Asiantuntijan rekrytoinnissa uudet keinot käyttöön
Kun olet palkkaamassa asiantuntijaa, esihenkilöä tai korkeimman johdon edustajaa, perinteiset rekrytoinnin lainalaisuudet ei välttämättä päde. Asiantuntijoiden rekrytointi vaatii enemmän kuin palkkatarjouksen.
Tiesitkö, että...
- Palkka ei ole kaikki kaikessa
Palkka on tärkein syy työpaikan vaihtamiselle. Kuitenkin esimerkiksi markkinointi- ja viestintäalalla sen merkitys on keskimääräistä pienempi. Samalla työtehtävien sisällöllä ja ura- ja etenemismahdollisuudella on keskimääräistä suurempi painoarvo työpaikan vaihdossa.
- Tekoäly kiinnostaa
IT/telecom-alalla noin puolet kaipaa lisäosaamista tekoälyn hyödyntämisessä työelämässä.
- Hyvinvoinnissa parantamisen varaa
Markkinointi- ja viestintäalalla vain 57 % kokee henkilökohtaiset voimavaransa hyviksi.
- Avoimia kansainvälisyydelle
IT/telecom-alalla jopa 87 % on valmiita työskentelemään monikielisessä työympäristössä tai tiimissä. Markkinoinnissa ja viestinnässä vastaava luku on 73 %. Kaikkien alojen keskiarvo on 59 %.
Mitä on otettava huomioon asiantuntijan rekrytoinnissa?
- Kokonaiskompensaatio
Palkka on tärkeä syy työpaikan vaihtamiselle, ja liian matala palkkataso voi tyssätä rekrytoinnin heti alkutekijöissä. Varmista siis, että palkka ja kokonaiskompensaatio (edut, bonukset) ovat linjassa tehtävän vaatimustason kanssa. Tässä rekrytointikumppani voi olla avuksi.
- Etenemismahdollisuudet ja jatkuva oppiminen
Asiantuntijat arvostavat työssä saatavaa koulutusta ja osaamisen kehittämistä. Tämä voi tulla hyvin esiin myös rekrytointivaiheessa. Mieti jo rekrytoinnin suunnitteluvaiheessa, mitä rekrytoitava henkilö tekee vuoden, kahden tai viiden päästä.
- Arvomaailma
Yrityksen ja sen tuottamien tuotteiden ja palveluiden vastuullisuus on tärkeässä roolissa yhä useammalle työnhakijalle. Nosta näitä asioita esiin rekrytointivaiheessa.
- Työnantajamielikuva
Positiivinen työnantajamielikuva helpottaa rekrytointia, oli kyseessä mikä tahansa tehtävätaso. Muista, että tärkeimpiä brändilähettiläitäsi ovat nykyiset työntekijät. Selvitä kyselyiden ja sisäisten keskusteluiden kautta kipukohdat ja lähde kehittämään niitä.

Asiakkaidemme kokemuksia asiantuntijoiden rekrytoinnista
"Barona on ollut meille suuri apu erityisesti suorarekrytoinneissa. He ovat kartoittaneet työntekijämarkkinoita ja tehneet puolestamme alkuhaastattelut, jotka ovat säästäneet meidän aikaamme merkittävästi."
