Case Jula: Kodinfiksaajaketju luottaa Baronan ammattitaitoon matkalla kohti maanlaajuista myymäläverkostoa
- Haaste
Jula avasi ensimmäisen liikkeensä Suomessa syksyllä 2022 ja tarvitsi sopivaa henkilökuntaa Vaasan toimipisteeseensä. Haasteena oli myös ruotsalaisketjun niukka tunnettuus Suomen markkinoilla.
- Ratkaisu
Rekrytointi käynnistettiin ura- ja rekrykampanjasivujen luomisella sekä laadukkaalla hakijamarkkinoinnilla, joka tavoitti tehokkaasti halutut osaajat. Barona auttoi myös esikarsinnoissa ja haastatteluissa, ja oli Julan tukena rekrytointiprosessissa alusta loppuun.
Ruotsin suurimpiin vähittäiskauppaketjuihin lukeutuva Jula avasi ensimmäisen Suomen liikkeensä Vaasaan syksyllä 2022. Työntekijät tituleeraavat Julaa “tavarataloksi kodinfiksaajille”, sillä yrityksen missiona on innostaa ihmisiä kunnostamaan asioita itse. Kaupan laajasta ja huolellisesti rakennetusta valikoimasta voi tehdä edullisia löytöjä kotiin, puutarhaan sekä vapaa-aikaan.
Aiemmin Puolassa ja Norjassa kasvua tehnyt Jula on Suomen markkinoilla täysin uusi tulokas, minkä vuoksi sopivia työntekijöitä lähdettiin kartoittamaan laadukkaalla hakijamarkkinoinnilla yhteistyössä Baronan kanssa.
– Barona on ollut tukenamme rekrytointiprosesseissa alusta loppuun asti. Esikarsinnan ja haastattelujen lisäksi he ovat auttaneet meitä hakijamarkkinoinnissa sekä Julan tunnettuuden rakentamisessa Suomen markkinoilla. Laadukas markkinointi oli meille uutena toimijana erityisen ratkaisevaa rekrytointien onnistumisen kannalta, kertoo Vaasan myymäläpäällikkönä työskentelevä Anssi Saksa.
Laadukas hakijamarkkinointi tavoittaa tehokkaasti halutut osaajat
Baronan ja Julan yhteistyö on perustunut kumppanuusmalliin, jossa myymälöiden rekrytoinnit hoidetaan yhteistuumin alusta loppuun asti. Vaasan myymälän rekrytoinnit polkaistiin vauhdilla liikkeelle ura- ja rekrykampanjasivujen luomisella, ja tehokkaan hakijamarkkinoinnin saattelemana sopivat kandidaatit löydettiin nopeasti.
Vahvan asiantuntijuuden lisäksi maanlaajuista myymäläverkostoa tavoitteleva Jula painotti rekrytointikumppanin valinnassa valmiuksia toimia valtakunnallisella tasolla.
– Rekrytointien suhteen meillä on mennyt tosi hyvin, koska suomalaisille tuntemattomasta brändistä huolimatta olemme onnistuneet tavoittamaan oikeat ihmiset hyvin kohdennetulla markkinoinnilla. Baronan kanssa panostimme heti alussa kumppanuuden rakentamiseen ja opimme tuntemaan toisemme hyvin. He ovat pystyneet tarjoamaan meille tarpeisiimme räätälöityä palvelua, jota tarvitsemme myös tulevaisuudessa uusia myymälöitä avatessa ympäri Suomen, kertoo Jula Suomen HR-päällikkö Heidi Lehto.
Asiantunteva rekrytointikumppani tuntee markkinat kuin omat taskunsa
Julalle ammattitaitoinen ja markkinat hyvin tunteva rekrytointikumppani oli korvaamaton tuki ketjun laajentuessa Suomeen. Koska Julan brändi oli yleisölle varsin tuntematon, kandidaattien huomion saaminen edellytti rekrytointitiimiltä erityisen kovaa työpanosta. Huolellisen tarpeiden kartoituksen jälkeen tavoitteet oli helppo saavuttaa saumattomassa yhteistyössä Baronan kanssa.
– Olemme saaneet Baronalta ammattitaitoista apua tarpeisiimme ja koen, että meitä asiakkaana on kuunneltu erittäin hyvin. Arvostan avointa ja joustavaa kommunikaatiota, joka meillä on ollut Baronan kanssa kaikkien rekrytointien aikana. Olemme todella tyytyväisiä yhteistyöhön heidän kanssaan, Anssi lisää.