Filippiiniläiskokkeja vastaanottamassa – vastuullisuus ei pääty rekrytointiin

Meiju Pykäri 20.4.2023

Filippiiniläiskokit kentokentällä

Kansainvälinen rekrytointi on yksi keinoista, joilla hotelli- ja ravintola-alallakin tuttua osaajapulaa voidaan hillitä. Baronalla on rekrytoitu kansainvälisiä ravintola-alan osaajia jo vuodesta 2009 asti ja maaliskuun alussa Filippiineiltä saapui Suomeen 80 kokkia. Ryhmä oli suurin, mitä Barona on koskaan tähän mennessä rekrytoinut.

Rekrytoidessa on aina tärkeää huolehtia toiminnan eettisyydestä ja vastuullisuudesta – myös oikeiden työntekijöiden löytämisen jälkeen. Baronalla teemme paljon töitä sen eteen, että jokainen työntekijä saisi työlleen hyvän startin ja voisi työssään hyvin. Miten filippiiniläiskokkien saapumiseen oli valmistauduttu, ja mitä piti sisällään heidän ensimmäinen viikkonsa Suomessa?

Tervetullut olo luodaan jo lentokentällä

Hotelli- ja ravintola-alan kansainvälisiä rekrytointeja hoitaa Baronalla neljän hengen tiimi, joka ahkeroi ennen kansainvälisten osaajien saapumista esivalmistelujen parissa useamman kuukauden ajan. Kuten aina, tiimiläisemme olivat myös maaliskuun tulijoita heti lentokentällä avosylin vastassa.

Filippiiniläiskokeilla oli pitkä matka takanaan ja fiilikset ymmärrettävästi ristiriitaiset, sillä taakse oli jäänyt tuttu ja turvallinen kotimaa, perhe ja ystävät. Lentokentällä kohtasimme silti pelkkiä hymyileviä kasvoja ja kysyttäessä jokainen kertoi olevansa innoissaan tulevasta. Talvinen säätila herätti tulijoissa sekä ihmetystä että ihastelua – moni näki lunta ensimmäistä kertaa elämässään!

Tulijat tuntuvat olevan usein hyvin halukkaita oma-aloitteisesti verkostoitumaan uudessa maassa ja osalla on esimerkiksi somen kautta saatuja tuttuja jo lentokentällä vastassa. Kokkien joukossa oli tällä kerralla myös yksi pariskunta ja yhden viime vuonna Suomeen tulleen kokin puoliso. Perheenyhdistämiseen liittyvät hetket ovat aina todella mieleenpainuvia ja tunteikkaita myös rekrytoijan näkökulmasta ja niitä on hienoa olla todistamassa.

Filippiniläiskokkien vastaanotto

Lähtökohdat uuteen hoidetaan yhdessä kuntoon

Filippiiniläiskokkien joukossa oli tälläkin kerralla paljon konkariosaajia, joille on kertynyt alalta jo yli 10 vuoden kokemus. Kokit sijoittuivat töihin ympäri Suomen, Helsingistä Leville asti ja tekivät ensimmäiset työvuoronsa jo viikon sisällä saapumisestaan

Tätä ennen oli kuitenkin varattu aikaa orientaatiolle ja asioiden hoitamiselle tiimimme avustuksella. Asioiden sujuvoittamiseksi Baronan tiimi oli tehnyt käytännön esivalmisteluja ja hankintoja esimerkiksi paikasta toiseen siirtymistä ja yhteydenpitoa varten.

Työntekijöille oli varattu ensimmäisten päivien ajaksi pääkaupunkiseudulta väliaikaiset yhteismajoitukset, jonne heidät kuljetettiin busseilla suoraan kentältä. Myös pitempiaikaiset asumisjärjestelyt oli tuttuun tapaan hoidettu Baronan puolesta jo etukäteen.

Meille on tärkeää, etteivät kansainväliset osaajat koe olevansa yksinäisiä, joten emme koskaan sijoita heitä uusille paikkakunnille yksin. Otamme huomioon myös heidän toiveensa siitä, minne päin Suomea he haluaisivat työllistyä sekä sen, että monella on Suomessa jo valmiiksi perhettä, sukulaisia ja ystäviä. Paikallisen Barona-tiimin vastuukonsultti ottaa tulijat vastaan rautatieasemalla, josta heidät saatetaan uusiin koteihinsa.

Mika Fräntilä
Miksi rekrytoisin kansainvälisen osaajan?Hotelli- ja ravintola-alan toimialajohtaja Mikä Fräntilä kertoo, miksi myös sinun kannattaa olla avoin kansainväliselle rekrytoinnille.Lue juttu

Selkeä viestintä varmistaa, ettei asioita jää hampaankoloon  

Yhteisen viikon aikana asioimme filippiiniläiskokkien virastoissa ja pankissa. Tiimimme oli tehnyt etukäteen tätä varten ajanvaraukset ja huolehti siitä, ettei kenenkään tarvitsisi osata yksin suunnistaa vieraassa ympäristössä.

