Tiimityöllä onnistumisiin – vaihto Atealle toi Juhan uralle uutta puhtia
IT Specialist Juha Karppimaa nauttii Atean lähituessa työskentelystä. Työkaverit ovat Juhalle kaikki kaikessa. Kollegoiden lisäksi työn tuomat onnistumiset ja tyytyväiset asiakkaat saavat Juhan hymyilemään.
IT-alalla jo 14 vuotta viihtyneen Juhan tie toi Atealle 1,5 vuotta sitten. Alkuun vaihdos pienestä yrityksestä isoon organisaatioon tuntui jännittävältä, sillä aiemmin Juha oli tottunut ratkomaan asiat yksin. Jännitys vaihtui pian innostukseen, kun Juha huomasi sopeutuvansa uuteen työympäristöön ja saavansa työkavereilta apuja ongelmaan kuin ongelmaan.
- Ison tiimin parhaita puolia on se, että aina joltain löytyy toimiva visio tai vaihtoehtoisesti ratkotaan yhteistuumin.
Ongelmien ratkominen kuuluukin Juhan arkeen. Lähituen tiimin vastuulla on varmistaa, että asiakkaan laitteet ja muu teknologia toimii, jotta heidän työntekonsa sujuu siltä osin. Joskus ongelmat ratkeavat pikaisella buuttauksella, mutta toisinaan ne vaativat pitkääkin pähkäilyä.
- Tämän työn ansiosta aivonystyrät pysyvät kunnossa. Välillä sitä joutuu tosissaan jumppaamaan, mitä kautta se bitti tänä päivänä liikkuu. Oikeita naruja vetämällä ne ongelmat lähtevät skaalautumaan ja päästään haluttuun ratkaisuun.
Samanlaista työpäivää lähituessa tulee harvoin vastaan. Juhalle työn monipuolisuus on tärkeää, sillä se tuo työhön mielenkiintoa ja lisää motivaatiota. Työpäivät sisältävät käyttöönottoasennuksia, laitteiden kunnossapitoa, verkkotoimintoihin liittyviä töitä ja jonkin verran koulutusta.
Vaikka lähituen tehtävissä vaaditaan monenlaista osaamista, perustaidoilla pääsee Juhan mielestä hyvin alkuun.
- Aluksi riittää perusymmärrys tietoteknisistä laitteista ja verkkopuolen asioista sekä ennen kaikkea kiinnostusta IT-ala hommista. Työtä tekemällä oppii jatkuvasti, ja Atea tarjoaa työntekijöilleen myös hyvät mahdollisuudet kehittää omaa osaamistaan.
Juha on saanut Atealta tukea oman näköiselle urapolulle. Jatkokoulutusmahdollisuuksia on Juhan mukaan monia, mutta ensin hän haluaa hoitaa muutama vuosi sitten alkaneet ammattikorkeakouluopinnot pakettiin.
Asiakkaan ja tiimiläisten apuna
Juhalle asiakastyytyväisyys on työn ykkösjuttu. Kun lähituki pyydetään apuun, lähtökohtaisesti jokin asia on vialla ja asiakas ei välttämättä ole parhaalla mahdollisella tuulella. Kaikkiin tehtäviin lähdettäessä Juhan tavoitteena on saada asiakas iloiseksi.
- Se auttamisesta kumpuava hyvä fiilis on syy, miksi haluan tehdä tätä työtä. Yritän aina katsoa asiaa asiakkaan näkökulmasta. Kyllä itseäkin ärsyttäisi, jos ei pystyisi tekemään töitä jonkin laiteongelman takia.
Juha vertaa itseään ja muita asiakastyötä tekeviä atealaisia Atean käyntikortiksi.
- Me annetaan kasvot Atealle, ja ollaan siinä mielessä tosi tärkeässä roolissa. Haluan hoitaa työni hyvin, jotta asiakas tulee tyytyväiseksi.
Parasta Atealla on Juhan mielestä osaavat ja auttavaiset työkaverit. Me-henki näkyy kaikessa tekemisessä, ja aina on kaveri keneltä kysyä neuvoa. Lähituen tiimin apuna on service deskin työntekijät, joiden kanssa Juha ja muu lähituki tekee tiiviisti yhteistyötä.
- Muistan, kun sain alussa itse paljon apua ja nyt on hienoa antaa samalla mitalla takaisin. Mulla on maailman parhaat työkaverit, heitä jeesii mielellään.