Fortum hyödynsi Baronan henkilöstövuokrausta.

Case Fortum: Huipputyypit uuteen myyntiyksikköön löytyivät Baronan henkilöstövuokrauksella

  1. Haaste

    Fortum oli keväällä 2022 avaamassa Jyväskylään uutta asiakaslähtöistä myyntiyksikköä ja koki haasteelliseksi löytää sitä varten sopivia tekijöitä. Yritys etsi rinnalleen luotettavaa ja kestävää kumppania, joka jakaisi samanlaiset arvot ja voisi tarjota toimivia ratkaisuja henkilöstöasioissa.

  2. Ratkaisu

    Barona otti hoitaakseen Jyväskylän myyntiyksikön rekrytoinnit. Hyvän alkukartoituksen ja rekrytointikampanjan ansiosta onnistuttiin löytämään 20 Fortumin toiveiden mukaista työntekijää, joista muodostui uusi tiimi. Fortumilla koettiin, että heille on löytynyt strategisesti vahva kumppani, jonka kanssa yhteistyö jatkuu seuraavaksi Kuopioon avattavan myyntiyksiön rekrytointien tiimoilta.

”Barona on tarjonnut meille loistavan tuen ja auttanut meitä löytämään ympärillemme hyvät ihmiset, joiden kanssa toteuttaa kuluttajastrategiaamme. Lopputulos on ollut erinomainen ja juuri sitä, mitä haimme."
Eetu Järvinen, kuluttajamyynnistä vastaava johtaja, Fortum
Eetu Järvinen, kuluttajamyynnistä vastaava johtaja, Fortum

Fortumilla on haluttu tarjota asiakkaille telemarkkinointiratkaisuja vähän eri kulmalla kuin kilpailijat. Tavoitteena on ollut tehdä myyntipalvelua mahdollisimman asiakaslähtöisesti, mutta samalla niin, että työntekijät viihtyvät työssään ja tykkäävät siitä, mitä tekevät.

Yrityksen ollessa perustamassa Jyväskylään uutta myyntiyksikköä, heräsi tarve löytää uusia, Fortumin näköisiä tekijöitä. Lähtökohtana oli pyrkiä löytämään rinnalle luotettava ja kestävä kumppani, joka jakaisi samanlaiset arvot ja olisi myös iso toimija Suomen markkinoilla.

– Meillä oli selkeät sävelet sen suhteen, mitä olemme tekemässä ja laadittuna valmis ehdotuspaletti, jonka pohjalta kartoitimme sopivaa kumppania. Yksi keskeisistä arvoistamme on luotettavuus ja näimme Baronassa vahvan brändimatchin, Fortumin Suomessa tapahtuvasta kuluttajamyynnistä vastaava johtaja Eetu Järvinen kertoo.

Hyvin nopeasti keskustelujen käynnistyttyä oli selkeää, että yhteistyötä halutaan lähteä tekemään juuri Baronan kanssa. Varsinainen yhteistyö henkilöstövuokrauksen osalta alkoi keväällä 2022.

– Barona tarttui oikeastaan suoraan haasteeseemme ja löysimme yhdessä toimivan ratkaisun. He ymmärsivät alusta alkaen, minkälaisia ihmisiä haemme, toteaa Fortumin myyntipäällikkö Tuomas Helminen.

Yhteinen visio on tukenut onnistumista

Tuomas Helminen kertoo, että johtamiskulttuuri on Fortumilla hyvin ihmisläheinen ja perustuu varsinkin myynnin tiimissä vahvasti myös vastuuseen. Vaikka töitä tehdäänkin paljon tiiminä, yksilöitä kannustetaan toteuttamaan ideoitaan ja tekemään itsenäisiäkin päätöksiä.

– Uskomme ihmisiin ja näemme, että sillä on suuri vaikutus meillä tehtävän työn tulokseen ja laatuun. Olemme halunneet omalla toiminnallamme uudistaa koko myynnin kenttää jo siinä mielessä, ettemme etsi niinkään huippumyyjiä, vaan huipputyyppejä, joilla on hyvä asenne ja jotka ovat innokkaita oppimaan, Helminen painottaa.

