Kymmenien prosenttien vähennys työtapaturmiin – apuna digiperehdytys
Kymmenien prosenttien vähennys työtapaturmiin ja niistä aiheutuviin kustannuksiin? Hyvältä kuulostaa. Onnistuneen kehityshankkeen tunnistaa selkeistä tuloksista – aivan kuten Baronan logistiikkapalveluiden perehdytysprosessin uudistamisessa.
– Iso osa kaikista työtapaturmistamme sattui uusille, vain muutaman kuukauden työskennelleille työntekijöillemme. Uudistusten jälkeen työtapaturmat vähenivät heillä merkittävästi useita kymmeniä prosentteja, ja kehitys on ollut samansuuntaista kaikissa niissä palveluissamme, joissa uusi perehdytysmalli on ollut käytössä, kertoo Baronan logistiikan henkilöstöpalvelujen palvelujohtaja Kim Hipari.
Perehdytysmalli uudistettiin vuosina 2019–2020, ja hyvät tulokset näkyivät heti vuonna 2020, kun logistiikan ja muiden toimialojen ponnistelujen ansiosta työtapaturmista aiheutuneet kustannukset pienenivät koko Baronalla noin 30 prosenttia.
– Kokonaisuus on tietysti voitto kaikille osapuolille, kun työn tekeminen on turvallisempaa, työaikaa kuluu vähemmän hukkaan ja tapaturmista aiheutuvat kustannukset pienenevät. Tulokset ovat olleet lyhyessä ajassa todella hyviä, ja lisää kehitystä on luvassa.
Uuutena mallina digiperehdytys – opastukset vaikka puhelimeen
Logistiikan uudessa perehdytysmallissa suurin osa materiaaleista on digitaalisessa muodossa, joten niitä voi katsoa helposti esimerkiksi puhelimella.
– Digitaaliset aineistot ovat erinomainen uudistus. Pystymme hyödyntämään joustavasti erilaisia sisältömuotoja, joita työntekijät ovat tottuneet käyttämään vapaa-ajallaan muutenkin. Se tekee oppimisesta mielekkäämpää ja tulokset ovat parempia, palvelujohtaja Kim Hipari sanoo.
Perehdytysmallia ovatkin kiittäneet Baronan asiakkaiden lisäksi myös työntekijät.
– Kiitos ei kuulu vain digitaalisille apuvälineille vaan myös esihenkilöille, joilla on tärkeä osa onnistuneessa perehdytyksessä. Esihenkilötkin voivat kouluttautua digitaalisesti, sillä heille on oma digitaalinen koulutusohjelmansa.
Digiperehdytys hyödyttää Baronan kaikkien logistiikkapalveluiden asiakkaita. Työntekijät niin henkilöstövuokrauksessa, ulkoistuksissa kuin varastointipalveluissa kouluttautuvat myös digitaalisesti, mikä nopeuttaa ja syventää oppimista.
– Perehdytystä ei voi digitalisoida kokonaan, vaan perehdyttäjän ja työntekijän kohtaaminen on edelleen todella tärkeää. Interaktiivisen ja visuaalisen digiperehdytyksen ansiosta työntekijällä on kuitenkin melko hyvät perustiedot tulevista työtehtävistä, turvallisista työtavoista ja työpaikan pelisäännöistä jo ennen ensimmäistä työpäiväänsä. Perehdytys kasvokkain on sujuvampaa, nopeampaa ja mielekkäämpää, kun moni asia on valmiiksi tuttu, Kim Hipari kertoo.
Perehdytyksen lisäksi digitaalisuus toimii toiseen suuntaan palautteen ja datan kerääjänä. Datan avulla pystytään kehittämään niin perehdytystä kuin esimerkiksi laadunvalvontaa.
– Ei sovi unohtaa, että perehdytysvaiheen jälkeen voimme käyttää samoja työkaluja koko henkilöstön jatkokoulutuksiin. Mallista on tullut hienosti itseään ruokkiva prosessi, kun työ tehostaa perehdytystä ja perehdytys työtä. Työntekijöidemme ammattitaito kasvaa kohisten ja palvelumme laatu kokonaisuutena paranee.