Kuusi myyttiä henkilöstövuokrauksesta, jotka eivät pidä paikkaansa
Henkilöstöpalvelualaan ja erityisesti henkilöstövuokraukseen liittyy monia myyttejä ja väärinkäsityksiä, jotka voivat herättää epävarmuutta ja kysymyksiä työnhakijoiden keskuudessa.
Henkilöstöpalveluyrityksissä työskentelevien määrä on kasvanut viime vuosina. Vuonna 2022 henkilöstöpalveluyrityksissä työskenteleviä oli Suomessa 170 000, mikä on noin 2,7 % palkansaajista. Työntekijöistä 93 % suosittelee henkilöstöpalveluyrityksessä työskentelyä ystävilleen.
Tässä blogikirjoituksessa käsittelemme kuutta yleisintä myyttiä henkilöstöpalveluyrityksessä työskentelystä.
Myytti 1: Henkilöstöpalveluyhtiö ottaa osan työntekijän palkasta
Tämä väite ei pidä paikkaansa. Osuuden pidättäminen palkasta on laitonta. Työntekijä saa aina koko palkkansa, siitä ei mene mitään osuutta henkilöstöpalveluyhtiölle. Tämä on erikoinen, mutta yllättävän yleinen väärä käsitys.
Barona on yksi Suomen suurimmista työnantajista ja varma palkanmaksaja. Myös sellaisessa tapauksessa, jossa asiakas jättäisi laskun maksamatta, saa työntekijä aina palkkansa.
Myytti 2: Henkilöstöpalveluyhtiö tarjoaa vain keikkatyötä lyhyellä varoajalla
Ei pidä paikkaansa. Henkilöstöpalveluyhtiöt tarjoavat nykyään usein keikkatyön lisäksi myös määräaikaisia ja toistaiseksi voimassa olevia työsopimuksia riippuen asiakkaan tarpeista. Tämä on iso muutos, mikä on tapahtunut erityisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Eri työsopimusmuotojen yleisyys vaihtelee paljon toimialasta toiseen ja heijastelee toimialan asiakkaiden liiketoiminnan kysynnän tasaisuutta.
Keikkaluonteinen työ on usein työntekijöiden itsensä mieleen ja soveltuu moneen elämäntilanteeseen. Tärkeintä on kuitenkin kertoa omat toiveet omalle yhteyshenkilölle, sillä yksi henkilöstöpalveluyhtiön parhaista puolista on kyky tarjota monipuolisesti mahdollisuuksia jokaisen omaan elämäntilanteeseen sopien.
Näiden vaihtoehtojen lisäksi henkilöstöpalveluyhtiöllä on myös jatkuvasti meneillään rekrytointitoimeksiantoja, joista työllistytään suoraan asiakasyritykseen. Sitäkin kautta voi löytyä työntekijälle hyviä mahdollisuuksia.
Myytti 3: Henkilöstöpalveluyhtiöt maksavat huonompaa palkkaa ja polkevat palkkoja
Tämä väite ei pidä paikkaansa. Henkilöstöpalveluyhtiö maksaa vähintään työehtosopimuksen mukaista palkkaa, mutta usein myös tätä korkeampaa sopimuspalkkaa työntekijän osaamisen ja kokemuksen mukaan. Lisäksi palkkauksessa noudatetaan asiakasyrityksen antamaa linjausta, jonka tulee olla yhdenvertainen oman henkilöstön palkanmaksulinjauksen kanssa.
Henkilöstöpalveluyhtiö on monesti hyvä edustaja työntekijän ja asiakasyrityksen välillä palkkakeskustelussa: henkilöstöpalveluyhtiö kykenee esimerkiksi sanoittamaan työntekijän osaamista asiakkaalle. Barona julkaisee myös asiakkaan palkkahaarukan ilmoituksessa, jos asiakas sen hyväksyy.
Myytti 4: Henkilöstöpalveluyhtiöillä on huonommat työsuhde-edut kuin yrityksissä
Baronalla työsuhde-edut ovat kehittyneet ja laajentuneet merkittävästi viime vuosien aikana. Työntekijöillämme on käytössään lakisääteistä laajempi työterveyshuolto sekä henkilöstöetuohjelma. Omien etujemme lisäksi osa asiakasyrityksistämme tarjoaa työntekijöillemme samat edut kuin omille työntekijöilleen.
Myytti 5: Henkilöstöpalveluyhtiö ei tarjoa kehittymisen mahdollisuuksia
Tämä pitää harvoin paikkansa. Henkilöstöpalvelualan toimijoita on monen kokoisia, joten yksiselitteistä vastausta asiaan ei ole. Ainakin alan suurimmilla toimijoilla on tarjolla erilaisia koulutuspolkuja, joiden avulla voi kehittää omaa ammattitaitoaan ja jopa siirtyä kokonaan uuteen ammattiin.
Barona tarjoaa muun muassa lähi- ja verkkomuotoisia lyhytkoulutuksia ja kursseja, oppisopimuspolkuja sekä rekrytoivia koulutusohjelmia. Näiden lisäksi järjestämme yhteisiä valmennuksia asiakkaidemme kanssa. Olemme mukana auttamassa alanvaihdoissa ja osaamisen kehittämisessä kaikissa työelämän vaiheissa.
Myytti 6: Kokemus rekrytoinnista on heikompi, kun rekrytoijana on henkilöstöpalveluyhtiö
Joskus näin voi olla, mutta usein kuitenkaan ei. Yleensä jokainen yritys kehittyy omassa ydintehtävässään hyväksi. Siksi rekrytointia päivittäin tekevällä yrityksellä on osaaminen, prosessit ja järjestelmät, jotka tukevat hyvän työnhakijakokemuksen luonnissa. Viimeisimmässä työntekijäkokemuskyselyssä Baronan eNPS-suositteluindeksi oli 31.5. Aina voi kuitenkin parantaa ja teemme jatkuvasti töitä sen eteen, että hyvä kokemus toteutuisi jokaisessa haussa ja jokaisen yksilön kohdalla.
Henkilöstöpalvelualan myyttejä on paljon, ja aiheen kriittinen tarkastelu sekä avoin keskustelu ovat keskiössä harhakäsitysten murtamiseksi. Ymmärrämme, että yksilöillä voi olla huonoja kokemuksia alan toimijoista, eikä niitä voi kyseenalaistaa. Viime vuosikymmenen aikana henkilöstöpalvelualan kehityskaari on kuitenkin ollut valtava, ja negatiiviset kokemukset ovat vähentyneet huomattavasti. Alan toimijoiden väliset erot voivat yhä kuitenkin olla suuria. Työnhakijana ja -tekijänä saa ja pitää olla sopivalla tavalla kriittinen, haki sitten mihin yritykseen tahansa.
Baronalla pidämme työntekijäkokemusta yhtenä tärkeimmistä arvoistamme. Henkilöstöpalveluyhtiössä työskenteleminen ei ole enää nopeasti ohimenevä vaihe ansioluettelon alkupuolella, vaan haluamme olla mukana työntekijöidemme matkassa koko työuran ajan. Baronalla olemme tukemassa sinua, olipa kyseessä sitten ensimmäinen askeleesi työelämässä tai uuden suunnan löytäminen urallasi.