Case Krapihovi: Ravintola kasvatti ammattilaistensa joukkoa suorarekrytoinnin siivittämänä

Case Krapihovi: Ravintola kasvatti ammattilaistensa joukkoa suorarekrytoinnin siivittämänä

  1. Haaste

    Ravintola Krapihovi toivoi riveihinsä myyntijohtajaa. Tavoitteena oli saada palkattua yritykselle tähän tehtävään uusi työntekijä ja sujuvoittaa samalla rekrytointiprosessin kulkua.

  2. Ratkaisu

    Barona toimi Krapihovin yhteistyökumppanina toteuttamalla näille suorarekrytoinnin. Sen myötä rekrytointiprosessia saatiin tehostettua ja Krapihovin tarjoamaan työtehtävään löydettiin nopeasti oikea henkilö.

Tuusulalainen Ravintola Krapihovi tunnetaan halustaan vaalia ja luoda suomalaista ruokaperinnettä idyllisessä ja vieraanvaraisessa huvilaympäristössä. Ravintola toimii Krapin tilan vuonna 1883 rakennetussa päärakennuksessa ja sen pihapiiriin kuuluvat lisäksi oma palvaamo, lihaleikkaamo ja leipomo. Krapihovi tarjoaa käsintehtyjä elämyksiä maatilan ja luonnon parhaista antimista ja pyrkii nostamaan kotimaanmatkailun kiinnostusta yhdessä Krapin majoitus- ja aktiviteettitarjonnan kanssa. 

Baronan kanssa yhteistyössä toteutettu suorarekrytointi auttoi ravintolaa löytämään riveihinsä uuden myyntijohtajan. Krapihovin toimitusjohtajalle Pekka Holmalle suorarekry näyttäytyi vaivattomana ja tehokkaana tapana uusien työntekijöiden tavoittamiseen.  

"Prosessi sujui kokonaisuudessaan hyvin ja päättyi meille mieluisaan lopputulokseen eli onnistuneeseen rekrytointiin. Hakemuksia oli riittävä määrä ja haastatteluun pyydetyt henkilöt olivat hyvin valikoitu, haastateltu ja arvioitu", Holma kuvailee.

Avoinna olleeseen pestiin päätynyt Katri Kärkkäinen kehuu hänkin rekrytointikokemusta kaikin tavoin positiiviseksi. 

"Krapihovi herätti heti kiinnostukseni ja Barona tuntui luotettavalta välittäjältä rekrytointiprosessissa. Omasta puolestani kaikki tuntui sujuvan hyvin", Kärkkäinen kertoo. 

Vahvaa näyttöä resurssipulan ratkaisemiseksi 

Barona on tullut Krapihoville tutuksi jo aiempien yhteistyökuvioiden kautta ja myös aiemmat Baronan avustuksella toteutetut rekrytoinnit ovat olleet ravintolalle menestyksekkäitä. Holma toteaa, että rekrytointiprosessin yhteydessä on tärkeää tuntea yritys ja sen kulttuuri ja kyetä viestimään niistä totuudenmukaisesti työnhakijoille.  

Holma haluaa korostaa erityisesti pysyvän yhteyshenkilön merkitystä yhteistyön onnistumisen taustalla. Hän nostaa onnistumisen kannalta keskeiseen rooliin myös hyvän yhteisen valmistelun sekä toimenkuva- ja henkilökuvamäärityksen.  

"Baronan tarjoama arviointimateriaali on osoittautunut toimivaksi myös meidän omien työnhakijoiden haastatteluissa ja tuonut osaltaan varmuutta valintavaiheeseen", Holma kertoo. 

Pienen yrityksen näkökulmasta rekrytoinnit voivat myös usein olla työläitä ja aikaa vieviä, sillä resursseja on käytössä varsin rajallisesti. Baronan osaamisen myötä ratkaisuihin päästiin Krapihovin tapauksessa vaivattomasti ja olemassa olevia resursseja säästäen. Holma näkeekin Baronan tarjoamassa palvelussa paljon potentiaalia. 

"Perinpohjainen selvitystyö ja asiakkaaseen tutustuminen tuntuvat olevan Baronalle selkeä lähtökohta ja siten myös suora osoitus ammattitaidosta rekryprosessien sujuvoittamiseen liittyen", Holma kiittelee.