Fortumin myyntipäällikkö Tuomas Helminen ja Suomessa tapahtuvasta kuluttajamyynnistä vastaava Eetu Järvinen ovat tyytyväisiä Baronan kanssa luotuun kumppanuuteen.

Baronan ammattilaiset ovat voineet omalla asiantuntijuudellaan tukea Fortumin visiota uudesta asiakaslähtöisestä tavasta tehdä myyntiä. Baronan kautta saatiin rekrytoitua noin 20 henkilöä, joista muodostettiin Jyväskylän myyntiyksikköön uusi tiimi.

– Onnistumiseen vaikutti monikin juttu. Kun olimme päässeet yhteisymmärrykseen siitä, mitä Fortumilla halutaan ja millaisella kulmalla he toteuttavat myyntitekemistä, rakensimme hyvän markkinointisuunnitelman ja sen avulla varsinaisen rekrytointikampanjan, kertoo Janne Heikkilä, Baronan online-liiketoiminnan johtaja.

Kun ratkaisuna on henkilöstövuokraus, rekrytoidut myyjät työskentelevät Fortumilla, mutta ovat työsuhteessa Baronalla. Näin ollen Barona kulkee Fortumin rinnalla myös rekrytointien jälkeen. Baronalla tehdään jatkuvasti panostuksia työntekijöiden hyvinvoinnin eteen ja pyritään siten osaltaan vähentämään vaihtuvuutta.

– Barona on tarjonnut meille loistavan tuen ja auttanut meitä löytämään ympärillemme hyvät ihmiset, joiden kanssa toteuttaa kuluttajastrategiaamme. Lopputulos on ollut erinomainen ja juuri sitä, mitä haimme, Eetu Järvinen iloitsee.

Kumppanuus kantaa myös tulevaisuuteen

Fortumilla koetaan Baronan olevan luotettava kumppani, joka on jakanut heidän visionsa ja tehnyt henkilöstöasioiden hoitamisesta erittäin helppoa. Sen ansiosta Fortumin omalla väellä on ollut mahdollisuus keskittyä syvällisemmin myynnin konseptien ja myynnin kehittämiseen.

– Olemme onnistuneet luomaan kumppanuuden, joka on kestävällä pohjalla. Kaikki toimii sovitusti ja voin ehdottomasti suositella yhteistyötä Baronan kanssa myös muille yrityksille, Tuomas Helminen sanoo.

Janne Heikkilä toteaa, että vaikka yhteistyön tulokset näkyvätkin konkreettisimmin onnistuneina rekrytointeina, on yhteistyön aikana myös opittu paljon puolin ja toisin.

– Meillä on ollut Fortumin kanssa hieno projekti ja on ollut todella ilo tehdä töitä Tuomaksen ja Eetun kanssa tämän ympärillä. Molemmat osapuolet korostivat alusta lähtien kumppanuuden tärkeyttä ja totesimme, että sillä tavalla voimme auttaa toisiamme onnistumaan tässä asiassa. Sitähän kumppanuus parhaimmillaan on, Heikkilä muistuttaa.

Barona on halunnut olla Fortumille laajemminkin kumppani, joka voi heidän kasvuaan tukea. Yhteistyölle onkin luvassa jatkoa jo lähitulevaisuudessa. Fortum on avaamassa toisen myyntiyksikön Kuopioon ja myös sinne tullaan rekrytoimaan uusia huipputekijöitä Baronan kautta.

– Olemme olleet erittäin tyytyväisiä tähän yhteistyöhön ja kehittämäämme konseptiin. Sen takia meidän oli helppo tehdä päätös siitä, että lähdemme monistamaan tätä tekemistä ja viemään myynnin ilosanomaa myös Kuopioon. Toivomme tietysti, että siellä tarina on yhtä menestyksekäs kuin Jyväskylässäkin, Eetu Järvinen kertoo.

Lue lisää ratkaisuista
Lue lisää ratkaisuistaVoisimmeko olla avuksi kuten Fortumille? Lue lisää Baronan henkilöstöratkaisuista.Lue lisää