Sähköisen asioinnin aikakaudella kansainvälisiltä osaajilta edellytetään edelleen paljon perinteistä paperityötä, koska alkuvaiheessa heiltä puuttuvat vielä sosiaaliturvatunnukset. Täytimme ensimmäisinä päivinä yhdessä kokkien kanssa kaikki tarvittavat paperit – sen ansiosta rekisteröityminen hoitui sutjakkaasti.

Tiimimme pyrkii tekemään viestinnästä mahdollisimman selkeää, mikä helpotti nytkin ensimmäisten päivien käytännön asioiden sujumista. Kokit saivat lisäksi heti alussa tiimiläistemme yhteystiedot, ja kehotuksen soittaa tai laittaa viestiä, jos jokin asia mietityttää.

Ensimmäisten päivien aikana tulijoilla on kuitenkin kokemukseni mukaan yleensä yllättävän vähän kysymyksiä ja uskon, että niitä herää enemmän arjen ja työelämä lähdettyä kunnolla käyntiin. Englanti on yksi filippiiniläisten kotikielistä ja kielimuurin puuttuminen on iso plussa työntekijöiden ja heitä työllistävien yritysten vuorovaikutuksen kannalta.

Kaiken ytimessä on aito välittäminen ja toimiva yhteispeli

Maaliskuun ryhmän saavuttua kokonaisuudessaan Suomeen koko porukka kokoontui yhteisiin tiloihin. Ohjelmassa oli hygieniapassitesti ja orientaatioesitelmä, jossa kävimme läpi esimerkiksi suurimpia työarkeen liittyviä kulttuurieroja. ”Infoähkyn” välttämiseksi perehdytys aloitettiin kuitenkin digitaalisesti jo ennen työntekijöiden Suomeen saapumista.

Filippiiniläiskokit orientaatiotilaisuudessa

Viimeisenä päivänä moni tuli halaamaan, pyytämään yhteiskuvaa ja kiittämään henkilökohtaisesti heille tarjotusta mahdollisuudesta uuteen elämään. Koen, että tällaiset hetket osoittavat liikuttavalla tavalla sen, kuinka merkityksellinen asia kansainvälisen rekrytointi on paitsi yritysten, myös yksilöiden kannalta.

Matkan varrelle osuu toisinaan myös kommelluksia. On hyvä muistaa, että vaikkei aivan kaikkeen voisikaan varautua etukäteen, eteenpäin päästään joustavalla yhteispelillä. Maaliskuisen bussilakon ja Baronan Helsingin toimistotilojen muuton seurauksena osaa porukasta ja myös heidän työkenkiään kuskailtiin välillä tiimiläisten omilla autoilla.

Vastuullisuus ei ole vaikeaa – siihen saa tarvittaessa myös tukea

Vaikka työntekijöiden rekrytoiminen Suomen ulkopuolelta kuulostaisikin työläältä prosessilta, kansainvälisistä osaajista kiinnostuneen yrityksen ei kannata kauhistua sen äärellä. Baronalla hoidamme tarvittaessa maahanmuutto- ja relokaatiopalvelut yritysten puolesta – osaamisen lisäksi painotamme rekrytointien yhteydessä hakijoiden sopeutumista ja aitoa kiinnostusta työllistyä Suomeen ravintola-alalle, mikä antaa hyvät lähtökohdat heidän kotoutumiselleen.

Näkemykseni mukaan vastuullisuus rakentuu pitkälti arjen pienistä teoista ja rekrytointien yhteydessä on tärkeää muistaa, että työtä tehdään aina ihmisenä ihmiselle. Hotelli- ja ravintola-alan kansainvälisiin rekrytointeihin keskittyneessä tiimissä olemmekin jo rekrytointiprosessia suunnitellessa kysyneet itseltämme, minkälaista kohtelua toivoisimme, jos olisimme itse samassa tilanteessa.

Kansainvälinen osaaja arvostaa yleensä korkealle jo sitä, että saa edellytykset menestyä uudessa työssään ja että koko työyhteisö ottaa hänet aidosti osakseen. Tätä tukeaksemme tarjoamme yrityksille toimipaikoilla tapahtuvaa perehdytystä varten kattavan valmennusmateriaalin, niin esihenkilöille kuin työntekijän tuleville tiimikavereille.

Erotinviiva

Mitä vastuullisuudesta keskustellaan ja miten siitä voi varmistua?

Kv-rekrytoinnin vastuullisuus ja eettisyys on aina oltava toiminnan perusteena. Klikkaa webinaaritallenteeseen, jossa mm. tästä aiheesta keskustelevat yrityksiä kv-rekrytoinneissa tukevan Business Finlandin Laura Lindeman, sote-alan osaajia ulkomailta rekrytoineen Rinnekotien Leila Rutanen sekä Baronan Elina Koskela.

Opas kansainväliseen rekrytointiin. Klikkaa ja lataa

Kansainvälinen rekrytointi
Kiinnostaako kansainvälinen rekrytointi?Autamme sinua hoitamaan kansainvälisen rekrytointiprosessin eettisesti ja vastuullisesti, alkuvaiheesta relokaatiota myöten.Lue lisää