Asiantuntijatyössä työpaikkoja vaihdetaan nyt vauhdilla. Tunnistatko yrityksesi pito- ja vetovoimatekijät?
Viime vuosina mediasta on saanut lukea, että elämme työelämän murroksessa eikä tälle murrokselle tunnu näkyvän loppua. Yksi murroksen trendeistä näkyy työssämme päivittäin: työpaikkaa vaihdetaan nyt entistä tiuhemmin ja myös alanvaihtajia on liikkeellä. Tämä kävi ilmi myös Baronan teettämässä työelämätutkimuksessa.
Suomi ei ole trendin kanssa yksin, vaan esimerkiksi Amerikassa 55 % asiantuntijatyötä tekevistä kertoo etsivänsä uutta työtä seuraavan 12 kuukauden aikana.* Pandemian taittuminen näkyy rohkeampina liikahduksina työelämässä ja uusia työmahdollisuuksia kartoitetaan nyt avoimin mielin.
Koronavuodet ovat tehneet sen, että suomalaisista 46 % on jopa valmiita vaihtamaan kokonaan uudelle alalle. Tällä hetkellä alanvaihtajia kiinnostaa erityisesti myynnin ja kaupan sekä markkinoinnin ja viestinnän tehtävät.**
Mistä pitoa työntekijöihin
Työltä haetaan tällä hetkellä ennen kaikkea merkityksellisyyttä. Kokemukseni mukaan merkitystä tarjoaviin tehtäviin tulee aivan uudella tapaa hakijoita – siis kovan tason hakijoita, jotka ottavat seuraavan vaiheen omassa työelämässään.
Mutta miten pitää kiinni niistä oman yrityksen timanttisista tekijöistä, joiden osaamisen halutaan kasvavan yrityksen sisällä? Ja taas toisaalta, miten houkutella ne alan parhaimmat tekijät omaan tiimiin?
Tunnista vetovoimatekijät
Oletko pysähtynyt miettimään, mitkä ovat ne syyt, jotka saavat sinut valitsemaan työnantajasi joka päivä uudelleen ja uudelleen? Tee lista ja tarkastele kokonaisuutta 360 astetta. Kirjaa ylös asiat, jotka lisäävät vetovoimaa ja pitoa. Tunnistamalla yrityksen vetovoimatekijät, on myös huipputyyppien houkuttelu helpompaa.
Vastuullisuus ja inkluusio
Työhaastatteluissa nousee tällä hetkellä keskusteluihin yhä enenevissä määrin työnantajan vastuullisuus ja työyhteisön monimuotoisuus. Vastuullisuus on iso teema yhteiskunnallisesti ja se heijastuu myös työelämään. Työnhakijat odottavat tulevalta työnantajaltaan vastuullisia tekoja, ei pelkkää sanahelinää.
Esimerkiksi Reetta Noukka puhui eCom Next -seminaarissa (7.10.2021) hyvin Finnish Design Shopin vastuullisuudesta. Finnish Design Shopin työntekijöistä 91 % piti tärkeänä, että työantaja edistää monimuotoisuutta ja inklusiivisuutta. Noukka uskoo, että tämä on ehdottomasti yksi heidän vetovoimatekijöistään, joka mahdollistaa tulevaisuuden talenttien rekrytoinnin.
Työkulttuuri ja työtyytyväisyys
Myös työkulttuuri ja työtyytyväisyys ovat teemoja, joista työnhakijoiden kanssa keskustellaan paljon. Kukaan ei halua ostaa sikaa säkissä eikä myöskään vaihtaa työpaikkaa tietämättä, mihin on tulossa. Mitkä ovat siis hyvän ja omaleimaisen kulttuurisi tunnusmerkkejä? Minkä asian nostat ensimmäisenä esille kertoessasi yrityksestäsi ylpeänä muille?
Työkulttuuria ja työnantajakuvaa onkin lähdetty innokkaasti kehittämään useissakin yrityksissä. Mutta onko yrityksen sisäinen maailma se sama, josta viestitään ahkerasti ulospäin? Kiireellä rakennettu työnantajamielikuva paljastaa ehkä edellisen lauseen viestin. Kehityksen pitäisi lähteä aina sisältä ulospäin, jottei uusi kampanjointi tunnu laastarilta.
Arvostus ja työn merkityksellisyys
Jokainen meistä haluaa kokea olevansa arvostettu ja saada arvostusta työpanoksestaan. Arvostuksen puute tai kokemus sen puuttumisesta ajaa työntekijän helposti pohtimaan työpaikan vaihtoa ja etsimään niitä kalaisampia vesiä.
Työltä haetaan yhä useammin myös merkityksellisyyttä. ”Tee työtä, jolla on tarkoitus” onkin usein toistettu sanonta, kun työnhakijat miettivät pöydällään lojuvia tehtäviä ja työkuorman kasvua. Ehtiikö kasvavan tehtävälistan edessä näkemään työn merkityksen?
Palkka kohdalleen
Palkka on yksi suurimmista vaikuttavista tekijöistä, joka saa työntekijän vaihtamaan työpaikkaa. Liian usein palkka nousee vasta, kun tekijä vaihtaa työpaikkaa. Monesti saattaakin jäädä keskustelu käymättä kokonaiskompensaatiosta, johon kuuluvat myös hyvät työkaverit.
Tässä muutamia tunnistettuja pitotekijöitä, jotka nousevat kerta toisensa jälkeen esiin keskusteluissa työnhakijoiden kanssa. Rekrytointitilanne onkin erinomainen paikka tunnustella niitä trendejä, joita työntekijät tällä hetkellä arvostavat työnantajassa ja ehkä jopa poimia sieltä omaan yritykseen sopivat kehityskohdat ja sparrailla näistä myös ulkoisen rekrytointikumppanin kanssa. Heillä on laajasti tietoa kohderyhmien arvotekijöistä ja milloin työn merkityksellisyys ajaa kaiken muun ohi.
Tutustu Baronan työelämätutkimukseen 2022!