Haaste: Puolalainen vaatejätti LPP laajentui Suomeen vuonna 2019 ja lanseerasi 5 erilaista liikettä Helsingin Triplaan. Suomen-toimintojen vetäjän lisäksi kaikkiin liikkeisiin tarvittiin osaava henkilöstö tiiviillä aikataululla.

Ratkaisu: Barona ratkaisi haasteen rekrytoinnilla sekä henkilöstövuokrauksella. Koska brändit olivat täysin uusia kotimaisessa kentässä, tutustui Barona tarkasti brändien profiileihin, suoritti esikarsinnan ja -haastattelut sekä etsi kullekin brändille parhaiten sopivan henkilöstön.

Puolalainen vaateyritys LPP laajensi toimintaansa Suomeen ja ensimmäisenä koko Pohjoismaihin vuonna 2019. Vaatejätti tarvitsi luotettavan kumppanin hoitamaan rekrytoinnit lokaalisti, sillä se avaisi yhdellä rytinällä Helsinkiin kauppakeskus Triplaan peräti viisi eri vaatebrändinsä liikettä, Reservedin, Housen, Croppin, Mohiton sekä Sinsayn.

Lokaalin tuntemuksen puutteen takia oli tärkeää löytää luotettava kumppani, joka pystyy etsimään oikeat ja sopivat vastuuhenkilöt ja myyjät sekä toteuttaa haastattelut mutkattomasti.

– LPP kilpailutti eri palvelujentarjoajat ja Barona valikoitui kumppaniksi. Yrityksessä on oikeantyyppinen lähestymistapa rekrytointiin ja prosesseja hoitaa lämminhenkiset ammattilaiset, kuvailee ensimmäisenä rekrytoitu, LPP Suomen toimintaa pyörittävä Operational Manager Seija Leppihalme.

Koko vastuuhenkilökunta etsinnässä – 40 henkilön rekrytointi Baronan avulla

Baronan tehtäväksi tuli hankkia koko henkilökunta LPP:n Suomen-liikkeisiin. Vakituisesti LPP:lle rekrytoitavien vastuuhenkilöiden, kuten myymäläpäällikköjen, visualistien ja vastuumyyjien rekrytointi toteutettiin ensimmäisenä.

Savotta aloitettiin jo keväällä 2019, kuukausia ennen Triplan avajaisia. Lisähaastetta rekrytoihin toi, että jokainen viidestä brändistä oli tarkasti tietynlaiselle kohderyhmälle suunnattu, ja tarvitsi juuri tietynlaisia osaajia.

Katso videolta lisää LPP:n kokemuksia Baronan henkilöstöpalveluista:

Rekrytointi aloitettiin käymällä läpi LPP:n kanssa hakijoiden kriteerit, toiveet ja eri brändien hakijaprofiilit. Baronalta lähdettiin myös tutustumaan paikan päälle Viroon LPP:n liikkeisiin ja brändiin paremmin, jotta oikeanlaiset henkilöt löydettäisiin töihin.

Kesäkuussa päästiinkin jo rekrytoimaan ensimmäisiä vakituisia LPP:lle työllistyviä ammattilaisia. Baronan suoritettua tarkan karsinnan hakijat lähetettiin vielä LPP:lle haastatteluun.

– Helpotti hurjasti, että Baronalla oli jo valmiiksi se käsitys siitä, millainen on minkäkin brändin työntekijä. He pystyivät sitä kautta suosittelemaan meille suoraan hakijoista, kuka voisi sopia parhaiten minkäkin brändin alle. Löysimme lopulta aivan mahtavia tyyppejä, kuvailee Leppihalme.

Kymmeniä työntekijöitä tiimeihin Baronan henkilöstövuokrauksen avulla

Vakituisen henkilöstön lisäksi LPP käytti Baronan henkilöstövuokrauspalveluja laajasti rakentaessaan toimivia tiimejä Triplan eri liikkeisiin. Yrityksellä on Suomessa tällä hetkellä hieman yli 100 vuokratyöläistä, aina kokoaikaisesta tuntityöläisiin ja keikkalaisiin asti.

– Vain vastuuhenkilöt ovat LPP:n leivissä. Kaikki muut tulevat Baronan henkilöstövuokrauksen kautta. Kaupan ala on vaihteleva ja siksi tämä malli on meille kaikista järkevin tapa toimia. Sitoudumme tuntisopimuksiin, mutta keikkalaisilla pystymme täyttämään akuutteja tilanteita.

Leppihalmeen mukaan henkilöstövuokraus on toiminut moitteetta, ja täyttöasteet pysyneet hyvinä kiirepiikeistä ja haastavista kausista huolimatta.

– Kaiken A ja O on ollut se, että meillä on todella hyvä keskinäinen vuorovaikutus Baronan yhteyshenkilön kanssa. Yhteistyö on helppoa ja vaivatonta. Voi aina kysyä ja antaa palautetta ja kaikki on toiminut sujuvasti, Leppihalme kiittelee.

Kun LPP:n liikkeet lopulta aukesivat syksyllä 2019 Triplassa, toimi täysin uusi henkilökunta saumattomasti yhteen.

– Se oli merkittävä kokemus ja muistelen edelleen lämmöllä sitä hypeä ja räjähtävää lähtöä.

Laajentuminen jäihin – mutta yhteistyö Baronan kanssa jatkuu

LPP:n liikkeet ehtivät toimia noin viisi kuukautta täysillä, kun koronarajoitukset iskivät. LPP: n liikkeet eivät kuitenkaan sulkeutuneet kokonaan, vaan haastavat ajat taklattiin lomautuksilla ja sopimusmuutoksilla. Laajentuminen Suomessa kuitenkin pistettiin jäihin.

– Kasvutavoitteet menivät uusiksi ja olemme joutuneet miettimään eri tavalla esimerkiksi sitä, mihin vertaamme nyt tavoitteitamme. Positiivista on ollut se, että selvisimme ilman irtisanomisia. Kaikki työntekijämme pääsevät töihin kesäkuussa. Se on merkki siitä, että paremmat ajat ovat tulossa.

Yhteistyö Baronan kanssa on jatkunut koronasta huolimatta tiiviinä ja jatkuu myös tulevaisuudessa. Leppihalme kiittelee erityisesti matalan kynnyksen tukea ja apua, mitä on Baronalta vuoden aikana saanut. Viestejä vaihdetaan lähes päivittäin.

– Olen ainoa henkilö Suomessa LPP:n toimistolla, lähimmät esimieheni istuvat ulkomailla. Siksi Barona, lokaali tuki, laaja osaamisrepertuaari ja tietotaito ovat erittäin tärkeitä – apua on aina saanut heti. Yhteistyö on ollut antoisaa, Leppihalme summaa.

Jani Räkköläinen-image
Ota yhteyttä:
Jani Räkköläinen
Myyntijohtaja
barona-contact-logo
Ota yhteyttä

Uusimmat kokemukset

Takaisin kokemuksiin