Hyvä perehdytys on rekrytoinnin paras kaveri – 5 vinkkiä ravintola-alalle
Tuleeko teille uusi huipputyyppi töihin? Onnittelut! Muistathan kuitenkin, että uuteen työhön sisälle pääseminen vie aina aikaa eikä taitavaakaan osaajaa sovi jättää yksin selvittelemään työhön liittyviä kuvioita. Huolehtimalla hyvästä perehdytyksestä varmistat, että tulokkaat tuntevat itsensä tervetulleiksi työyhteisöön ja saavat työlleen sujuvan startin.
Ensikokemus alalta säilyy työntekijän mielessä todennäköisesti vielä kymmenien vuosien jälkeen ja voi puskaradion kautta levitessään vaikuttaa yrityksen työnantajamielikuvaan pitkäänkin – pyri siis siihen, että myös perehdytyksestä jää hyvä muisto.
Tee perehdytyksestä polku – kiireessä läpiviety tietoisku ei ole kenenkään etu
Ravintola-ala on tunnetusti hektinen, mutta se ei voi olla syy sille, etteikö tulijaa pystyttäisi perehdyttämään ammattimaisesti ja tasalaatuisesti. Oikeus saada perehdytystä kuuluu kaikille riippumatta siitä, onko työntekijä tulossa töihin lyhyeksi vai pitemmäksi aikaa – kannattaa muistaa, ettei paikkauskaan hyödytä yhtä paljon, jos sitä tekevä henkilö heitetään kylmiltään syvään päähän.
Usein juuri kiireen varjolla tulijan ensimmäisiin hetkiin yritetään sisällyttää mahdollisimman paljon asiaa. Uutta informaatioita voi kuitenkin ottaa vastaan vain rajallisen määrän kerrallaan – jos koko perehdytyspaketti vedetään läpi kymmenessä minuutissa, ei työntekijälle jää todennäköisesti kauheasti mieleen.
Mikset laatisi sen sijaan suunnitelmallista perehdytyspolkua, joka voisi alkaa jo ennen ensimmäistä työvuoroa ja hyödyntäisi useampaa henkilöä? Kun polun miettii kerralla toimivaksi, samaa mallia on helppo hyödyntää jatkossakin.
Huomioi uuden työntekijän tunteet – lämmin ilmapiiri kantaa pitkälle
Uutena alalle tulevan työntekijän tunnemaailma voi olla ensimmäisinä päivinä melkoista vuoristorataa. Läsnä on usein jännitystä, innostusta, odotuksia ja monenlaisia kysymyksiä. Kokeneelle konkarillekin uusi työpaikka tuo eteen uudet ihmiset ja käytännöt.
Itse ajattelen perehdytystä pidempänä yhteisenä matkana, jonka ensimmäisenä päivänä erityinen huomio kannattaa pitää uuden tulokkaan kohtaamisessa ja tervetulleen olon luomisessa – vasta sen jälkeen voivat kunnolla alkaa koulutusosuudet ja hitsautuminen vahvemmin tiimiin, työtehtäviin ja talon käytäntöihin.
Tulijan huomioiminen ei vaadi työyhteisöltä ylimääräistä aikaa, mutta sitä varten on hyvä jo ennakkoon viestiä koko työyhteisölle uuden henkilön tulosta. Kokemus vastaanotosta on itsessään merkittävä osa perehdytystä, sillä se kertoo yrityksen työkulttuurista ja siitä, että uusi työntekijä on aivan yhtä arvokas osa työyhteisöä kuin kuka tahansa muu.
Totutulle perehdytystavalle kannattaa miettiä vaihtoehtoja
Perehdytys vaatii tietoista läsnäoloa eikä vastuuta siitä kannata välttämättä kaataa yhdelle henkilölle – vaikka tämä saattaisi kuvitella perehdyttävänsä hyvin, uuden tulijan kokemus voi olla toinen. Juuri ennen uuden tekijän ensimmäistä työvuoroa voi myös tapahtua asioista, jotka vaativat perehdyttäjältä nopeaa reagointia ja ylimääräistä huomiota.
Tällaisia tilanteita varten on järkevää pohtia vaihtoehtoisia tapoja perehdyttää. Perehdytysvastuun jakaminen olisi keino pitää huoli siitä, että uusi tulija oppii aidosti asioita ja samalla olisi tapa osoittaa arvostusta muuta työyhteisöä kohtaan. Voisiko apuna hyödyntää myös esimerkiksi digitaalisella alustalla suoritettavaa itsenäistä osuutta?
Muista, että saat tarvittaessa apua. Baronan Koutsit tarjoaa esihenkilöille valmennusta perehdyttämisessä. Lisäksi pelillisyyttä ja visuaalisuutta hyödyntävän digitaalisen perehdytyksen avulla uusi työntekijä pääsee kulkemaan ensimmäisen työpäivän jo etukäteen läpi – tämä tuo yleensä rauhaa ensimmäiseen työvuoroon valmistautuessa.
Hyvä perehdytys näkyy myös laadukkaana asiakaspalveluna
Rekrytointeihin panostetaan valtavasti euromääräisestikin, joten mikset näkisi vaivaa myös perehdytyksen suhteen? Nopeaa perehdyttämistä ajatellaan helposti tuottavuuden näkökulmasta, mutta se johtaa usein työntekijöiden epävarmuuteen ja voi oireilla myöhemmin vaihtuvuutena. Tällöin työnantaja palaa rekrytoinnissa lähtöruutuun.
Vaikkei uuden työntekijän perehdyttämiseen ole varsinaista oikotietä, kannattaa ajatella tämän tulevan innoissaan uuteen työhön ja olevan halukas oppimaan. Hyvän perehdytyksen kautta hänen tekemisensä ja osaamisensa vahvistuvat, mikä näkyy myöhemmin myös mahtavana asiakaspalveluna.
Joten: vaikket olisikaan aikeissa järjestää uusille työntekijöillesi jatkossa mitään koulutusta, panosta vähintään laadukkaaseen perehdytykseen! Tärkeiksi kokemilleen asioille löytää kyllä kiireen keskelläkin aikaa ja kun homman ottaa kerran kunnolla haltuun, on uudet tulijat helppoa perehdyttää tulevaisuudessakin.
Tee vähintään nämä 5 asiaa:
Käy läpi, minkälaista perehdytysmateriaalia teiltä löytyy valmiiksi ja mitä sillä tavoittelette. Perehdytystä kannattaa kehittää siinä missä ravintolan ruokalistaa – huomioi, minkälaista palautetta aiemmista perehdytystilanteista on saatu.
Uusi työntekijä kaipaa opastusta työn tekemiseen, mutta lisäksi on syytä käydä läpi yhteiset pelisäännöt. Informaatiota pystyy omaksumaan vain rajallisen määrän kerralla – suunnittele perehdytyksestä tietoiskun sijaan polku ja mieti, voisiko tueksi ottaa esimerkiksi digiperehdytyksen.
Tulijalta on lupa odottaa hyvää asennetta, mutta sitä vaaditaan myös perehdyttäjältä. Laita siis omasi kuntoon ja viesti siitä, että autat mielelläsi tulijaa onnistumaan työssään – muistuta, että neuvoa voi aina kysyä joltain kokeneemmalta.
Osallista työyhteisö tulijan vastaanottoon ja jaa perehdytysvastuuta tiimin kesken – konkareilta löytyy työvuosien kerryttämiä oppeja, kun taas tuoreella työntekijällä on usein vahva muistijälki omasta työn aloituksestaan.
Onnistuuko perehdytys tarvittaessa nopeasti? Mieti valmiiksi erimittaisia perehdytyksiä tulijan kokemuksen ja työsuhteen mukaan: toisinaan hyvin suunniteltu pikaperehdytyskin voi antaa riittävät eväät työhön tarttumiseen.
Kirjoittaja Markus Apuli on Baronan Koutsien liiketoimintajohtaja.