Case K-Citymarket Pori Puuvilla: Barona suoraviivaisti ja tehosti verkkokauppakeräilyä
- Haaste
K-Citymarket Pori Puuvillan verkkokauppakysyntä kasvoi voimakkaasti viime vuoden lopulla. Henkilökuntaa oli haastava löytää ja työvuorosuunnittelu vei esimiesten kaiken ajan.
- Ratkaisu
Barona ratkaisi haasteen rakentamalla sopivan työntekijäpoolin. Mallissa henkilöt työllistyvät Baronan kautta. Lisäksi mallissa työvuorosuunnittelu- ja johtaminen tulivat Baronan vastuulle.
K-Citymarket Pori Puuvillan verkkokauppakysyntä kasvoi voimakkaasti vuoden 2020 lopulla. Henkilökuntaa oli haastava löytää riittävästi oikeisiin vuoroihin ja työvuorosuunnittelu vei esihenkilöiden kaiken ajan. Haasteeseen tarvittiin aiemmista rekrytoinneista tutun toimijan apua. Barona on nimittäin toteuttanut suorahakuja ja henkilöstövuokrauspalveluja aiemmin K-Citymarket Pori Puuvillalle menestyksekkäästi.
– Loppuvuodesta huomasimme, että verkkokauppa piti organisoida uudella tavalla. Olemassa oleva malli ei toiminut halutulla tavalla. Työvuorojen suunnittelu ja työntekijöiden haalimisen työvuoroihin kävivät liian raskaiksi. Siihen meni paljon energiaa esihenkilöiltämme, Pori Puuvillan kauppias Jaakko Kauppinen kertoo.
Barona räätälöi kauppakassikeräilyn tarpeeseen sopivaksi
Keskustelut Baronan kanssa sujuivat alusta yhteisymmärryksessä ja huomioon otettiin Pori Puuvillan ominaispiirteet. Räätälöidyksi ratkaisuksi nousi poolimalli.
– Verkkokaupassa on talon palkkalistoilla oleva vetäjä, mutta lähes kaikki verkkokaupan keräilijät siirtyivät Baronan palkkalistoille. Lisäksi Barona otti isomman roolin työvuorosuunnittelussa ja työnjohdosta.
Aikataulu toteutukselle oli kuitenkin tiukka, sillä vain muutamien viikkojen aikana pitäisi saada osaavat tekijät tiimiin. Rekrytoinnit aloitettiin helmikuun alusta ja jo maaliskuun alussa startattiin uudella mallilla. Kauppisen mukaan Barona venyi hienosti ja hoiti homman osaavasti maaliin.
– Barona rekrytoi todella nopeasti hyviä henkilöitä meille töihin. He saivat meille tällä aikataululla 15 henkilöä tänne töihin ilman ongelmia, Kauppinen kiittelee.
Uusi kauppakassimalli tuo menestystä
Kauppisen mukaan uusi kauppakassikeräilymalli on myös toiminut todella hyvin.
– Olemme saaneet riittävästi työntekijöitä silloin, kun tarve on ollut suurin. Lisäksi työvuorosuunnittelu on helpottunut ja esihenkilöillämme on vapautunut aikaa työnsä tekemiseen ja kehittämiseen.
Tehokas malli heijastuu myös Pori Puuvillan menestykseen.
– Olemme pystyneet palvelemaan asiakkaitamme paremmin ja vastaamaan kysyntään, Kauppinen lisää.
”Ehdottomasti jatkamme yhteistyötä Baronan kanssa”
Baronan kanssa toteutettu kauppakassikeräilymalli on ollut positiivinen kokemus Pori Puuvillalle. Erityisesti Baronan tarjoama paikallinen tuntemus ja täsmäosaaminen ovat tehneet suuren vaikutuksen.
– Baronalla on oma toimisto paikkakunnalla. He tietävät ja tuntevat alueen ja heillä on paikalliset kontaktit kunnossa. Paikallisella tuntemuksella on valtava merkitys.
Kauppinen on erittäin tyytyväinen yhteistyöhön. Viikoittain pidettävät seurantapalaverit pitävät kaikki osapuolet tilanteen tasalla ja antavat mahdollisuuden tehdä muutoksia, mikäli niihin on tarvetta.
– Ehdottomasti jatkamme yhteistyötä, hän kiteyttää.