Headhunting - Parhaat osaajat vaativiin rooleihin

 8.5.2024

Headhunting on rekrytointimenetelmä, jossa sopivia ehdokkaita aktiivisesti etsitään ja tavoitetaan avoimiin työtehtäviin. Varsinkin vaativien asiantuntija- ja johtotason osaajien löytäminen perinteisin rekrytointimenetelmin haastavaa. Tällöin headhunting on hyvä keino osaajien löytämiseen.

Tämän artikkelin luettuasi tiedät mitä headhunting on, mitä headhunterin työhön kuuluu ja miten onnistua headhuntingissa.

Mikä on headhunting?

Headhunting eli suorahaku on rekrytointimenetelmä, jossa rekrytoinnin ammattilaiset, headhunterit, etsivät aktiivisesti sopivia ehdokkaita erityisesti johto- ja asiantuntijatason tehtäviin. Toisin kuin perinteinen rekrytointi, joka usein perustuu julkiseen työpaikkailmoitteluun, headhunting keskittyy henkilökohtaiseen lähestymistapaan. Headhuntingin avulla voi tavoittaa ehdokkaita, jotka eivät välttämättä aktiivisesti etsi uusia työmahdollisuuksia.

Headhuntingia käytetään erityisesti vaikeasti täytettävissä ja erikoisosaamista vaativissa tehtävissä, joissa sopivien ehdokkaiden löytäminen perinteisten työnhakukanavien kautta on haasteellista.

Rekrytointia verrataan usein neulan etsimiseen heinäsuovasta. Headhuntingissa tehtävään etsitään kaikkein kirkkainta tähteä monien kirkkaiden tähtien joukosta.

Headhunting käytännössä

Headhunting-prosessi koostuu useista vaiheista. Ensimmäiseksi määritellään tarkemmin rekrytointitarve sekä haettavan henkilön ominaisuudet ja osaaminen, minkä jälkeen suorahaun asiantuntija ryhtyy toimeen ja aloittaa ehdokkaiden kartoittamisen. Seuraavaksi ehdokkaat esitellään rekrytoivalle taholle ja headhunter on yhteydessä lupaavimpiin ehdokkaisiin ja haastattelee heidät ennen lopullisten rekrytointisuositusten antamista.

Tehokas headhunting vaatii huolellista suunnittelua, markkinatuntemusta ja kykyä ymmärtää yrityksen liiketoimintaa. Verrattuna perinteiseen rekrytointiin headhuntingissa roolit kääntyvät: avoin työpaikka ja yritys myydään osaajalle eikä päinvastoin. Tällöin on tärkeää tuntea yrityksen toimintaympäristö syvällisesti. Avoimen työtehtävän vaatimusten ja ehdottomien edellytysten ohella on myös tärkeää olla kartalla tehtävän tarjoamista mahdollisuuksista.

– Suorahaussa osaajan kanssa ei voida puhua suurpiirteistä rekrytointijargonia työelämän näköalapaikoista eikä palkkaa voida kuvailla vain kilpailukykyisenä, vaan tärkeää on olla konkreettinen. Osaajia usein kiinnostaa työnkuvan lisäksi myös työpaikan tulevaisuus – miten toiminta kehittyy, miten omaa työtä on mahdollista kehittää ja millainen on taloudellinen tulevaisuus. Myös työhyvinvointiin ja yrityskulttuuriin liittyvät tekijät ovat tärkeässä roolissa, kertoo suorahakuja Baronalla tehnyt rekrytointipäällikkö Kristiina Vormala.

Kuva Baronan rekrytointipäälliköstä ja suorahaun asiantuntijasta Kristiina Vormalasta.

Rekrytointipäällikkö Kristiina Vormala on konkari suorahaku- ja headhunting-projekteissa.

Mitä headhunter tekee?

Suorahakujen asiantuntija, eli headhunter, paitsi löytää sopivia ehdokkaita, myös arvioi heidän soveltuvuutensa ja kiinnostuksensa avoimeen tehtävään. Headhunterin tehtävänä on esimerkiksi laajan ehdokaskartoituksen tekeminen, haastattelut ja yhteydenpito ehdokkaiden kanssa.

Uuden mielenkiintoisen tehtävän auetessa headhunterit käynnistävät sopivan osaajan etsinnän paitsi LinkedInistä, myös omista verkostoistaan. Kyvykkäimmillä ja taitavimmilla headhuntereilla on pitkä kokemus omalta toimialaltaan, minkä aikana heille on muodostunut laajat kontaktiverkostot. Moni headhunter myös erikoistuu tietylle toimialalle tai tiettyjen roolien suorahakuun.

Sopivan osaajan voi löytää myös rekrytointikumppanin osaajapankista. Baronan headhunting-prosessissa käydään muiden kanavien ohella läpi yli 300 000 eri alojen osaajien muodostama osaajapankki sopivan ehdokkaan löytämiseksi.

