Uusi tekijä IT-rekrytointiin – Northstar Talent houkuttelee IT-osaajat Pohjoismaihin

Barona 30.8.2022

Palveluyhtiö Barona kehittää IT-alan palvelutarjontaansa ja perustaa IT-alan rekrytointiin ja kompetenssinhallintaan uuden yksikön nimeltään Northstar Talent. Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Virossa operoiva Northstar Talent tarjoaa yrityksille kaikki niiden tarvitsemat IT- osaamisenhallintapalvelut. Erityisesti pohjoismaisille kasvuyrityksille kohdistettuihin palveluihin kuuluvat mm. kansainvälinen ja kotimainen rekrytointi, konsultointi ja upskilling-koulutusohjelmat.

Baronalla on 15 vuoden kokemus IT-alan osaajapulan ratkaisemisesta. IT-alan henkilöstöpalveluissa työskentelee tällä hetkellä yli 50 henkeä, joista hieman yli puolet tulee työskentelemään uudessa Northstar Talentissa.

Hybridityö on muuttanut IT-alan työtapoja merkittävästi. Work from anywhere -toimintatavat ovat lisääntyneet, ja myös tähän Northstar Talent tarjoaa ratkaisuina esimerkiksi nearshore- ja offshore-tiimien kokoamista.

“Koronapandemian aikana uusille aloille laajentunut osaajapula on ollut IT-alalla arkea jo vuosia. Digitaalinen osaaminen on yhä kovemmassa huudossa, ja yhä useammat työantajat kilpailevat tekijöistä. Osaajien veto- ja pitovoima ovat strategisia kyvykkyyksiä, joiden päälle yritysten menestys ja kasvu rakentuu”, Northstar Talentin liiketoimintajohtaja Janne Muurinen kertoo ja jatkaa:

“Organisaatioomme kertyneen tietotaidon lisäksi Northstar Talentilla on kaksi merkittävää vahvuutta, jotka ovat osaamispalveluiden portfolion laajuus ja aidosti pohjoismainen ulottuvuus. Esimerkiksi kansainvälisen työvoiman osalta tarjoamme kaikki palvelut osaajien löytämisestä houkutteluun ja relokaatioon. Operoimme eri puolilla Itämerta eli juuri siellä, minne Pohjoismaiden ja Baltian kasvuyritykset ovat jo levittäytyneet. Kansainvälisten osaajien houkuttelussa tämän työmarkkina-alueen tarjoaminen laajempana mahdollisuutena on merkittävä etu”.

Nykyinen IT-asiantuntijoiden haastava osaajamarkkina pakottaa koko toimialaa muuttumaan. Perinteinen suorahaku ja resursointi eivät riitä, kun kannattavaa kasvua haetaan pidemmällä aikavälillä. Rinnalle kaivataan monipuolisempia ratkaisuja, kuten inhouse-konsultointi, kansainvälisen työvoiman hyödyntäminen sekä työnantajamielikuvan hallinta.

Barona työllistää noin 1 100 IT-alan asiantuntijaa vuosittain. Northstar Talent on osa Baronan IT-liiketoimintaa ja se aloitti toimintansa kesäkuussa.

Lue lisää: www.northstartalent.com

Janne Muurinen, liiketoimintajohtaja, Northstar Talent