Markkinoinnin ammattilainen on älykäs – työkalupakista on löydyttävä myös tekoäly
Markkinoinnista on tullut nykymaailmassa kehittyneempää ja hienostuneempaa kuin koskaan aiemmin. Teknologian nousu on avannut markkinoinnin ammattilaisille uusia mahdollisuuksia tavoittaa kohderyhmänsä innovatiivisilla tavoilla. Yksi markkinointiteknologian merkittävimmistä edistysaskelista on tekoäly (AI). Tekoäly on mullistanut markkinointimaailman tarjoamalla uusia työkaluja ja tekniikoita tietojen analysointiin, prosessien automatisointiin ja asiakaskokemusten personointiin.
Moni ammattilainenkin yllättyy tällä hetkellä teknologian kehityksestä. Tekoäly on yksi kuumimpia aiheita, joka samalla myös herättää voimakkaita tunteita. Tämän taustalla on osaltaan se, että rohkeimmat asiantuntijat jopa maalailevat tekoälyn syövän luovien alojen ammattilaisia pikkuhiljaa pois pelistä kuin shakkilaudalla konsanaan.
Asiaa voi tarkastella kuitenkin monesta näkökulmasta. Täysin mustavalkoisesti ajateltuna tekoäly on tietokone ja ihminen on ihminen. Ihmisyyden yksi vahvimpia voimia on tunne. Erityisesti tekstituotannoissa ihmisellä on tekoälyyn verrattuna yksi äärimmäinen etu: kirjoittaa empaattisesti. Toki tähänkin voi tulla jatkossa muutos, kun tekoäly oletettavasti vain jatkaa kehittymistään. On kuitenkin hyvä ymmärtää, että tekoäly on käsitteeltään ja ominaisuuksiltaan erittäin laaja kokonaisuus.
Miten markkinoinnin ammattilainen voi hyödyntää tekoälyä työssään?
Tekoäly tarkoittaa käytännössä koneiden kykyä oppia, analysoida ja suorittaa erilaisia tehtäviä, jotka ovat aiemmin edellyttäneet ihmisen älykkyyttä. Tekoäly osaa tuottaa laadukasta tekstiä ja kuvia, mutta niiden käyttö markkinointitarkoituksiin ei ole vielä täysin ongelmatonta. Aiheen mukaan sisällöntuotanto saattaa vaatia omakohtaisia kokemuksia tai tiettyä asiantuntijuutta, jotta asiakkaille jaettavat materiaalit herättävät tunteita ja luotettavuutta. Tekoälyn tuottama materiaali on ainakin tällä hetkellä varsin geneeristä. Tämän lisäksi tekijänoikeusasiat ovat olleet paljon esillä tekoälyn tuottamien materiaalien suhteen.
Markkinointi ei ole kuitenkaan pelkkää sisällöntuotantoa. Data on suuressa roolissa, kun halutaan kohdentaa markkinointitoimenpiteitä juuri oikealle kohderyhmälle juuri oikeaan aikaan. Datan analysointiin tekoäly on todella tehokas työkalu. Markkinointiasiantuntijat voivat siis analysoida eri lähteistä, kuten sosiaalisesta mediasta ja verkkosivuston analytiikasta, saatuja tietoja kuluttajien käyttäytymisestä, mieltymyksistä ja trendeistä. Tekoälyalgoritmit voivat myös tunnistaa malleja ja tehdä ennusteita, jolloin markkinoijat voivat tehdä tietoon perustuvia päätöksiä ja optimoida markkinointitoimiaan.
Toinen tapa, jolla tekoäly muuttaa markkinointia, on automaatio. Tekoälyllä varustetut työkalut voivat automatisoida useita markkinointiprosesseja, kuten liidien tuottamisen ja asiakaspalvelun. Näin markkinoijat voivat keskittyä korkeamman tason tehtäviin, kuten strategiaan ja luovaan kehittämiseen, kun tekoäly hoitaa rutiinitehtävät.
Markkinoinnin ammattilainen on älykäs ja vastuullinen
Toiminnan tehostaminen on tullut varmasti jokaisen alan asiantuntijalle tutuksi termiksi. Työntekijöiltä vaaditaan usein kovia tuloksia varsin lyhyessäkin ajassa. Ihmisen nopeus ja kyvyt monissa asioissa ovat rajalliset, kun taas tekoäly jaksaa puurtaa väsymättömästi ympäri vuorokauden. Näin ollen älykäs markkinoinnin asiantuntija ei alistu tekoälylle, vaan hyödyntää sitä tehokkaasti omassa arjessaan. Tekoälyn avulla asiantuntija onnistuu parhaimmillaan tuottamaan parempia tuloksia nopeammin ja tekee itsestään samalla arvokkaamman tekijän työnantajalleen tai asiakkaalleen.
– On erittäin tärkeää, että markkinoinnin ammattilainen tuottaa asiakkailleen tai työnantajalleen lisäarvoa. Tärkein lisäarvo on kuitenkin ihminen itse. Tekoälystä puhutaan paljon, mutta siihen liittyy myös valtava vastuu. Tekijänoikeusasiat ovat jatkuvasti tapetilla ja tekoälyn tuottamat materiaalit eivät välttämättä ole virheettömiä. Niinpä älykkään markkinoinnin ammattilaisen on syytä jatkossakin luottaa eniten itseensä ja omaan osaamiseensa. Kyseessä on kuitenkin niin kuuma aihe, että suosittelen jokaisen tutustumaan tekoälyyn. Oma työkalupakki on syytä pitää aina avoimena uusille mahdollisuuksille, toteaa Baronan luovien alojen liiketoimintajohtaja Jaana Kaarela.
Ps. Huomasitko, että artikkelin ensimmäinen kappale on täysin tekoälyn tuottamaa tekstiä?