Case Gigantti: Elektroniikkajätin asiakaspalvelu sai apua Baronan henkilöstövuokrauksesta

Case Gigantti: Elektroniikkajätin asiakaspalvelu sai apua Baronan henkilöstövuokrauksesta

  1. Haaste

    Elektroniikkayritys Gigantin Customer Care Center -asiakaspalvelussa oli verkkokaupan kasvun myötä tarve löytää tekijöitä töihin turvaamaan jatkuva tekeminen ja sesonkipiikit. Työ vaatii erityistä paineensietokykyä ja siksi hyviä tekijöitä oli vaikea löytää.

  2. Ratkaisu

    Baronan henkilöstövuokrauspalvelu toi joustoa ja nopeutta vaativiin rekrytointeihin. Barona pystyi kattavien verkostojensa ja työntekijäpoolinsa avulla kartoittamaan parhaat mahdolliset tekijät Gigantin tiimiin. Kiiresesonkeina ja poikkeustilanteissa työntekijöitä pystyttiin rekrytoimaan nopealla tahdilla, myös kausipiikkien isompiin henkilöstötarpeisiin.

”Barona ymmärtää liiketoimintaympäristöämme ja tarpeitamme hienosti.Pystymme aidosti luottamaan siihen, että Baronalta tulee laadukkaita tekijöitä joka kerta.”
Anu Alasentie, manager, Gigantti Customer Care Center
Anu Alasentie, manager, Gigantti Customer Care Center

Suomen suurin elektroniikan ja kodinkoneiden ja niihin liittyvien palveluiden jälleenmyyjä Gigantti tuli Baronan asiakkaaksi vuonna 2019. