Haussa kesäduuni? Katso kaikki avoimet paikat täältä!

Haussa kesäduuni? Katso kaikki avoimet paikat täältä!

Haaste: Kotipizza Group kaipasi tukea franchising-yrittäjilleen henkilöstötarpeiden haasteiden kanssa, sillä moni yrittäjä kamppailee jatkuvasti osaavan henkilöstön löytämisessä.

Ratkaisu: Kotipizza Group ja Barona loivat uuden yhteistyönmallin 2019 tavoitteena helpottaa Kotipizza-yrittäjien monenkirjavia haasteita rekrytointien kanssa. Itsenäisesti työskentelevät franchising- ja kivijalkayrittäjät pääsevät solmimaan yhteistyösopimukset valmiilla ostoehdoilla suoraan Baronan kanssa, ilman välikäsiä. Lisäksi Barona HoReCan oma valmennusyhtiö toteuttaa täsmäkoulutuksia yrittäjille eri käytännön haasteisiin.

 

Järvenpään Kotipizza-yrittäjä sai helpotusta rekrytointisavottaan

Barona lähti toteuttamaan yhteistyötä aktiivisella yrittäjien kontaktoinnilla. Jalkatyön ohessa Kotipizza Groupin päässä tiedotettiin ja informoitiin yrittäjiä Baronan yhteistyömahdollisuudesta.

Tällä hetkellä noin 200 Kotipizza-yrittäjästä Baronan henkilöstövuokrauspalveluita käyttää noin 40.

Yksi heistä on yrittäjä Kati Rusanen, jonka omien Kotipizza-ravintoloiden myynni kasvu toteutui henkilöstövuokrauksen avulla. Rusasen yritys KPR-Food Oy omistaa Järvenpään, Hyvinkään ja Keravan Kotipizza-ravintolat. Rusanen kääntyi Baronan puoleen alun perin vuonna 2015, koska rekrytointi tuntui aikaa vievältä ja hankalalta muun työn keskellä. Baronan – silloisen Opteamin -kautta Rusasen leipiin tuli aluksi muutamia tuntityöntekijöitä silloin tällöin.

– Aluksi en tiennyt, miten rekrytointiyritykset toimivat. Ajattelin, että ne ovat hirveän kalliita tai hankalia. Kaikki on kuitenkin toiminut niin hyvin, että yhteistyö on koko ajan lisääntynyt. Nyt olemme tilanteessa, että noin puolet 40 työntekijästämme on Baronan palkkalistoilla.

Vuokratyöntekijöillä on samat oikeudet ja velvollisuudet kuin Rusasen omilla listoilla olevilla. Ainoastaan palkka maksetaan eri reittiä. Baronan kautta tulleet henkilöt ovat Rusasen mukaan olleet aivan loistolöytöjä lähes joka kerta, sillä taustatyö ja hakijamarkkinointi tehdään huolella.

– Barona hoitaa koko prosessin ammattimaisesti. He hoitavat niin hakuilmoituksen teon kuin hakijoiden karsinnan. Sen jälkeen he lähettävät potentiaaliset tänne haastateltavaksi. Baronan tekemä työ on säästänyt minulta älyttömästi aikaa ja vaivaa, Rusanen kuvailee.

Rusasen mukaan henkilöstövuokrausmalli ei ole sen kalliimpi kuin jos rekrytoisi itse. Sen sijaan hyödyt ovat hänen mielestään mittavammat. Siksi hän suosittelee Baronan kaltaista yhteistyökumppania kaikille rekrytoinnin kanssa kamppaileville.

“Barona ymmärtää Kotipizzan liiketoimintaympäristöä ja sen haasteita hienosti. Barona-yhteistyömme on kehittynyt kerroksittain ja etenemme kohti kokonaisvaltaisempaa ja yrittäjillemme merkityksellisempää yhteistyötä” Kotipizza Group, Suvi-Tuuli Kemiläinen.”

– Rekrytoinnin ulkoistaminen on pieni kustannuslisä suhteessa siihen, miten suuri vaiva rekrytoinnista ja työntekijöihin liittyvän paperisodan kanssa minulla olisi ollut. Barona on todella joustava ja ketterä yhteistyökumppani. Esimerkiksi koronan kiihdytettyä rekrytointitarpeitamme Barona vastasi hienosti kiireellisiin tarpeisiin ja viime kevään jälkeen heidän kauttaan on tullut 15 työntekijää töihin, Rusanen kertoo.

Kotipizza Group ja Barona toteuttavat myös valmennuksia yrittäjille

Henkilöstövuokrauksen lisäksi Barona on ollut mukana tukemassa Kotipizza-yrittäjien menestystä muillakin keinoilla. Kotipizzan yrittäjäverkosto on maanlaajuinen, mutta haasteet yleensä samankaltaisia. Niinpä tarvittiin ratkaisu, joka sopisi kaikille, mutta auttaisi tiettyjen kipukohtien kanssa kamppailevia yrittäjiä. Vuonna 2019 yhteistyö Kotipizza Groupin kanssa laajentuikin myös

yrittäjille suunnattuihin käytännönläheisiin lyhytvalmennuksiin, jotka toteuttaa osana Barona HoReCaa toimiva ravintola-alan valmennusyhtiö Koutsit. Tänä vuonna pelkästään Koutsien koulutuksiin on arvioitu osallistuvan noin 40–70 ihmistä. Yhteensä kotipizzalaisia osallistuu kaikkiin tarjottaviin koulutuksiin vuosittain satoja.

– Olemme toteuttaneet työlainsäädäntöasioita käsitteleviä valmennuksia useamman ja lisäksi yhden rekrytointimarkkinointiwebinaarien sarjan. Paraikaa on tekeillä itsensä valmentamisen kokonaisuus, kertoo Kotipizza Groupin Franchising ja koulutuspäällikkö Suvi-Tuuli Kemiläinen.

Tänä vuonna kehitetään myös työnhakijapooleja yhä laajemmiksi yli yrittäjärajojen esimerkiksi alueellisesti sekä muita kokonaisvaltaisia palvelupaketteja yrittäjien käyttöön. Työntekijäpoolin ideana on, yrittäjät löytäisivät helposti Kotipizza Groupin kouluttamia työntekijöitä toimipisteisiinsä. Baronan markkinointikoneisto takaa sen, että potentiaaliset työntekijät myös haluavat liittyä osaksi työntekijäpoolia. Kun töitä on tarjolla yli yrittäjärajojen, sitouttaa se tekijöitä vahvasti osaksi Kotipizza-työntekijäpoolia.

– Barona ymmärtää Kotipizzan liiketoimintaympäristöä ja sen haasteita hienosti. Barona-yhteistyömme on kehittynyt kerroksittain ja etenemme kohti kokonaisvaltaisempaa ja yrittäjillemme merkityksellisempää yhteistyötä, Kemiläinen sanoo.

Järvenpään Kotipizza-yrittäjä Kati Rusanen on samaa mieltä.

– Barona näkyy tekemisessämme jatkossakin. Kasvutavoitteenamme on uusien ravintoloiden avaaminen ja Baronan kautta tulemme löytämään sinne osaavia tekijöitä. Haaveena on, että pystyisimme rekrytoimaan kokonaisia tiimejä Baronan kautta suoraan, Rusanen miettii.

Johanna Wegelius-image
Ota yhteyttä:
Johanna Wegelius
Myyntijohtaja
barona-contact-logo
Ota yhteyttä

Uusimmat kokemukset

Takaisin kokemuksiin