Case Finnair: Lomasesongin rautaiset asiakaspalvelijat löytyivät nopeasti Baronan verkostoista
- Haaste
Matkustajamäärien kiivas elpyminen keväällä 2022 loi Finnairille äkillisen tarpeen rekrytoida uusia sesonkiajan asiakaspalvelijoita lentokentälle. Tiukka aikataulu ja työtehtävien vaativuus aiheuttivat omat haasteensa rekrytoinnille.
- Ratkaisu
Finnair päätti ulkoistaa rekrytoinnin Baronalle ja tiiviin yhteistyön sekä Baronan laajojen verkostojen ansiosta rekrytoinnit onnistuivat aikataulun mukaisesti.
Finnairin asiakaspalvelutiimillä on tärkeä rooli Helsinki-Vantaan lentokentän toiminnassa, sillä he pitävät huolta asioinnin turvallisuudesta ja sujuvuudesta opastamalla sekä vastaanottamalla lentomatkustajia. Pätevien työntekijöiden löytämisessä ei ollut aikaa tuhlattavaksi, mistä syystä Finnair päätti ulkoistaa rekrytoinnin Baronan asiantuntijoille.
– Finnairin asiakaspalvelutiimin tehtävä on huolehtia, että tarjoamme joustavaa ja erinomaisen laadukasta palvelua kaikille asiakkaillemme. Keväällä 2022 kohtasimme matkustajamäärien nopean kasvun, jolloin tarvitsimme nopealla aikataululla lisää asiakaspalvelijoita kentälle. Tässä kohtaa aloitimme yhteistyön Baronan kanssa, kertoo asiakaspalvelutiimin esihenkilönä työskentelevä Christina Alden.
Turvallinen lentokenttäympäristö edellyttää huolellisia työntekijävalintoja
Asiakaspalvelijan työ Helsinki-Vantaalla on monipuolista ja vaativaa, minkä lisäksi turvallisuuteen liittyvät viranomaisvaatimukset tuovat omat haasteensa lentokenttähenkilökunnan rekrytointeihin. Finnairin ja Baronan kumppanuus polkaistiin käyntiin huolellisella tarpeen kartoituksella sekä toimivan yhteistyömallin suunnittelulla, jotta tavoitteet oli mahdollista saavuttaa sovitussa aikataulussa.
– Asiakasmäärien kasvaessa meidän piti löytää uudet työntekijät mahdollisimman nopeasti. Baronan kanssa kävimme ensin huolellisesti läpi Finnairin tarpeet ja sovimme yhteisistä toimintamalleista. Baronalaiset pitivät meidät hyvin ajan tasalla koko rekrytointiprosessin ajan; kävimme joka päivä yhdessä läpi rekrytointien etenemistä, hakijoiden määrää sekä profiileja. Tiukka aikataulu synnytti tietysti painetta, mutta kaikki tekivät parhaansa yhteistyön onnistumiseksi ja tavoitteiden saavuttamiseksi, Christina lisää.
Nopea reagointikyky avaintekijänä kiireellisissä rekrytoinneissa
Alkukevään tiivis yhteistyö kantoi nopeasti hedelmää ja Finnairin kesätyöntekijöiden rekrytointi saatiin päätökseensä jo maaliskuun aikana. Christinan mukaan erityisen Finnairilla oltiin erityisen ilahtuneita Baronan joustavuudesta, minkä ansiosta rekrytointiprosessi sujui mutkattomasti toimintaympäristölle tyypillisistä nopeista muutoksista huolimatta.
– Työskentely Baronan kanssa on ollut erittäin helppoa alusta loppuun saakka. Barona sai heti kiinni meidän tarpeistamme ja kykeni reagoimaan nopeasti ympärillämme tapahtuviin muutoksiin. Vaikka teimme yhdessä huolelliset suunnitelmat, niissä myös joustettiin toiveidemme mukaisesti. Voin ehdottomasti suositella Baronaa myös muille, sillä he hoitavat rekrytoinnin mallikkaasti myös tiukassa aikataulussa. Kaikki yhteyshenkilömme ovat olleet erittäin yhteistyökykyisiä ja osaavia, Christina kiittää.