Vastuullisuus – miten tulevaisuuden kasvua johdetaan?
Vastuullisuus ei ole uusi juttu, mutta sen merkityksestä on tullut jotain ihan uutta. Vastuullisuus on siirtynyt viherpesun aikakaudelta tärkeäksi osaksi kestävää ja kannattavaa tulevaisuutta.
– Nyt vastuullisuudesta puhutaan ihan eri äänellä kuin 10–15 vuotta sitten. On ymmärretty, että kasvua ja hyvin tuottavaa bisnestä voi tehdä myös vastuullisesti, sanoo Kaisa Hietala, energia-alan muutoksen johtaja ja hallitusammattilainen.
Hietala on Exxon Mobilin hallituksen jäsen, ja hän työskenteli aiemmin Nesteellä tekemässä yrityksestä maailman suurinta uusiutuvan dieselin tuottajaa.
Energia-ala on monessa mielessä vastuullisuuden ytimessä, kun maailma tarvitsee ratkaisuja fossiilisten polttoaineiden korvaamiseen.
– Luonto pakottaa meidät muutoksiin. Emme pysty mallintamaan ekosysteemien toimintaa, ja ne tulevat yllättämään meidät vielä monella tavalla. Me tarvitsemme maapalloa, Hietala alleviivaa.
Kaisa Hietala Barona Future Day -tapahtumassa 10.5.2022.
Siksi vastuullisuus ei ole enää vain puheita tai mediaviestintää, vaan siitä on tullut yhä useamman yrityksen strategian ja liiketoiminnan kovaa ydintä.
– Pioneerit ymmärtävät, että tulevaisuudessa on mahdollisuuksia, ja he aloittavat transformaationsa ennen muita. Heillä ei ole etukäteen tietoa, ovatko valinnat oikeita, mutta he itse uskovat tavoiteltavien asioiden tärkeyteen ja merkitykseen, Hietala kertoo.
Vastuullisuuden ytimessä ihmisen kokonainen hyvinvointi
Vastuullisuus merkitsee ympäristön lisäksi paljon muutakin yhteiskuntaan ja yksilöön liittyvää. Baronalla kokemusta vastuullisuudesta on kartutettu pitkään esimerkiksi ihmisten hyvinvointiin ja työkykyyn liittyvissä asioissa.
– Hyvinvoinnin teema laajasti ajatellen on kaikille meille työnantajille ehdottomasti sellainen asia, johon on keskityttävä, jotta ihmiset pysyvät tyytyväisenä. Silloin ihmistä pitää katsoa kokonaisuutena, sillä ei ole erikseen työhyvinvointia ja muuta hyvinvointia, on vain kokonainen hyvinvointi, sanoo Baronan toimitusjohtaja Lassi Määttä.
Kaisa Hietalan mukaan henkilöstöllä on oleellinen osa organisaatioiden muutostyössä kohti vastuullisuutta. Kun työntekijät huomaavat, että vastuullisuus oikeasti tulee yrityksen strategian kautta osaksi päivittäistä työntekoa, he näkevät sen merkityksellisyyden ja voivat olla siitä ylpeitä.
– Maailma on nykyään muutosta muutoksen perään, ja muutosprosessit voivat olla yrityksille haastavia, pitkiä ja pelottavia. Vastuullisuuden pioneerit rakentavat oman yrityksensä muutoskyvykkyyttä osallistamalla työntekijöitä. Ihmiset haluavat kertoa, että heidän työnantajansa tekee hyviä asioita, ja se korostuu tulevien polvien myötä. Johtajien pitää nähdä oman toimikautensa yli, ja sitä myös sijoittajat ja osakkeenomistajat nykyään odottavat, Hietala sanoo.
Suomessa hyvät asetelmat viedä vastuullisuutta maailmalle – tarvitaan vain asennetta läpivientiin
Sijoittajan näkökulma on tuttu myös pääomasijoitusyhtiö Maki.vc:n osakkaalle Ilkka Kivimäelle. Kivimäki on ollut muun muassa Woltin hallituksen puheenjohtaja ja ensimmäisiä sijoittajia.
Peter Nyman, Lassi Määttä, Kaisa Hietala ja Ilkka Kivimäki keskustelivat Barona Future Day -tapahtumassa Pikku-Finlandiassa 10.5.2022.
– Päätehtävä pääomia sijoitettaessa on löytää mahdollisuuksia ja sijoittaa niihin yrityksiin, jotka ovat menossa vahvasti eteenpäin, mutta sijoittajat todella vaativat vahvaa sitoutumista compliance-asioihin, Kivimäki kertoo.
Kivimäen mukaan suomalaisyrityksillä on hyvät asetelmat kansainväliseen kasvuun, myös ja etenkin vastuullisuuden näkökulmasta.
– Meillä on mahdollisuuksia aivan järjetön määrä. Me olemme loistavia leading edgessä, mutta meidän pitää harjoitella skaalaamista ja maailmalle viemistä. Suomessa mietitään aivan turhaan, miten kilpailu vaikuttaa menestymiseen, sillä markkinoille kyllä mahtuu, kun on kysyntää, Kivimäki sanoo.
Samaa mieltä on Kaisa Hietala.
– Kysyntä vastuullisille ratkaisuille kasvaa, ja kansainväliset markkinat ovat todella isot. Täältä pystyy kyllä ponnistamaan maailmalle.
Kaisa Hietala: Muutoksentekijöiden ABC
Muutoksentekijät…
- katsovat kauas ja rehellisesti – ja hyväksyvät, että toisinaan horisontissa ei näky kiva kuva
- muuttavat itse toimialaansa ja markkinoitansa – jopa maailmaa –, usein nykytoiminnan kustannuksella ennen kuin on pakko
- rakentavat uudistamisen kulttuurin, joka ei pelkää muutosta – muutoskyvykkyydestä tulee taito, jota muiden on vaikea kopioida
- osallistavat työntekijät muutokseen ja luovat merkityksellisyyttä työn tekemiseen.