Case Pirkanmaan Osuuskauppa: Kansainvälisen rekrytoinnin avulla sitoutuneita työntekijöitä pikaruokaravintoloihin
- Haaste
Pirkanmaan Osuuskauppa tarvitsi työntekijöitä alueellaan sijaitsevien liikenneasemien pikaruokaravintoloihin. Työntekijöitä on ollut hankala saada sitoutumaan pidempiin työsuhteisiin, sillä pikaruokaravintolassa työskentely on ollut väliaikainen ratkaisu esimerkiksi opintojen ajaksi.
- Ratkaisu
Keväällä 2024 Pirkanmaan Osuuskauppa rekrytoi Baronan avulla riveihinsä yksitoista innokasta osaajaa Filippiineiltä. Barona järjesti rekrytoinnin lisäksi työntekijöille ravintola-alalle räätälöityä suomen kielen koulutusta Filippiineillä sekä auttoi työntekijöiden asettautumisessa Suomeen. Kansainväliset osaajat ovat lunastaneet paikkansa työyhteisössä tuoden mukanaan osaamista ja nopeaa oppimiskykyä.
Pirkanmaalla 21 kunnan alueella toimiva Pirkanmaan Osuuskauppa on kohdannut haasteita pitkäaikaisten työntekijöiden houkuttelemisessa liikenneasemiensa pikaruokaravintoloihin. Erityisesti keittiötehtävissä vaihtuvuus on ollut todella nopeaa ja työsuhteet ovat olleet väliaikaisia. Työhön hakee lähinnä nuoria, jotka lopettavat nopeasti esimerkiksi opintojen tai alanvaihdon takia. POK etsikin ratkaisua, jolla pikaruokaravintoloihin saataisiin sitoutunutta ja ammattitaitoista henkilöstöä.
Barona on aiemmin ollut luotettava kumppani sekä horeca-alan kansainvälisissä rekrytoinneissa pääkaupunkiseudulla että kaupan alan KV-rekrytoinneissa Pohjois-Suomessa, minkä vuoksi POK valitsi Baronan kumppanikseen ratkaisun hakemiseen.
– Barona on aiemminkin tuonut kansainvälisiä työntekijöitä Suomeen, joten lähdimme mielenkiinnolla kokeilemaan heidän ratkaisuaan ravintola-alalle, kertoo POK:n ravintolapäällikkö Johanna Sammalniemi.
Barona tarjosi mutkattoman ja sujuvan KV-rekrytointiprosessin
Pirkanmaan Osuuskauppa sai Baronalta avaimet käteen -ratkaisun kansainvälisten työntekijöiden rekrytointiin. Baronan tarjoama kansainvälisten rekrytointien ratkaisu piti sisällään varsinaisen rekrytointiprosessin, eli työpaikkailmoitusten avaamisen sekä hakijoiden esivalinnan ja -haastatteluiden ja hakijoiden esittelyn POK:lle. Rekrytoinnin lisäksi palveluun kuului myös räätälöity työntekijöiden suomen kielen koulutus sekä asettautumispalvelut ja työntekijöiden tuki Suomeen sopeutumisessa.
Työntekijöiden suomen kielen koulutus oli suunniteltu siten, että se tukee uusia valittuja työntekijöitä mahdollisimman hyvin konkreettisesti heidän työssään. Pikaruokaravintolassa keittiössä työskentely on hektistä, minkä vuoksi yhteinen kieli sujuvoittaa työskentelyä ja parantaa asiakaspalvelua. Kielikoulutuksessa työntekijät oppivat jokapäiväisessä ravintolatyössä tarvittavaa sanastoa.
– Baronan toiminta on ollut vastuullista ja laadukasta. He löysivät meille sopivat osaajat Filippiineiltä ja järjestivät heille kielikoulutuksen jo ennen Suomeen saapumista, mikä teki töiden aloittamisesta sujuvampaa, Johanna selittää.
Rekrytoinnin ja kielikoulutuksen lisäksi Barona huolehti työntekijöiden asettautumisesta ja uuteen kotimaahan sopeutumisesta. Barona auttoi muun muassa maahanmuutto- ja virastoasioissa, työntekijöiden asumisjärjestelyissä sekä lupa-asioissa.
Barona tukee kansainvälisten työntekijöiden kotoutumista
Osana uusien kansainvälisten osaajien asettautumista, heidät toivotettiin tervetulleeksi Suomeen yhteisellä tervetuliaistapahtumalla. Tilaisuudessa pääsivät tutustumaan työyhteisöön, talon toimintatapoihin ja esihenkilöihin. Tilaisuus loi pohjan hyvälle yhteistyölle, ja uudet työntekijät ovat osoittautuneet arvokkaaksi osaksi tiimiä.
Apulaisravintolapäällikkö Tanja Lilja korostaa kansainvälisten työntekijöiden korkeaa motivaatiota ja oppimiskykyä.
– Kansainväliset työntekijät ovat osoittautuneet todella motivoituneiksi ja nopeiksi oppijoiksi. He ymmärtävät suomen kieltä hyvin ja käyttävät sitä rohkeasti arjessa. Oli sydäntä lämmittävää kuulla ensimmäistä kertaa heidän sanovan suomeksi ”Kiitos työpäivästä.” Tämä yhteistyö on ollut aidosti ilahduttavaa, Tanja kertoo.
Myös filippiiniläiset osaajat ovat tyytyväisiä uuteen työhönsä ja elämäänsä Suomessa. Uuteen maahan muuttamisen alkujännitys vaihtui nopeasti innostukseksi, kiitos huolellisesti järjestetyn perehdytyksen ja kotoutumisprosessin.
– Olin todella innoissani muuttaessani Suomeen. Pääsimme tutustumaan suomalaiseen kulttuuriin ja kieleen jo alusta alkaen. Meistä pidetään täällä hyvää huolta, ja meidät on otettu työyhteisössä avosylin vastaan. Suomalaiset ovat lämpimiä ja auttavat vilpittömästi, kertoo Prisma Linnainmaan Hesburgerissa työskentelevä Coleen Lopez.
Yhteistyön perustana ovat selkeät prosessit ja avoimuus
POK:n ja Baronan onnistunut kumppanuus perustuu selkeisiin prosesseihin ja avoimeen kommunikaatioon. Yhteistyön sujuvuudesta käydään jatkuvaa keskustelua ja palautetta annetaan matalalla kynnyksellä.
– Baronan kanssa yhteistyö on ollut hedelmällistä – olen voinut olla heihin matalalla kynnyksellä yhteydessä, jos jokin asia on mietityttänyt. Yhteistyömme on ollut avointa ja läpinäkyvää, Johanna Sammalniemi summaa.
– Suosittelen ehdottomasti Baronaa kumppaniksi kansainvälisten työntekijöiden rekrytointiin, sillä heidän ansiostaan olemme saaneet tiimiimme huipputekijöitä. Kansainväliset työntekijät rikastuttavat työyhteisöä valtavasti, ja olemme oppineet heiltä paljon.