Barona: ”Tulevan kesän kesätyönäkymät paremmat kuin viime vuonna”

Barona 31.1.2021

Suomen suurimmalla henkilöstöpalvelualan yrityksellä Baronalla on alustavien arvioiden mukaan tänä vuonna tarjolla noin 2500 kesätyöpaikkaa – koronakeväänä 2020 paikkoja oli noin 1800. Myös hakijamäärät ovat kasvussa, esimerkiksi ravintola-alan tehtäviin tuli reilussa viikossa lähes 800 kesätyöhakemusta ja yhteensä kesätyöhakemuksia on tullut jo lähemmäs 6000.

Baronan toimitusjohtaja Minna Vanhala-Harmasen mukaan kesätyöhakua leimaa tänä vuonna ennakoitu epävarmuus ja toisaalta varovainen toiveikkuus. Monet asiakasyritykset erityisesti palvelualoilla vahvistavat kesärekrytointejaan tavallista myöhemmin, joten tilanne elää pitkin kevättä.

- Pikaruokaravintolat ja huoltamokahvilat tulevat tänäkin kesänä tarvitsemaan kesätyöntekijöitä. Iso kysymysmerkki on matkailu- ja tapahtuma-ala, joka ennen koronaa oli merkittävä kesätyöllistäjä. Viime kesänä kotimaan matkailu koki uuden tulemisen, joten olisi hienoa, jos sama toistuisi tänä vuonna ja parantaisi näin työllisyyttä, Vanhala-Harmanen kommentoi.

Vanhala-Harmasen mukaan kesätyötilanne vaihtelee toimialoittain. Esimerkiksi rakentamisessa kesä on perinteisesti vilkasta aikaa ja tämä näkyy myös työntekijätarpeissa. Tekijöitä tarvitaan esimerkiksi rakennusapuhenkilöiksi ja rakennussiivoojiksi. Myös teollisuudessa ja sisälogistiikassa on haussa valtakunnallisesti satoja kesätyöntekijöitä mm. tuotantoon, kokoonpanoon ja varastotehtäviin.

Hakijoiden odotukset ovat kesätöiden suhteen realistisia. Viime vuonna moni kesätyö jouduttiin perumaan, joten moni nuori on jo varautunut siihen, että sama voi uusiutua.

Vanhala-Harmanen kuitenkin uskoo, että kesästä 2021 tulee edellistä parempi. Myös Baronan juuri käynnistynyt kesätyökampanja ”2020 pilalla – Kesä -21 tilalla” haluaa kannustaa nuoria suuntaamaan katseet tulevaisuuteen.

- Kesätyöllä on iso merkitys siinä, miten nuori myöhemmin kokee työelämän. Saatu kokemus ja opit sekä itse tienattu raha vahvistavat nuoren itsetuntoa ja luovat pohjaa tulevaan. Toivomme, että voimme tänäkin kesänä työllistää turvallisesti mahdollisimman monta nuorta yhdessä asiakasyritystemme kanssa, Vanhala-Harmanen sanoo.