Baronan logistiikkakeskus Avialogis hyödyntää uusiutuvaa energiaa – kiinteistölle myönnetty toiseksi korkein taso BREEAM-sertifikaatista

Barona 6.9.2023

Barona Avialogis

Baronan keväällä 2022 avautunut logistiikkakeskus Avialogis on hyödyntänyt elokuusta alkaen aurinkoenergiaa kiinteistön sähköntuotannossa. Avialogiksen katolle on asennettu 700 yksittäistä paneelia, jotka tuottavat tällä hetkellä sähköä 200 kWp:n huipputeholla. Parhaimmillaan Avialogiksen tuottamalla aurinkoenergialla pystytään kattamaan kiinteistön sähkönkulutuksesta vuorokausitasolla jopa puolet. Muun muassa energiatehokkuuden ja kestävän kehityksen ratkaisujen myötä, Avialogikselle myönnettiin Euroopan johtaviin ympäristöluokitusjärjestelmiin kuuluva BREEAM-sertifikaatti.

Vantaalle on syntynyt logistiikka-alan keskittymä ja kaupunki työllistää arviolta yli 19 000 logistiikka-alan osaajaa. Alueelle on tullut paljon uusia toimijoita, joista Vantaan Aviapoliksessa sijaitseva Avialogis on yksi alueen uusimpia ja moderneimpia logistiikkakeskuksia.

Se sai hiljattain arvostetun BREEAM International New Construction -sertifikaatin ja saavutti toiseksi korkeimman excellent-tason, mikä edustaa ympäristöystävällisten uudisrakennusten parhaimmistoa sekä kansainvälisesti että Suomessa.

Baronan logistiikka-alan toimialajohtaja Janne Bergqvistin mukaan niin yritys- kuin verkkokauppa-asiakkaat odottavat koko toimitusketjun, myös tavaran säilytykseen ja logistiikkaan liittyvien ratkaisujen huomioivan kestävän kehityksen edellytykset. Ympäristöystävällisyyden tulee näkyä kaikessa aina energiavalinnoista työntekijöiden hyvinvointiin asti.

”Hyödynnämme pääasiassa kestäviä energiamuotoja, kuten maalämpöä ja aurinkoenergiaa. Kiinteistöstä löytyy myös lukuisia paikkoja sähköajoneuvojen lataamista varten. Lisäksi energiatehokkuuteen ja päästöjen määrään vaikutetaan rakennusteknisillä ratkaisuilla, tuotantojätteiden lajittelulla sekä tilojen käyttäjien ohjeistuksella”, Bergqvist kertoo.

Avialogiksessa hyödynnetään laajasti teknologiaa ja se tarjoaa Suomen suurimman robotisoidun ja automatisoidun Autostore-varastointijärjestelmän. Bergqvistin mukaan kiinteistön ja palvelujen tehokkuutta seurataan joka hetki datan avulla ja toimintaa pystytään mukauttamaan hyvin nopeasti esimerkiksi poikkeustilanteissa.

”Automatisointi ja ekologisuus tehostavat toimintaamme ja parantavat palvelujemme laatua. Samalla ne lisäävät myös meidän kaikkien täällä työskentelevien työviihtyvyyttä. Vastuullisuus näkyy meillä arjessa joka päivä”, Bergqvist lisää.

Baronan Avialogis ja sen tarjoamat varastopalvelut ovat osa Baronan logistiikan toimialakokonaisuutta, joka vuosittain työllistää noin 3 000 ja kouluttaa satoja ammattilaisia eri tehtäviin sisälogistiikassa.

Janne Berqvist
Toimialajohtaja, logistiikka