Elke tekee IT-alan asiakaspalvelua Fuengirolassa – ”Koskaan ei ole myöhäistä vaihtaa maisemaa”
Fuengirolan keskustassa sijaitsevassa Baronan palvelukeskuksessa työskentelee jo 300 myynnin, IT-alan ja asiakaspalvelun työntekijää. Joukossa on monen ikäisiä ja myös monenlaisissa elämäntilanteissa olevia henkilöitä – yksi heistä on syksyllä 2022 Fuengirolaan suunnannut Elke, joka on ennättänyt tehdä pitkän uran IT-alalla jo Suomessa.
– Halusin pysäyttää oravanpyörän, jonka koin pyörivän Suomessa vähän liian lujaa, mutta myös oppia ammatillisesti uutta ja tutustua uusiin ihmisiin Espanjan auringon alla. Muutto tänne on ollut itselleni kaikilta osin erittäin positiivinen kulttuurishokki – ihan jo sen takia, että räntäsade ja nollakelit vaihtuivat +30 asteen lämpöön, Elke kertoo.
Elke suosittelee Baronan palvelukeskuksessa työskentelyä kaikille ja kaikenikäisille, sillä tarjolla mielekkäitä työtehtäviä niin aloitteleville kuin pitkänkin linjan ICT-asiantuntijoille. Hän kertoo siirtyneensä itse aikoinaan suoraan koulupenkiltä IT- alan asiantuntijaksi.
– Ajattelen, että hyviin tilaisuuksiin kannattaa aina tarttua ja myös vanhemmalla iällä voi mainiosti vaihtaa maisemaa. Itselleni työ täällä Fuengirolassa on ollut hieno mahdollisuus katsella työelämää ja elämää yleisestikin vähän hiekkalaatikon ulkopuolelta, Elke toteaa.
Työ palvelukeskuksessa motivoi ja päivän päätteeksi jää aikaa palautumiselle
Palvelukeskuksessa Elke työskentelee Fujitsun etätuessa eli tuttavallisemmin service deskissä, jossa hän auttaa Fujitsun Suomessa olevia loppuasiakkaita. Vaikkei työ service deskissä edellytäkään yhtä laajaa verkkojen ja palvelimien hallintaa kuin moni muu työtehtävä IT-alalla, tarjoaa se Elken mukaan sopivasti haasteita.
– Tiimillemme maksettavat bonukset määräytyvät eri mittareiden mukaan, joista yksi on vastanotettu asiakaspalaute. Työssäni sillä, kuinka hyvää palvelua pystyn antamaan asiakkaille puhelimessa, on konkreettisesti merkitystä ja se kyllä motivoi pistämään parastaan, Elke huomauttaa.
Työelämässä pitkälti kokeilun kautta edennyt ja paljon uransa varrella kokemaan ehtinyt Elke oli työskennellyt Fujitsulla jo aiemmin Suomessa asuessaan.
– Kun heillä tekemäni asiakkuus aikoinaan päättyi, manifestoin jo tuolloin ajatuksen, että tulevaisuudessa työni voisi olla sijoittua ulkomaille. Opiskelin välissä sosiaalialaa vaativan ICT-alan työn ohessa, mutta yhdistelmän käytyä kuormittavaksi ajatus ulkomaille lähdöstä heräsi kesäloman aikana uudelleen, Elke kertoo.
Elkellä on kokemusta myös työllistämispalveluissa työskentelystä ja Barona oli hänelle sitä kautta tuttu. Kun Baronalta ehdotettiin työtä Fuengirolan palvelukeskuksessa, hän kieltäytyi alkuun sen takia, että ajatteli alueella olevan liikaa suomalaisia. Viikon kuluessa mieli oli kuitenkin muuttunut eikä Elke ole ratkaisuaan katunut.
– Aiemmassa työssäni piti olla koko ajan pari askelta edellä ja työasiat jäivät helposti pyörimään mieleen vielä työpäivän jälkeenkin. Palvelukeskuksessa työt tapahtuvat pääosin konttorilla ja työpäivä päättyy tyypillisesti kolmelta työajan loppuessa. Aikaa jää töiden jälkeen hyvin harrastuksille ja työstä palautumiselle, Elke iloitsee.
Työyhteisö tukee työssä ja sen ulkopuolella
Barona on Fuengirolan kaupungin jälkeen toiseksi suurin työnantaja, jolla on Elken mukaan ”hyvät säännöt, joiden puitteissa toimia eikä mitään päättömyyksiä”. Yhteisöllisyyden hän kokee olevan Baronan palvelukeskuksessa työskentelevien kesken vahva – yhdessä päästään yli haastavistakin tilanteista.
– Työyhteisön tarjoama tuki on ollut mieletön ja tiimissämme on loistavat esihenkilöt. En muista koskaan 40-vuotisen työurani aikana saaneeni yhtä hyvää perehdytystä kuin mitä täällä aloittaessani sain. Itseopiskelua varten annetaan hyvät ohjeet ja lisäksi täällä on sellainen meininki, että se joka asiasta tietää, kertoo sen muillekin. Myös se helpottaa työn oppimista, Elke huomauttaa.
Vaikka työarki pyöriikin pitkälti oman tiimin ympärillä, luontevia kohtaamisia syntyy myös muiden tiimien jäsenten kanssa ruokatauoilla ja vapaa-ajalla. Barona järjestää palvelukeskuksen työntekijöille säännöllisesti myös BaroVire-virkistystoimintaa ja Baronan henkilöstökortilla saa alennuksia alueen kuntosaleilta ja muista palveluista.
– Työyhteisöltä saa kokonaisvaltaisen tuen myös työajan ulkopuolella ja täällä on paljon vapaaehtoista toimintaa työkavereiden kanssa. Toimintaan ei tietenkään ole pakko osallistua, jos ei huvita, mutta Baronalla on hyvin hoidettu se asia, ettei oloaan tarvitse tuntea yksinäiseksi, Elke kiittelee.
Muutto Fuengirolaan oli monella tavalla mutkatonta
Elke kokee, että kotoutuminen Espanjaan on ollut kaikin puolin nopeaa. Muuttoa uuteen maahan ja siellä elämisen aloittamista helpotti Baronalta jo etukäteen saatu kattava infopaketti, jonka ohella asioista sai paljon tietoa sai sosiaalisesta mediasta ja netistä.
– Koen, että Fuengirolaan on ollut helppo tulla siitäkin syystä, että täällä todella asuu paljon suomalaisia. Vaikka kesällä turistiaika korottaakin jonkin verran hintoja, ei asumisen järjestäminen tai arki täällä ole kohtuuttoman monimutkaista. Tarjolla on niin terveys- kuin ravintolapalveluitakin suomeksi ja siinä sivussa voi opetella espanjaa tai parantaa omaa englannin kielen taitoa.
Euroalueella moni asia toimii lisäksi samalla tavalla ja EU:n sisäinen kuluttajasuojaryhmä auttaa hoitamaan asioita kohdemaan kielellä – myös se on Elken mukaan turvallisuutta tuova asia. Muuton Fuengirolaan ei siis tarvitse merkitä hyppyä täysin tuntemattomaan.
– Vaikka tänne muuttaessa siirtyykin maantieteellisesti aika kauas, digitaalisuuden ansiosta myöskään yhteydet Suomessa asuviin sukulaisiin ja tuttaviin eivät tänä päivänä enää katkea. Etätyön ansiosta pieniä pätkiä työstä pystyy tekemään myös Suomesta, jos tulee ihan kohtuuton ikävä kotimaahan, Elke muistuttaa.