Miksi jokaisen yrityksen tulisi tehdä rekrytointi­markkinointia?

Anna Lammi 27.2.2023

Anna Lammi

Pelkän työpaikkailmoituksen avaamisella ei enää tavoiteta parhaita työnhakijoita. Parhaista työnhakijoista kilpaillaan ja tähän kilpailuun mukaan pääseminen edellyttää rekrytointimarkkinointiin panostamista.

Rekrytointimarkkinoinnilla houkutellaan ja sitoutetaan potentiaalisia työnhakijoita erilaisten markkinointistrategioiden ja -taktiikoiden avulla. Rekrytointimarkkinointi voi kevyimmillään olla vain lyhyitä parin viikon mittaisia mainonnan kampanjoita työpaikkailmoituksen ympärillä tai se voi laajimmillaan käsittää pitkäjänteisen kuukausia tai vuosia kestävän työnantajamielikuvan rakentamisen, kohdistettujen viestien luomisen ja erilaisten kanavien, kuten sosiaalisen median, työpaikkailmoitusten, urasivujen ja muiden digitaalisten alustojen, käytön mahdollisten ehdokkaiden tavoittamiseen. Tehdäänpä rekrytointimarkkinointia yrityksessä sitten suppeammin tai laajemmin, sen tavoitteena on aina mainostaa yritystä hyvänä työpaikkana ja houkutella parhaita osaajia avoimiin rooleihin.

Perinteisillä rekrytointimenetelmillä ei pärjää enää tämän päivän työntekijäkilpailussa, sillä työvoimapulan kasvaessa kilpailu parhaista osaajista myös kasvaa. Pelkkä työpaikkailmoituksen avaaminen yrityksen omaan kanavaan harvoin riittää tavoittamaan haluttua työnhakijakohderyhmää ja ilman maksettua mainontaa ei tavoiteta parhaita työnhakijoita. Rekrytointimarkkinoinnin avulla yrityksellä on mahdollisuus erottautua edukseen muista toimijoista, ja jotta yrityksen liiketoiminta kasvaa ja jatkuu menestyksekkäänä tulevaisuudessa, jokaisen yrityksen tulisi keskittyä parhaiden työnhakijoiden tavoittelemiseen rekrytointimarkkinointi apunaan.

Mitä hyötyä rekrytointimarkkinoinnista on yritykselle?

  1. Houkuttele parhaita hakijoita
    Yksi rekrytointimarkkinoinnin merkittävimmistä hyödyistä on, että se auttaa houkuttelemaan huippuosaajia. Erilaisten markkinointitaktiikoiden avulla, kuten kohdennetulla mainonnalla ja sisältömarkkinoinnilla, yritykset voivat tavoittaa laajemman ja laadukkaamman yleisön mahdollisia työnhakijoita. Näillä keinoilla voidaan houkutella sellaisia hakijoita, jotka eivät ehkä ole tietoisia avoimesta työpaikasta, eivät pidä yritystä mahdollisena tulevana työnantajana tai eivät aktiivisesti etsi uutta työtä.

  2. Rakenna työnantajabrändiä
    Työnantajamielikuvaa tai työnantajabrändiä rakentamalla vahvistetaan hakijan mielikuvaa yrityksestä potentiaalisena työpaikkana. Esittelemällä yrityskulttuuria, korostamalla työntekijöiden menestystarinoita ja jakamalla näkemyksiä yrityksen toimialasta yritykset voivat luoda positiivista kuvaa itsestään työnantajana. Suunnitelmallisesti ja tehokkaasti tehtynä työnantajamielikuvan rakentaminen voi houkutella huippuosaajia, lisätä työnhakijoiden ja -tekijöiden sitoutumista sekä vähentää vaihtuvuutta.

  3. Tee kustannustehokasta rekrytointia
    Perinteiset rekrytointimenetelmät, kuten työpaikkailmoitukset ja rekrytointitapahtumat, voivat olla hitaita ja kalliita tapoja hankkia työnhakijoita. Sen sijaan rekrytointimarkkinointi on kustannustehokas tapa tavoittaa juuri oikeat potentiaaliset työnhakijat. Oikein kohdennettu mainonta, laadukkaat pitkäikäiset sisällöt ja houkuttelevasti rakennettu työnantajamielikuva ovat pitkällä tähtäimellä kustannustehokkaita ja systemaattisia tapoja houkutella ja sitouttaa potentiaalisia ehdokkaita. Rekrytointimarkkinoinnin avulla yritys voi pienentää työnhakijoihin käytettyä aikaa ja rahaa sekä vapauttaa resursseja muihin tehtäviin.

Yhteenvetona voidaan todeta, että rekrytointimarkkinointi on olennainen työkalu jokaiselle yritykselle, joka haluaa varmistaa liiketoimintansa menestyksen myös jatkossa. Rekrytointimarkkinoinnin avulla voidaan houkutella huippuosaajia, rakentaa työnantajabrändiä ja tehdä rekrytoinnista kustannustehokasta. Pitkäjänteisellä tekemisellä rekrytoinnin kustannukset alenevat ja tehdyt toimenpiteet positiivisen työnantajamielikuvan eteen houkuttavat potentiaalisia hakijoita seuraamaan yrityksessä avautuvia työpaikkoja jopa ilman tulevaisuudessa tehtyjä suuria markkinointipanostuksia.

Tarvitsetko kumppania rekrytointiin, rekrytointimarkkinointiin tai työnantajamielikuvan kehittämiseen? Baronalla autamme sinua löytämään juuri oikeat työnhakijat ja rekrytointimarkkinoinnin keinot parhaiden osaajien tavoittamiseen. Baronalta saat kaikki rekrytoinnin palvelut saman katon alta, jolloin säästät aikaa, vaivaa ja rahaa rekrytointiprosessin jokaisessa vaiheessa.

Vauhtia rekrytointiin?
Vauhtia rekrytointiin?Haluatko nopeuttaa rekrytointiprosessia tai kirkastaa työnantajamielikuvaanne? Ota avuksesi rekrytointimarkkinoinnin asiantuntija!Lue lisää