Case Kämp Collection Hotels - Arvostettu hotelliketju luottaa sesonkityöntekijöissä Baronan osaamiseen
Kämp Collection Hotels on kotimainen hotelliketju, johon kuuluu jopa kymmenen laadukasta hotellia ravintoloineen sekä spa-hoitoloineen. Konsernin maineikkaat hotellit sijaitsevat pääkaupunkiseudulla, joista kansainvälisesti tunnetuin on vuonna 1887 perustettu Hotel Kämp. Majoituspalveluiden sesonkiluontoinen kysyntä edellyttää muuttuvien tilanteiden mukaisesti optimoituja henkilöstöresursseja, johon hotelliperhe on löytänyt merkittävää apua Baronan sesonkipaketista.
“Olemme käyttäneet Baronan vuokratyöntekijöitä ravintolaosastoilla ja nyt syksyllä kokeilimme myös sesonkipakettia täyttääksemme vuoroja mielenkiintoisessa ja äkillisesti kiihtyneessä kysyntätilanteessa”, kertoo Klaus K:n ja GLO Hotel Artin hotellinjohtajana toimiva Marika Mäkelä.
Hotellinjohtaja Marika Mäkelä, Kämp Collections Hotels
Baronan kokonaisvaltainen sesonkipaketti on ratkaisu akuuttiin osaajapulaan
Sesonkivaihtelut aiheuttavat haasteita hotellien henkilöstön oikeanlaiseen mitoittamiseen. Kämp Collection Hotelsin tapauksessa rekrytoinnin ulkoistaminen Baronalle vähensi tarpeita käynnistää omia rekryprosesseja, minkä lisäksi yrityksessä säästyttiin myös työntekijöiden perehdyttämiseltä lyhyen tarpeen vuoksi.
“Lähtötilanne oli se, että avoimiin vuoroihin ei yksinkertaisesti löytynyt tekijöitä. Useissa yksiköissä oli eri osastoilla haussa vuokratyöntekijöitä lisääntyviin tilaisuuksiin. Omia rekrytointeja ei ollut kuitenkaan vaikeassa tilanteessa järkevää avata, koska tarve oli nimenomaan sesonkiluonteinen, useille käsipareille samanaikaisesti ja varsin pienillä tuntimäärillä”, Marika kertoo.
Kämp Hotel Collection otti käyttöönsä Baronan sesonkipaketin, joka sisältää sesonkitiimin rekrytoinnin kokonaisuudessaan. Paketin myötä konsernii sai Baronalta apua niin työntekijöiden valmennuksiin, perehdytyksiin, työsuhteisiin kuin myös hakijamarkkinointiin. Erityisen hyviä tuloksia saatiin aikaan tehovalmennuksella, minkä ansiosta akuuttiin osaajapulaan voitiin vastata lisäkouluttamalla jo olemassa olevia työntekijöitä.
“Sesonkipakettiin kuuluvan valmennuksen avulla Baronan listoilla olemassa olevia henkilöitä lisäperehdytettiin meille tarpeellisiin rooleihin, joihin ei löytynyt valmiiksi kokeneita henkilöitä ketjun sisältä. Tämän ansiosta saimme kasvatettua meidän pooliamme uusilla tiimiläisillä. Baronan ketteryys asiassa ilahdutti ja meille jäi sesonkipaketista hyvä kokemus”, kuvailee Marika.
Valmennuksesta hyötyvät myös työntekijät
Marikan mukaan työskentely Baronan kanssa on ollut sujuvaa tiukasta aikataulusta huolimatta. Sesonkipaketin avulla hotelliketju löysi vaivattomasti hyvän määrän uusia osaajia vastaamaan muuttuviin tarpeisiin. Valmennus on ilahduttanut myös hotellien työntekijöitä tarjoamalla uudenlaisia urapolkuja.
“Sesonkipaketti osui ainakin meidän tarpeeseen kuin nenä päähän. Mielestäni tällainen yhteistyö avaa hienosti uusia ovia myös niille työntekijöille, jotka saattavat hieman empiä olisivatko valmiita tekemään vuoroja uudenlaisessa roolissa. Valmennuksen kautta he saavat uusia valmiuksia sekä luottamusta kokeilla uudenlaisia tehtäviä. Vaikka tehovalmennus on erittäin lyhyt ja tiivis, uskon, että se rohkaisee kokeilemaan. Lisäksi hotellin ravintolassa meidän on helpompi ottaa vuoroon kokemattomampikin henkilö, jos tiedämme että hänen kanssaan on käyty ainakin perusteet läpi”, Marika tiivistää.