IKEA ja kesätyöntekijöiden rekrytointi – näin he sen tekevät
Miten kesätyöntekijöiden rekrytoinnissa voi onnistua parhaalla tavalla? Millaisia kokemuksia siitä on Ikealla? Tällaisia asioita pohdittiin Baronan webinaarissa, jossa oli vieraana Ikean rekrytointitiimin päällikkö Anna-Maija Korko.
Tuhansia hakemuksia ja jopa 300 paikkaa täytettävänä – Ikean kesätyöntekijöiden rekrytointi on aikamoinen urakka. Urakan suunnittelua ja toteutusta koordinoi sama tiimi kuin Ikean kaikkea rekrytointia Suomessa, ja tiimiä vetää yli 15 vuotta Ikealla eri rooleissa työskennellyt Recruitment Delivery Manager Anna-Maija Korko.
– Meille tulee vuosittain useampi tuhat hakemusta, ja jokainen hakemus halutaan käydä läpi. Jokainen hakija on nähnyt vaivaa, että on hakenut meille, ja jokaiselle pitää tulla olo, että meiltä aina palataan, vaikka lopputulos olisi mikä tahansa, Anna-Maija Korko sanoo.
Ikealla on Suomessa viisi tavarataloa, joten kesätöitä on haettavissa yhtä aikaa usealla paikkakunnalla ja useisiin erilaisiin tehtäviin.
– Ennen joulua voi olla vaikea ajatella kesää, mutta etukäteisvalmistelu on tärkeää. Meillä on marraskuun puolivälissä suunniteltu rekrytoinnin aikajanaa sekä markkinointia ja niitä kanavia, joissa tavoitamme haluamiamme hakijoita. Tavaratalojen HR:n ja esimiesten kanssa mietimme, millainen on ihannekandidaatin profiili.
Arvoilla ja asenteilla suuri merkitys – niitä vaaditaan myös työnantajalta
Hakemisen ensimmäiseen vaiheeseen Ikealla on todettu hyödylliseksi lyhyt ja ytimekäs yksisuuntainen videohaastattelu, jossa selvitetään hakijan arvopohjaa. Sen perusteella päätetään esimiesten haastatteluihin kutsuttavat ehdokkaat.
– Keskitetty rekrytiimi on sitä varten, että johdamme prosessia ja olemme koko ajan tukemassa esimiehiä. Esimiehillä on paljon muutakin tehtävää, mutta koska työntekijät tulevat esimiehen tiimiin, on tärkeää, että he keskustelevat keskenään, Anna-Maija Korko kertoo.
Ansioluettelo ei ole Ikealle kesän rekrytoinneissa tärkeä tekijä, sillä kesätyöntekijöiden alaikäraja on 16 vuotta. Rekrytointipäätöksen ratkaiseekin usein hakijan arvot ja asenne. Arvojen ja asenteen merkitys on korostunut myös toiseen suuntaan.
– Vuosien saatossa on tullut tarve tuoda enemmän ja enemmän esiin yrityskulttuuria. Nuorempi polvi pitää esimerkiksi työantajansa arvoja ja kestävää kehitystä jopa tärkeämpänä kuin varsinaisia työtehtäviä.
Oikea-aikaista viestintää ja nopeita päätöksiä
Ikean rekrytoinnin prosesseissa hakijaviestintä on joka vaiheessa merkittävässä osassa. Viestinnän pitää olla oikea-aikaista ja säännöllistä.
– Koko ajan täytyy pitää mielessä hakijatyytyväisyys. Hakijakokemuksen pitää olla yhdenmukaista alusta asti, ja kaikkia pitää kohdella kunnioittavasti. Jokaiselle pitäisi jäädä olo, että on tullut huomioiduksi, vaikka ei saisikaan työtä. Meidän pitää suhtautua meille hakeneisiin samalla tavalla kuin asiakkaisiimme, Anna-Maija Korko sanoo.
Ikealla uskotaan, että hakemuksia ensi kesän töihin on tulossa enemmän kuin tavallisesti. Rekrytoijilla pitääkin olla tiedossa, paljonko aikaa menee yhden hakemuksen läpikäymiseen ja montako ihmistä työhön tarvitaan.
– Monilla hakijoilla on monta rautaa tulessa, joten päätöksissä pitää olla nopea. Ei pidä olettaa, että hakija hakee vain sinun yritykseesi.
TOP 3: Kesätyöntekijöiden rekrytoinnin tärkeimmät tekijät
Ole ajoissa ja suunnittele hyvin. Tee suunnitelma A, B ja C.
Pidä hakijakokemus mielessä koko ajan. Mitä toivot, että valitsematta jäävä työnhakija kertoo eteenpäin?
Sitouta työntekijä. Muista viestintä palkkauspäätöksen ja työn aloittamisen välissä.
Mitä muuta Ikealla sitten on opittu? Miksi haun pitää olla auki oikeaan aikaan? Miten vahva brändi vaikuttaa kesätyöpaikkojen markkinointiin? Mihin kohtaan rekrytointia markkinointiponnistukset kannattaa ajoittaa? Montako ihmistä kannattaa haastatella? Miten valittuja työntekijöitä voidaan sitouttaa? Miten korona on vaikuttanut rekrytointiin?
Entä mitä kertoo jopa tuhannen kesätyöntekijän rekrytointiprojekteja tehnyt Baronan Antonio Mikkonen? Miten kesätyöntekijöiden rekrytointi eroaa tavallisesta rekrytoinnista? Katso ja kuuntele: