Case SLM Finland: Pizza-online.fi – asiakaspalvelua Espanjasta käsin
SLM Finland on tunnettu suomalaisten paljon käyttämästä pizza-online.fi-palvelusta, jonka ympärille on rakentunut varsin kannattava bisnes. Baronan xChange-konsepti on mahdollistanut SLM Finlandin työntekijöille työn tekemisen Espanjasta käsin.
SLM Finlandilla on noin 20 työntekijää, joista 6 työskentelee asiakaspäällikkö Reetta Alastalon johtamassa asiakaspalvelutiimissä.
– Baronan kautta mahdollistamme meidän oman työn tekemisen Espanjasta käsin. Espanjassa työskentelee tällä hetkellä yksi meidän työntekijä, mutta on ollut puhetta myös toisten työntekijöiden lähtemisestä sinne, sanoo Reetta Alastalo.
Työntekijä haluaa ulkomaille
Kuluneen vuoden huhtikuussa SLM Finlandin työntekijä Sami halusi muuttaa Espanjaan. Sami ei olisi halunnut millään luopua muuton yhteydessä hyvästä työpaikasta. Samalla esimies Reetta tiesi Samissa piilevän potentiaalin, sillä oli nähnyt hänen korkeat asiakastyytyväisyysmittauksien tulokset.
– Sami oli työskennellyt vasta puoli vuotta asiakaspalvelussa, mutta asiakastyytyväisyysmittauksien kärjessä majaileva Sami oli yrityksen kannalta kultaakin kalliimpi.
SLM Finland halusi pitää Samin riveissään, ja he alkoivat kaivaa netistä tietoa, kuinka omalle työntekijälle mahdollistetaan muutto Suomesta Espanjaan. Uuden tilanteen edessä yritys koko parhaimmaksi keinoksi turvautua Baronan asiantuntemukseen.
– Välttämättä kovinkaan monessa firmassa ei olisi tähän lähdetty. Halusimme vain pitää hyvästä työntekijästä kiinni.
Ratkaisuksi Barona
Viimein yksi Reettan kollegoista löysi netistä Baronan tuottaman hyvinvointiohjelman ja lähetti yhteydenottopyynnön. Seuraavana päivänä Baronan Reeta Lehtiniemi soitti, ja Samin työllistymistä Espanjaan alettiin valmistellla. Yhden Skype-palaverin ja tapaamisen jälkeen asiat saatiin sopimuksen allekirjoittamista vaille valmiiksi.
SLM Finland halusi vielä varmistaa Baronalta, ettei työntekijän lähtöön liittyen heille aiheutuisi mitään lisäkuluja. Muuton yhteydessä varsinaista ”jumppaa” aiheutti pelkästään se, että SLM Finland halusi taata kuitenkin mieluisan palkkauksen Samille. Kaiken tämän jälkeen Sami oli kahdessa viikossa valmis viemään itsensä ja työnsä Espanjaan.
Jousto- ja etätyöt osana työnantajamielikuvaa
SLM Finlandissa on aina ollut mahdollisuus etä- ja joustotöihin. Jo rekrytointiprosessissa yrityksen puolelta kerrotaan avoimesti, että heillä on pitää etäpäiviä. Reettan omassa tiimissä koko tiimi työskentelee etänä vähintään yhden päivän viikosta. Muiden tiimien jäsenet asuvat niin Keravalla, Vantaalla kuin Turussakin, joten fyysisen toimiston sijainti Vantaalla ei ole kenellekään haitaksi.
– Kerromme jo rekrytoinnissa, että työtä tehdään etänä niin Keravalta, Vantaalta, Turusta kuin Espanjastakin käsin.
Etätyön perusta on Reettan mukaan siinä, että he ovat SLM Finlandilla työntekijöiden kanssa sopineet että töitä tehdään toimistolla ja etänä ihan samalla asenteella. Työssä käytettävät tietojärjestelmät mahdollistavat työn tuloksellisuuden ja esimerkiksi asiakastyytyväisyyden automaattisen mittauksen, joiden avulla on helppo arvioida, miten työntekijä on työssään onnistunut. Mukana on toki hyvinvointiohjelma xChangen tuomat palvelut, kuten yhteisö, tilat ja laitteet. Isona osana etätyötä on myös molemminpuolinen luottamus esimiehen ja työntekijöiden välillä.
SLM Finlandin varsinaiset palaverit hoidetaan niin, että toimistolla olevat työntekijät ovat samassa huoneessa ja etänä olevat otetaan sitten Skypen kautta mukaan. Iso osa työasioihin liittyvästä viestinnästä työntekijöiden välillä tapahtuu kuitenkin pääosin Skypessä, olivat he sitten toimistolla tai etänä.
– SLM Finlandin johdon puolella on oivallettu se, että työntekijän fyysinen sijainti ei vaikuta työn onnistumiseen ja tekemiseen negatiivisesti. Päinvastoin, sillä työssäviihtyminen on lisääntynyt ja etätöiden tekeminen on arkipäivää, sanoo Reetta.