Case Enfo: Ulkoistuspalveluiden kokonaisuus Enfon tarpeisiin räätälöitynä
- Haaste
Pohjoismainen IT-palvelutalo Enfo halusi laajentaa asiakas- ja käyttäjätuen palveluaikojaan. Lisäksi heillä oli tarve valvonta- ja paketointipalveluiden ulkoistamiselle.
- Ratkaisu
Baronan ratkaisussa räätälöitiin ulkoistamispalveluiden kokonaisuus juuri Enfolle sopivaksi. Barona tuottaa palvelut suomalaisilla henkilöillä Puolassa Baronan palvelukeskuksesta käsin. Kaikki yhteistyömallit ovat sujuneet moitteetta.
Pohjoismainen IT-palvelutalo Enfo tarjoaa asiakkailleen integraatio- ja data-analytiikan konsultointia sekä IT-ulkoistuspalveluita. Yhtiön palveluissa on tärkeää, että käyttäjä- ja asiakastuen palveluita on saatavilla laajoin palveluajoin.
Minna Nousiainen vastaa Enfolla IT ulkoistusliiketoiminnan Service center -palveluista. Baronan kanssa yhteistyö lähti liikkeelle service desk -palveluista, mutta nykyään Barona on hyvin täysivaltaisesti mukana Enfon toiminnassa.
– Teemme täällä asiakastukea, eli ensimmäisen ja toisen asteen tukea työasema-, palvelin- ja tietoliikennepalveluihin. Enfolla on kaksi päätuotetta. Toinen tulee konsultointiliiketoiminnan puolelta, eli teemme paljon konsultointia integraatioihin ja data-analytiikkaan kohdistuen. IT-ulkoistuspalvelut ovat toinen päätuote.
Yhteistyö Baronan kanssa lähti liikkeelle service desk -palvelusta, eli aluksi lähdettiin miettimään laajennettuja palveluaikoja asiakastuen puolella. Tänä päivänä yhteistyöhön kuuluu myös valvontapalveluita ja paketointipalveluita. Service desk on yhä mukana. Barona on siis hyvin täysivaltaisesti mukana.
”Yhteistyömallit toimivat, ja kaikki on sujunut todella hyvin. Saamme nopeasti vastauksia, kun niitä tarvitsemme. Korostaisin Baronan joustavuutta ja mukautuvuutta tarpeisiimme. ”
- Minna Nousiainen, Senior vice president, End user services, Enfo
Katowicen palvelukeskus Puolassa toimii moitteettomasti
Yhteistyötä Baronan kanssa tehdään tällä hetkellä pääosin Baronan Puolan palvelukeskuksesta. Palvelukeskus sijaitsee Katowicessa, joka on kovaa vauhtia kasvava, nuoria ihmisiä eri puolilta maailmaa töihin houkutellut kaupunki. Työ Katowicessa järjestetään paikallisten työehtosopimusten mukaisesti. Puolan palvelukeskuksemme on ollut suosittu työnhakukohde asiakaspalvelun ammattilaisille. Katowicessa työskentee noin 40 henkilöä, niin suomalaisia kuin kansainvälisiäkin osaajia.
– Lähtiessämme hakemaan ratkaisua laajennettuun palveluaikaan, Puola vaikutti hyvältä vaihtoehdolta. Barona tuottaa ulkoistetut IT-tuen palvelut suomalaisilla henkilöillä Puolassa, mikä kattaa myös meidän asiakastarpeemme.
Kaikki yhteistyömallit toimivat, ja kaikki on sujunut todella hyvin.
– Saamme nopeasti vastauksia, kun niitä tarvitsemme. Korostaisin Baronan joustavuutta ja mukautuvuutta tarpeisiimme. Lisäksi meillä on hauskaa yhdessä, Nousiainen nauraa.