Asiantuntijan rekrytoinnissa uudet keinot käyttöön

Asiantuntijan rekrytoinnissa uudet keinot käyttöön

Kun olet palkkaamassa asiantuntijaa, esihenkilöä tai korkeimman johdon edustajaa, perinteiset rekrytoinnin lainalaisuudet ei välttämättä päde. Asiantuntijoiden rekrytointi vaatii enemmän kuin palkkatarjouksen.

Tiesitkö, että...

  1. Palkka ei ole kaikki kaikessa

    Palkka on tärkein syy työpaikan vaihtamiselle. Kuitenkin esimerkiksi markkinointi- ja viestintäalalla sen merkitys on keskimääräistä pienempi. Samalla työtehtävien sisällöllä ja ura- ja etenemismahdollisuudella on keskimääräistä suurempi painoarvo työpaikan vaihdossa.

  2. Tekoäly kiinnostaa

    IT/telecom-alalla noin puolet kaipaa lisäosaamista tekoälyn hyödyntämisessä työelämässä.

  3. Hyvinvoinnissa parantamisen varaa

    Markkinointi- ja viestintäalalla vain 57 % kokee henkilökohtaiset voimavaransa hyviksi.

  4. Avoimia kansainvälisyydelle

    IT/telecom-alalla jopa 87 % on valmiita työskentelemään monikielisessä työympäristössä tai tiimissä. Markkinoinnissa ja viestinnässä vastaava luku on 73 %. Kaikkien alojen keskiarvo on 59 %.

Mitä on otettava huomioon asiantuntijan rekrytoinnissa?

  1. Kokonaiskompensaatio

    Palkka on tärkeä syy työpaikan vaihtamiselle, ja liian matala palkkataso voi tyssätä rekrytoinnin heti alkutekijöissä. Varmista siis, että palkka ja kokonaiskompensaatio (edut, bonukset) ovat linjassa tehtävän vaatimustason kanssa. Tässä rekrytointikumppani voi olla avuksi.

  2. Etenemismahdollisuudet ja jatkuva oppiminen

    Asiantuntijat arvostavat työssä saatavaa koulutusta ja osaamisen kehittämistä. Tämä voi tulla hyvin esiin myös rekrytointivaiheessa. Mieti jo rekrytoinnin suunnitteluvaiheessa, mitä rekrytoitava henkilö tekee vuoden, kahden tai viiden päästä.

  3. Arvomaailma

    Yrityksen ja sen tuottamien tuotteiden ja palveluiden vastuullisuus on tärkeässä roolissa yhä useammalle työnhakijalle. Nosta näitä asioita esiin rekrytointivaiheessa.

  4. Työnantajamielikuva

    Positiivinen työnantajamielikuva helpottaa rekrytointia, oli kyseessä mikä tahansa tehtävätaso. Muista, että tärkeimpiä brändilähettiläitäsi ovat nykyiset työntekijät. Selvitä kyselyiden ja sisäisten keskusteluiden kautta kipukohdat ja lähde kehittämään niitä.

Milloin avuksi suorahaku?
Milloin avuksi suorahaku?Suorahaku on yhä yleisempi ratkaisu niin korkeimman johdon kuin asiantuntijoidenkin rekrytoinnissa. Tällöin saavutat passiiviset hakijat, jotka eivät aktiivisesti lue työpaikkailmoituksia. Osaavan rekrytointikumppanin avulla saatte määriteltyä tarpeisiinne vastaavan profiilin ja löydätte siihen parhaat osaajat.Lue lisää

Asiakkaidemme kokemuksia asiantuntijoiden rekrytoinnista

"Barona on ollut meille suuri apu erityisesti suorarekrytoinneissa. He ovat kartoittaneet työntekijämarkkinoita ja tehneet puolestamme alkuhaastattelut, jotka ovat säästäneet meidän aikaamme merkittävästi."
Sari Toivola, henkilöstöpäällikkö, Elmo
Sari Toivola, henkilöstöpäällikkö, Elmo

Lue asiantuntijoidemme ajatuksia asiantuntijoiden rekrytoinnista