Konkreettisia tuloksia ja tekemisen meininkiä – Elisalle Atea on täynnä mahdollisuuksia

Emma Karkkulainen 28.8.2022

Atean työntekijä, Elisa Lukin

IT-asiantuntija Elisa Lukin suhtautuu työhönsä intohimolla. Kolme vuotta Atean IT-tuessa viihtyneelle Elisalle on tärkeää, että työ tarjoaa sopivasti haastetta ja mahdollisuuksia kehittyä. Atealla hänen uratoiveensa on huomioitu alusta alkaen.

- Meillä on avoin keskusteluilmapiiri ja työntekijöitä kuunnellaan. Toivon työskenteleväni joku päivä projektipäällikkönä tai esihenkilönä, ja minulle onkin tarjottu tilaisuuksia tutustua tarkemmin toivomiini tehtäviin.

Elisa kiinnostui Ateasta nimenomaan uusien mahdollisuuksien takia. Pitkään kuluttajapuolella IT-laitteiden parissa työskentelyn jälkeen Elisa halusi selvittää, mitä muuta alalla on antaa. Atealla Elisa hoitaa yritysten IT-asioita lähituessa ja käsittelee palvelutiskiin saapuvia pyyntöjä. Elisan mielestä Atealla pääsee tekemään monipuolisesti erilaisia tehtäviä oman kiinnostuksensa mukaan, mikä mahdollistaa uuden oppimisen ja itsensä kehittämisen.

- Meillä Atealla kannustetaan kouluttautumaan. Opiskelulle halutaan järjestää aikaa ja mahdollisuuksia, mikä on mielestäni hienoa.

Iloa onnistumisista ja boostia haasteista

Atealle Elisa päätyi Baronan kautta loppuvuodesta 2019. Rekrytointiprosessi meni nopeasti, sillä eräänä iltana jätetty hakemus johti parissa viikossa työpaikkaan. Erityisesti Elisa ilahtui rekrytoinnin sujuvuudesta. Baronan pitämän alkuhaastattelun jälkeen Atella tiedettiin tarkkaan, millaisesta tekijästä on kyse ja seuraavissa keskusteluissa päästiinkin syventymään tarkemmin Elisan osaamiseen.

- Minulle tuli heti alkumetreillä olo, että minusta ja minun osaamisestani ollaan aidosti kiinnostuneita. Kuluttajaelektroniikan parissa hankittu laaja asiakaspalvelukokemukseni otettiin myös huomioon, josta olin iloinen.

Elisalle on merkittävää, että työ tuottaa konkreettisia tuloksia ja että siitä näkee oman käden jäljen. Iloa työhön tuo myös se, kun ongelmat saadaan ratkottua ja asiakkaat tulevat tyytyväisiksi. Tämä voi Elisan työssä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että hoitajat pystyvät hoitamaan potilaitaan tai opettaja opettamaan oppilaitaan, kun järjestelmät saadaan toimimaan. Hyvin hoidettu työ tuottaa Elisalle hyvää mieltä vielä pitkään. Ajoittain työ tarjoaa myös haastetta, mutta Elisa sanoo saavansa tiukoista tilanteista vain lisää boostia.

- Tehtäviin tuo oman haasteensa se, ettei meillä ole aina mahdollisuutta nähdä laitetta fyysisesti, jolloin ongelmia ratkotaan esimerkiksi etäyhteyksin. Tällöin meillä on tarve päästä ikään kuin asiakkaan pään sisään, jotta ongelma löydetään ja se saadaan ratkaistua.

Usein työt vaativat Elisan mukaan keskittymiskykyä ja kärsivällisyyttä. IT-tukeen tulee paljon avunpyyntöjä, joissa asiakas pystyy vain toteamaan, ettei laite syystä tai toisesta toimi. Tällöin Elisan selvittely lähtee liikkeelle siitä, mitä toimimattomuus oikeastaan kyseisellä kerralla tarkoittaakaan. Pienillä vihjeillä voi olla suuri merkitys: pimeä näyttö tai koneen hyytynyt akku voivat toimia Elisalle tärkeinä johtolankoina.

Tiimin tuella tulosta

IT-tuessa moni asia ratkeaa tiimipelillä. Elisa hehkuttaa tiiminsä osaamista ja tekemisen meininkiä, joka näkyy ja kuuluu kaikessa.

- Meillä on mahtavia tyyppejä töissä ja tosi hyvä yhteishenki. On hienoa, että tiimistä löytyy aina joku, kenen kanssa keskustella oli kyse sitten työstä tai jostain muusta.

Monien onnistuneiden tehtävien ohella etenkin yksi iso työprojekti on jäänyt Elisan mieleen, jolloin toimiva tiimityö näytti voimansa ja tiukalla aikataululla suoritettu tehtävä saatiin onnistuneesti maaliin. Kyseinen, monen tuhannen laitteen toimitus- ja asennusurakka, vaati jokaiselta tekijältä venymistä. Siinä tilanteessa Elisa tajusi, miten upeasti tiimiläiset tukevat toisiaan ja haluavat puhaltaa yhteen hiileen. Projektista saatu kiitos tuntui Elisasta erityisen hyvältä.

- Sitä herkästi unohtaa, miten paljon omallakin työllä on vaikutusta ihmisten arkeen. Tuollaiset tilanteet toimivat hyvänä muistutuksena, että teen tärkeää työtä.