Barona arvioi työllistävänsä kesätyöntekijöitä kaksi kertaa enemmän kuin viime vuonna – tarjolla yli 6 500 kesätyöpaikkaa

Barona 6.2.2022

Suomen 6. suurin työnantaja, palveluyhtiö Barona arvioi tänä vuonna työllistävänsä tuplasti enemmän kesätyöntekijöitä kuin viime vuonna. Kaikkiaan kesätyöpaikkoja tullee tarjolle Baronan arvioiden mukaan yli 6 500, kun vuonna 2021 niitä oli vajaa 3 000. Kesätyömahdollisuudet painottuvat tänäkin kesänä matkailu- ja ravintola-alalle, rakentamiseen, logistiikkaan ja teollisuuteen.

Barona työllistää yhdessä asiakasyritystensä kanssa vuosittain tuhansia opiskelijoita, ja kesäkuukausina määrät lisääntyvät huomattavasti. Baronan palvelualojen johtaja Anne Issakaisen mukaan kesätyöhaut ovat käynnistyneet monin paikoin suunnitellusti, eikä yrityksiä vaivaa viime vuoden kaltainen epävarmuus.

Elinkeinoelämän keskusliiton mukaan korona on karsinut kahtena aiempana vuonna jopa 70 000 kesätyöpaikkaa. Nyt EK arvioi kesätyöntekijöitä tarvittavan viime vuotta enemmän ja paikkoja olevan tarjolla jopa 120 000 nuorelle.

Issakaisen mukaan tämä on hyvä uutinen sekä yrityksille että nuorille itselleen:

”Kesätyö on monelle nuorelle ensimmäinen työpaikka ja olemme todella iloisia, että tämä kesä näyttää jo nyt viime vuotta myönteisemmältä. Erityisesti kaupan alan ja hotelli- ja ravintola-alan tarpeet tulevat vielä elämään sen mukaisesti, miten esimerkiksi rajoituksia puretaan ja kuluttajien käyttäytyminen muuttuu. Paljon riippuu esimerkiksi siitä, että matkaillaanko kotimaassa ja hyödynnetäänkö erilaisia palveluita.”

Kesätyössä voi tutustua eri alojen töihin

Kesätyö on erinomainen mahdollisuus tutustua eri alojen töihin. Issakaisen mukaan moneen kesätyöpaikkaan ei vaadita aiempaa kokemusta. Toki esimerkiksi teknologiatollisuudessa tai asiantuntija-aloilla on hyötyä ja etua alan opinnoista.

”Lähtökohtaisesti pitäisi mahdollisimman monelle nuorelle löytyä kesätyötä. Kun on halu oppia uutta ja asenne työntekoa kohtaan positiivinen, niin pärjää pitkälle. Vinkkini nuorille on, että kannattaa olla hakuvaiheessa ennakkoluuloton. Esimerkiksi varastopuolella voi tehdä töitä niin aamu-, päivä- kuin ilta-aikaan ja työ soveltuu kaikille sukupuoleen katsomatta. Toivomme, että kesätyö avaisi nuorille mahdollisimman monia ovia työelämään”, Issakainen esittää.

Työvoimapula näkyy jo kesätöissäkin

Baronan tuoreen Työelämätutkimuksen mukaan työelämään tulevia 18–29-vuotiaita kiinnostaa eniten markkinointi- ja luova ala, teollisuus- ja logistiikka-ala.

Kuitenkin iso osa kesätyöpaikoista on palvelualoilla ja Baronankin kesätyöpaikoista lähes puolet on matkailu- ja ravintola-alalla. Yksi kesätyöntekijä saattaa hakea moneen paikkaan ja siksi työnantajat joutuvat osin jo kilpailemaan tekijöistä.

Issakainen näkee, että työvoimapula tulee jatkossa koskettamaan lähes kaikkia aloja ja hakuja. Hänen mukaansa on pitkälti työnantajien vastuulla, että nuoret tutustuisivat monipuolisesti erilaisia työtehtäviin ja työyhteisöihin, ja saisivat siten mahdollisimman positiivisen ensikosketuksen työelämään.

“Toisaalta tiedämme ja olemme myös itse tunnistaneet, että on nuoria, jotka eivät edes yritä hakea kesätyöpaikkaa, koska eivät usko omiin mahdollisuuksiinsa. Tässä haluamme olla jatkossa entistä parempia työnantajia ja tehdä tiivistä yhteistyötä esimerkiksi koulujen kanssa, että yksikään nuori ei syrjäytyisi jo kesätyöhaussa”, Issakainen muistuttaa.

Baronan kesätyöhaku on käynnissä koko kevään 2022 ajan.

Avoimet kesätyöpaikat löytyvät täältä >>

Lisätiedot: