo.
Ella on työskennellyt Multitalent-tiimissä syksystä 2020 lähtien. Työ on taiteilua asiakaspalvelun ja asiatuntijatason välissä, josta Ella nauttii. Hän pääsee ratkomaan asiantuntijatason laajoja tietoteknisiä ongelmia, mutta tekemään myös asiakaspalvelutyötä.
- Roolien välissä sukkulointi tuo myös joustavuutta työhön. Jos asiakaspalvelussa on ruuhkaa ja tarvitaan enemmän apuja, niin olen siellä auttamassa. Jos taas isompia haasteita tulle sumaksi asti, niin olen ratkomassa niitä. Nautin vaihtelevasta työstä todella paljon, Ella kertoo.
Jatkuvia kehittymisen mahdollisuuksia
Ella on opiskellut politiikan tutkimusta, ja rooli Fujitsun tiimissä on hänen ensimmäinen IT-alan työ. Aloittaessaan Fujitsulla vuonna 2018, hän työskenteli ensin teknisessä asiakaspalvelussa Service Deskissä. Fujitsun kannustava työilmapiiri ja jatkuvat kehittymisen ja etenemisen mahdollisuudet ovat saaneet Ellan innostumaan työstään entistä enemmän.
- IT-ala on kiva, sillä sitä voi myös opiskella itsenäisesti ja suorittaa erilaisia sertifikaatteja. Myös Fujitsu kannustaa sertifikaattien suorittamiseen ja tukee kouluttautumista muun muassa vapauttamalla työaikaa kokeiden suorittamiseen, Ella kertoo ja jatkaa:
- Työntekijöiden kouluttautumista pidetään arvokkaana, ja Multitalent-tiimissä saammekin käyttää työaikaa osaamisen kehittämiseen oman mielenkiinnon mukaan. Tämän lisäksi Fujitsu järjestää työntekijöilleen koulutuksia.
Ella kokee myös Fujitsun joustavuuden töiden suhteen isona plussana. Aloittaessaan työt Fujitsulla, hän oli opiskelija ja joutui sovittamaan töiden ja opintojen aikatauluja yhteen.
- Esihenkilöni oli todella joustava opintojeni kanssa. Tein aluksi kolmena päivää töitä ja tarvittaessa vähemmän, jos opinnot niin vaativat. Vastaavasti otin lisävuoroja, jos opinnot antoivat myöden. Opintojenkin jälkeen töitä on voinut todella joustavasti sovittaa esihenkilön kanssa.
Uuden oppimista joka päivä
Työ on välillä hetkistä, mutta Ella nauttii ihmisten auttamisesta.
- Parhaan fiiliksen saa silloin, kun pääsee auttamaan asiakasta ongelman kanssa, jonka vain minä osaan ratkaista. Toisen päivän pelastamisesta tulee hyvä fiilis, Ella hehkuttaa.
Työ tarjoaa myös haastetta ja epävarmuuden hetkiä, mutta onneksi on ohjeita ja kollegan tuki aina saatavilla.
- Joskus sitä joutuu pokkana esittämään asiantuntijaa, vaikka ei tietäisi yhtään, miten ongelma ratkaistaan. Silloin on onneksi kokonainen tiimi tukena, josta joku osaa aina auttaa. Tässä työssä pitää olla rohkea ja valmis selvittämään asioita. Hienoa on, että joka päivä oppii jotain uutta! Ella kertoo.
Ellan vinkit tuleville kollegoille
- Tärkeintä on oma-aloitteisuus ja innostus. Pärjätäksesi sinun ei tarvitse tietää kaikkea IT:stä, mutta täytyy olla kiinnostunut oppimaan uutta. Haasteet pitää nähdä mahdollisuutena oppia. Positiivinen asenne ja oppimisen into ratkaisevat.