Henkilöbrändi työtä hakiessa – mitä hyötyä siitä on?
Pidätkö henkilöbrändin luomista tarpeettomana kikkailuna ja oman kilven kiillottamisena? Tällöin suosittelen perehtymään asiaan pintaa syvemmin jo pelkästään työnhakua silmällä pitäen.
Siinä missä yritykset markkinoivat itseään asiakkailleen ja työnhakijoille, myös työnhakijan kannattaa pyrkiä esittelemään itsensä positiivisessa valossa – henkilöbrändi on tässä iso apu. Mistä henkilöbrändissä sitten todella on kyse ja miten päihität sen avulla toiset samasta työpaikasta kilpailevat? Kerron sen sinulle!
Henkilöbrändin avulla ohjaat mielikuvia itsestäsi ammattilaisena
Henkilöbrändillä tarkoitetaan mielikuvaa, jonka toinen henkilö sinusta saa. Ympärilläsi oleville ihmisille, oli kyse työkavereistasi tai läheisistäsi, on todennäköisesti muodostunut jonkinlainen kuva sinusta – sinullakin on siis jo olemassa henkilöbrändi, vaikket asiaa itse tiedostaisikaan.
Työnhaussa vahva henkilöbrändi auttaa rekrytoijaa muodostamaan nopeasti käsityksen osaamisestasi ja persoonastasi, jolloin rekrytointiprosessikin etenee nopeammin. Sen avulla voit ohjata mielikuvaa itsestäsi haluamaasi suuntaan ja tehdä itsestäsi kiinnostavan paketin työmarkkinoilla jo ennen kuin olet ehtinyt kerryttää työhistoriaa hakusi kohteena olevasta työstä tai alalta.
Kovan kilpailun keskellä harkittu henkilöbrändi tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden erottua positiivisesti muista samaa työtä hakevista. Omaa henkilöbrändiä kannattaakin rakentaa koko työuran ajan tavoitteellisesti – siihen satsaamalla voit nimittäin saada myös jatkossa uusia kiinnostavia työtarjouksia ja mahdollisuuksia edetä urallasi.
Hyvä henkilöbrändi rakentuu suunnitelmallisesti – mieti, mikä on keskeistä
Rahkeita onnistuneen henkilöbrändin rakentamiseen löytyy varmasti jokaiselta – tärkeintä on, että viestit työnhaustasi oikealle yleisölle tavalla, joka auttaa sinut lähemmäs tavoitettasi. Esimerkiksi HR-alan työtehtävistä kiinnostuneen kannattaa keskittyä markkinoimaan itseään kyseisen alan osaajille.
Pysähdy ihan aluksi miettimään, minkä asian toivoisit jäävän itsestäsi rekrytoijalle mieleen. Pyri korostamaan henkilöbrändissäsi niitä puoliasi, joista voisi olla tulevalle työnantajallesi hyötyä ja joilla voisit erottua positiivisesti muista alan tekijöistä.
Viesti näkyvästi opintojesi parissa ja työelämässä saamastasi palautteesta ja onnistumisen kokemuksistasi, mutta tuo esille myös hallussasi olevat työelämätaidot. Jos omien vahvuuksien tunnistaminen tuntuu vaikealta, pohdiskele niitä ystäviesi, perheesi tai työkavereidesi kanssa. Muista, että osaamista kertyy myös vapaa-ajalla!
Älä kuitenkaan tyydy pelkkiin itsekehuihin. Työnhakijana sinun kannattaa esitellä taitojasi ja työsi tuloksia myös konkreettisesti – esimerkiksi verkkoportfolion avulla.
Sosiaalinen media tukee henkilöbrändiä ja auttaa verkostoitumaan
Kuten varmaan tiedätkin, sosiaalisesta mediasta on tullut yksi tärkeimmistä työnhaun kanavista. Se tarjoaa oman henkilöbrändin näkyväksi tuomisen ohella matalan kynnyksen keskusteluun oman alasi ammattilaisten kanssa.
Selvitä ensin, missä kanavissa alasi keskustelua käydään aktiivisimmin ja lähde sen jälkeen rohkeasti laajentamaan verkostojasi. Esimerkiksi LinkedIn on niin asiantuntijoille kuin suorittavan työn tekijöille oivallinen alusta verkostoitua ja esitellä omaa osaamistaan.
Henkilöbrändiä rakennat somessa yksinkertaisimmillaan kommentoimalla oman alasi uutisia ja ilmiöitä – muista, ettei sinun ei tarvitse olla tietyn alan huippuosaaja voidaksesi osallistua keskusteluun! Kiinnitä silti huomiota omien kommenttiesi sävyyn, jottet tule huomaamattasi välittäneeksi itsestäsi negatiivista mielikuvaa.
Lisäät mahdollisuuksiasi erottua sosiaalisessa mediassa muista työnhakijoista myös esimerkiksi kirjoittamalla blogia tai luomalla oman verkkosivun. Kaiken jakamasi sisällön ei aina tarvitse olla suoraan sinun kynästäsi – myös jakamalla muiden tekemiä artikkeleita tai postauksia tuot omat kiinnostuksenkohteesi muiden tietoon.
Henkilöbrändisi vahvistuu ajan kuluessa – myös hyöty on pitkäaikaista
Henkilöbrändiä ei tänäkään päivänä rakenneta ainoastaan sosiaalisen median kanavissa, vaan paljon myös jokapäiväisissä kohtaamisissa muiden kanssa. Vaikket olisikaan vielä kiinni työelämässä, osallistu silti rohkeasti sinua kiinnostavien alojen tapahtumiin, jolloin pääset esittelemään itsesi uusille ihmisille ja luomaan näihin suhteita.
Aktiivinen henkilöbrändäys edistää monesti työpaikan saamista, mutta itsestään ei silti tarvitse pitää meteliä taukoamatta joka kanavassa – näkyvyyden saaminen auttaa toki jäämään työnantajien mieleen, mutta henkilöbrändiä laatiessa jokaisen kannattaa olla rehellisesti sellainen kuin on.
Jos kuitenkin epäröit sitä, millaisena henkilöbrändisi muille näyttäytyy, kysy siitä rohkeasti mielipidettä muilta ja ole tarvittaessa valmis pohtimaan tapoja, joilla henkilöbrändisi voisi kehittyä toivomaasi suuntaan.
Kannattaa muistaa, ettei tuloksia välttämättä synny silmänräpäyksessä ja vahvan brändin rakentaminen vie usein aikaa. Pienilläkin ajan saatossa tehdyillä panostuksilla voi kuitenkin olla positiivinen vaikutus henkilöbrändiisi – ja ties kuinka merkittävä rooli työuralla etenemisesi kannalta!