"Suorahaku kannattaa, kun tunnistetaan, että osaajia ei ole paljon tarjolla. Suorahaulla löydetään huippuosaajat ja herätetään heidän mielenkiintonsa."

Milloin headhunting kannattaa?

Etenkin ylemmän johdon ja asiantuntijoiden rekrytoinnissa headhunting tarjoaa tehokkaan tavan löytää parhaat mahdolliset ehdokkaat tehtäviin. Headhunterit löytävät usein kokeneita ja päteviä ehdokkaita, jotka eivät aktiivisesti etsi uutta työtä, mutta ovat avoimia muutokselle omassa työelämässään.

– Suorahaku kannattaa, kun tunnistetaan, että osaajia ei ole paljon tarjolla. Esimerkiksi tekniikan alalla ja IT-alalla headhunting on yleistä. Eri alojen huiput eivät usein seuraa työpaikkailmoituksia. Suorahaulla löydetään huippuosaajat ja herätetään heidän mielenkiintonsa, Kristiina Vormala kuvailee headhuntingin hyötyjä.

Myös uudentyyppiset rooli ja yritysten laajenevat tai muuntuvat toimialat ja liiketoiminta synnyttävät tarvetta headhuntingille.

– Kun haetaan niche-osaajaa, niin niukkuutta voi olla toimialalla kuin toimialalla. Viime aikoina olemme olleet apuna useammassa headhunting-projektissa vihreän energian sektorilla. Asiakkaamme ei eivät ole löytäneet riittävän päteviä osaajia työpaikkailmoituksilla, ja Suomessa on osaajia hyvin rajatusti. Näissä projekteissa olemme hyödyntäneet suorahakua ja rekrytoineet osaajia myös kansainvälisesti.

LinkedIn ja henkilöbrändäys suorahaussa

LinkedIn ja muut sosiaalisen median kanavat ovat merkittävä työkalu headhuntereille. Sosiaalisen median kanavista he löytävät ehdokkaat ja arvioivat heidän soveltuvuuttaan. Headhunterit etsivät profiileista tietoja, jotka kertovat ehdokkaan osaamisesta, ammatillisista saavutuksista ja potentiaalista.

Jos haluat olla headhunterin löydettävissä LinkedInissä tai muualla sosiaalisessa mediassa, kannattaa panostaa sosiaalisen median profiileihin. Rakenna profiilisi huolellisesti ja kerro selkeästi omasta osaamisestasi ja uratavoitteistasi. Sukella syvemmälle henkilöbrändäyksen maailmaan lukemalla artikkelistamme vinkkejä henkilöbrändäykseen

Headhunting on mukava yllätys työnhakijalle

Headhunting on toimiva menetelmä osaajien löytämiseen vaativiin asiantuntija- ja johtotason tehtäviin. Onnistunut suorahakuprojekti vaatii syvällistä markkinatuntemusta ja resursseja rekrytoivalta yritykseltä sekä henkilökohtaista lähestymistapaa.

Kristiina Vormalan mukaan työntekijän näkökulmasta headhunterin yhteydenotto koetaan usein positiivisena asiana.

– Olemme saaneet monelta ehdokkaalta palautetta, että headhunterin yhteydenotto on ollut mukava yllätys. Työnhaku on usein melkoinen savotta ja osaajat ovat olleet iloisia, kun heidän ei ole itse tarvinnut lähteä hakemaan työpaikkaa vaan heihin on oltu suoraan yhteydessä.

Headhunting yhdessä kumppanin kanssa

Headhuntingia voi tehdä itsenäisesti tai kumppanin kanssa. Ulkopuolisen yhteistyökumppanin käyttö voi tuoda lisäarvoa objektiivisuuden, uusien näkökulmien ja laajan verkoston kautta.

– Kumppanin avulla rekrytoiva yritys saa suorahakuun mukaan erityisasiantuntijuutta. Kun on ollut kymmenissä tai sadoissa projekteissa mukana, on erilainen tuntuma esimerkiksi työhaastatteluihin, Kristiina Vormala selittää.

– Suorahauissamme on mukana sekä rekrytoijia että suorahaun asiantuntijoita, jotka erikoistuneet ehdokkaiden löytämiseen. Rekrytoiva yritys säästää aikaa ja rahaa, kun heti projektin alussa kerrotaan suorahaun reunaehdoista: onko haettuja asiantuntijoita olemassa, missä heitä on ja millaisella palkalla ja ehdoilla he ovat valmiita liittymään yritykseen, Vormala päättää.

Huippuosaajat hakusessa?
Huippuosaajat hakusessa?Kun haluat hyödyntää headhuntingin mahdollisuuksia organisaatiossasi, ole rohkeasti yhteydessä meihin.Tutustu Baronan suorahakuun