Case Georg Fischer: Vahvistusta markkinointiosaamiseen Baronan rekrytoijien avulla
- Haaste
Georg Fischerillä ei ollut Suomen päässä markkinointipäällikköä ja muut työntekijät olivat hoitaneet markkinointia oman työnsä ohessa. Syksyllä 2022 yrityksessä koettiin, että on oikea hetki rekrytoida tiimiin markkinointipäällikkö, joka pystyisi vastaamaan yrityksen tunnettuuden kasvattamisesta Suomessa ja myös Ruotsin ja Baltian alueilla.
- Ratkaisu
Barona otti hoitaakseen markkinointipäällikön rekrytoinnin ja tarjosi sen tueksi hakijamarkkinointia, jolla avoimelle työtehtävälle hankittiin lisänäkyvyyttä. Rekrytointiprosessi yllätti Georg Fischerin todella positiivisesti, sillä tehtävään saatiin Baronan kautta 43 hakemusta. Hakijoina oli runsaasti kokeneita ja kielitaitoisia henkilöitä, joiden joukosta yritys löysi toiveidensa mukaisen markkinointipäällikön.
Georg Fischer on sveitsiläinen organisaatio, joka tarjoaa räätälöityjä putkijärjestelmiä veden käsittelyyn ja jakeluun sekä teollisten nesteiden ja kaasujen turvalliseen kuljetukseen. Yritys työllistää kansainvälisesti kaikkiaan reilut 16 000 työntekijää, joista Suomessa Piping Systems -puolella työskentelee tällä hetkellä 15 henkilöä.
Koulutettu, hyvä henkilöstö on Georg Fischerille merkittävä laadun tae. Tätä silmällä pitäen yritys on tehnyt yhteistyötä Baronan kanssa monella eri sektorilla jo noin kymmenen vuoden ajan. Matkan varrella on haettu muun muassa erilaisia tekijöitä prosessiautomaatioon ja aluepäälliköitä myyntipuolelle.
– Jo alkuvaiheessa, jolloin olimme vielä kohtuupieni toimija, Baronalta löytyi meille tuki ja apu. Onnistuimme tuolloin rekrytoimaan erään todella hyvän henkilön, joka on meillä edelleen töissä. Lisäksi olemme onnistuneet vakinaistamaan useampia Baronan kautta vuokratyösuhteessa aloittaneita tekijöitä, Georg Fischerin maajohtaja Hannu Vihervaara kertoo.
Markkinoinnin osaajaa lähdettiin hakemaan Baronan avulla
Syksyllä 2022 Georg Fischerillä koettiin, että on oikea hetki rekrytoida Suomen tiimiin oma markkinointipäällikkö. Siihen asti vastuu markkinoinnista oli jakautunut yrityksen työntekijöiden kesken.
– Yksi aluepäälliköistämme vastasi LinkedIn- ja Facebook-markkinoinnista ja myyntipäälliköt valmistelivat katalogeja ja järjestivät erityyppisiä tapahtumia messuista lähtien. Kansainväliseltä tasolta saamamme tuen avulla kaikki markkinointityö saatiin onnistumaan, mutta siihen käytetty aika oli luonnollisesti pois muusta työstä, Hannu Vihervaara toteaa.
Koska yrityksen Ruotsin markkinointiyksikössä oli tapahtunut samoihin aikoihin muutoksia, nyt rekrytoitavan henkilön toivottiin voivan ottaa hoitaakseen myös Ruotsin alueen markkinoinnin. Tehtävänkuvan laajuuden takia haussa oli henkilö, jolla olisi alalta jo jonkin verran edeltävää kokemusta ja hallussa suomi, ruotsi ja englanti.
– Saimme asiakaskunnastamme ja tuttavien kautta muutamia hakemuksia ja kyselyjä, kun tietoon tuli, että lähdemme tällaista henkilöä hakemaan. Päätimme kuitenkin jo varhaisessa vaiheessa ulkoistaa rekrytoinnin Baronalle, joka pystyisi laajemmin tavoittamaan hakijoita ja löytämään heidän joukostaan parhaan potentiaalin, Vihervaara kertoo.
Hyvien hakijoiden joukosta oli ilo päästä valitsemaan
Markkinointipäällikön rekrytointia vauhditettiin hakijamarkkinoinnilla, jolla pystyttiin nostamaan myös yrityksen tunnettuutta Suomessa. Baronan rekrytoijien avulla tehtävään tuli yhteensä 43 hakemusta.
– Ruotsin kielen vaatimus tekee rekrytoinnista usein hieman haastavampaa. Nyt hakijoiden joukossa oli paljon kielitaitoa ja kokemusta kansainväliselläkin tasolla työskentelystä, Baronan rekrytointikonsultti Mia Kettunen kertoo.
Hannu Vihervaara kertoo, että Baronan toteuttama rekrytointiprosessi erosi hyvällä tavalla paljonkin yrityksen perinteisestä työntekijähausta.
– Baronan ammattilaisilla oli alusta asti todella markkinoinnillinen ote rekrytointia ajatellen ja heidän laatimansa työpaikkailmoitus oli aivan omaa luokkaansa. Myös saamamme runsas hakijamäärä kuvastaa sitä, kuinka erinomaista työtä he tekivät.
Baronan tekemän esikarsinnan jälkeen Georg Fischerillä päästiin tekemään valintaa hyvien ehdokkaiden joukosta, joilla kaikilla oli tehtävän edellyttämä ruotsi vähintään toisena kielenä.
– Loppusuoralla meillä oli kolme hyvin tasavertaista hakijaa, jotka istuivat tehtävään meidän näkemyksemme mukaan kaikin puolin todella hyvin. Vaikka päätös ei ollutkaan aivan helppo, hyvien hakijoiden joukosta on aina ilo tehdä valintaa, Vihervaara huomauttaa.
Toimiva yhteistyö voi tukea kasvua jatkossakin
Georg Fischerillä ollaan oltu kaikin puolin tyytyväisiä yhteistyöhön ja tehtävään valittuun Maria Lindqvistiin, joka on jo pidemmän linjan tekijä markkinoinnin ja viestinnän saralla.
– Markkinointipäällikön tehtävänkuva laajeni haun jo käynnistyttyä tukemaan myös alkuvuodesta 2023 avautunutta Viroon konttoriamme. Vaikka Marialle tulikin hoidettavakseen vähän isompi kakku kuin mitä alun perin ajattelimme, hän on ottanut homman hienosti haltuun ja istuu porukkamme todella hyvin, Hannu Vihervaara iloitsee.
Baronan ammattitaito valita oikeanlaisia henkilöitä ja jo pelkästään näkemys siitä, minkälaisella hakemuksella osaajia kannattaa lähteä hakemaan, ovat Vihervaaran mukaan helpottaneet heidän tiiminsä työtä merkittävästi. Onnistumista tukee myös vuosia jatkunut yhteistyö.
– Baronan kanssa hommat ovat toimineet aina hyvin ja siksi olemme yhteistyötä halunneet vahvistaa. He ovat oppineet meidät tuntemaan ja tietävät, millaiset tyypit joukkoomme sopisivat.
Vaikka Georg Fischer on Suomessakin jo kohtuukokoinen yritys, matkan varrella tulee todennäköisesti vastaan tilanteita, joissa yritys tarvitsee ainakin väliaikaisesti lisää väkeä.
– Katsotaan, millä vauhdilla asiat etenevät. Uskoisin kuitenkin, että kasvun jatkuessa samaan tahtiin kuin tähän mennessä, tulemme ilman muuta hyödyntämään Baronaa, Vihervaara toteaa.