Miksi käyttäisit rekrytointeihin kumppania? 4 timanttista syytä
Uuden tekijän rekrytointi edessä ja ajattelit käydä itse rekrytointipuuhiin oman esimiestyösi ohessa? Mieti uudestaan. Itse tehty ei välttämättä ole aina paras ja lopputulos saattaa jättää toivomisen varaa. Osaava rekrytointikumppani säästää hermoja ja rahaa – sekä vapauttaa aikaa omalle työlle.
Moderni rekrytointikenttä on haastava monesta syystä. Ilmoituksiin ei välttämättä saa haalittua hakijoita samaan tapaan kuin vielä kymmenen vuotta sitten eikä perinteinen työpaikkailmoittelu riitä: rekrytoinnissa haltuun pitäisi ottaa niin sosiaalisen median kanavat kuin työnhakuportaalit. Haun pitäisi olla riittävän helppo ja samalla pitäisi onnistua tuomaan esille se, mitä yritys voisi tarjota hakijalle. Silti kiinnostus ei välttämättä herää. Vähemmästäkin nousee hiki otsalle – ja tämä on vasta alkua.
1. Rekrytointikumppani tuo lisäarvoa näkymiin ja tekemiseen
Moni voisi sanoa, että yritysten kannattaa hoitaa itse rekrytointinsa, koska tietävät parhaiten, millainen toimintakulttuuri heillä on ja millaista henkilöä etsivät. Rekrytoinnin kannalta asia ei ole ihan niin mustavalkoinen. Yritykset katsovat asiaa omista lähtökohdistaan, mutta rekrytointikumppanilla on laajempi ymmärrys ja näkemys toimintakentästä, millainen tilanne hakijoiden suhteen on alalla ja millä keinoilla hyviä hakijoita lähdetään etsimään.
Kumppanilta saattaa löytyä myös uutta näkemystä, joita yritys ei ole edes ajatellut. Alusta lähtien tiivis yhteistyö tuo luottamusta ja voi nostaa myös uusia ajatuksia pöytään esimerkiksi haettavan tehtävän roolituksista tai tehtävänkuvasta.
2. Rekrytointikumppani antaa aikaa ja säästää rahaa
Rekrytointi on aina rahaa ja aikaa vievä prosessi, varsinkin jos sen haluaa tehdä huolella ja kerralla oikein. Monessa yrityksessä ei ole omaa rekrytiimiä, vaan rekrytoinnin toteuttaa esihenkilö HR:n mahdollisella tuella. Lopputulos on useasti se, että esihenkilö joutuu hoitamaan rekrytoinnin itse oman työnsä ohella ja hukkuu hakemuksiin, ansioluetteloihin ja haastatteluihin. Lisäksi omat työtkin pitäisi hoitaa jossain välissä. Kiireessä virherekrytointien riski kasvaa – ja tuo lisää kustannuksia entisestään.
Kun rekrytointi ulkoistetaan kumppanille, säästyy rahaa ja virherekrytoinneilta yleensä vältytään. Lisäksi ulkoistamalla aikaa vapautuu esihenkilöstön omalle ydintyölle. Ammattimaisuus lisääntyy ulkoistamalla, sillä ulkoinen kumppani pystyy keskittymään siihen, että hakijakokemus on positiivinen. Yritykselle tärkeä käyntikortti on, miten hakijoita kohdellaan prosessin aikana. Jos ei ole aikaa panostaa hakijakokemukseen, jää mukana olleille huono maku yrityksestä, ja seuraukset voivat olla someaikakautena kauaskantoiset.
3. Rekrytointikumppani kaivaa esiin passiiviset hakijat ja keikkatyöntekijät
Passiivisten hakijoiden löytäminen on oleellista nykyajan työmarkkinoilla. Heitä on kentällä paljon, mutta moni asiansa osaava tekijä on jo töissä eikä jaksa lähteä monivaiheiseen hakuprosessiin mukaan. Heille hakemisen pitäisi olla erityisen vaivatonta ja houkuttelevaa. Yritys on pulassa, jos sopivaa tyyppiä yritetään kaivaa some- ja puskaradioviidakosta – ja toisaalta ollaan myös hämärän rajamailla, jos houkutellaan suoraan kilpailevan yrityksen työntekijöitä oman firman leipiin. Asiansa osaava kumppani tietää, mistä lähteä tavoittelemaan passiivisia hakijoita suorahaun kautta, nykyaikana kun useat asiantuntija- ja johtajapositiot täytetään ilman perinteistä rekrytointisavottaa.
Toinen ääripää on pikaiset ja kiireelliset projektitarpeet. Tuskin monessa yrityksessä on omasta takaa valmiita työntekijäpooleja tai tyyppejä passissa. Näitä nopeatempoisia rekrytointeja ei myöskään kannata lähteä etsimään perinteisin menetelmin. Osaava kumppani on kullanarvoinen: Työntekijäpooleja pidetään yllä jatkuvasti ja kumppani pystyy sanomaan heti yritykselle, onko toivottuja tekijöitä valmiina. Parhaimmillaan mitään ilmoitusta ei tarvitse edes avata, vaan osaavia tyyppejä on useampi valmiina yritykselle esiteltäviksi.
4. Rekrytointikumppani voi auttaa myös osittain
Jos langat halutaan kuitenkin pitää osittain yrityksen sisällä, voi osittainen rekrytoinnin ulkoistus olla mainio ratkaisu. Ammattimaisella rekrytoijalla on aina valmiina ja hallussa ilmoituskanavat, markkinoinnin tuki, rekrytointijärjestelmät, työkalut ja prosessit, hakijapoolit ja ajan tasolla oleva viestintäosaaminen. Siksi onkin vain fiksua ottaa kumppani mukaan tekemiseen, oli se sitten kokonaan tai vain osittain.
Esimerkiksi jotkut yritykset haluavat apua ja tukea ilmoitusten ja hakukanavien valitsemisessa ja mainonnan tekemisessä. Toiset haluavat apua vain hakemusten vastaanottamiseen ja läpikäyntiin tai toteuttamaan pelkästään videohaastattelukokonaisuus. Erilaisia malleja on paljon ja asiakas päättää, mikä on juuri heille paras vaihtoehto.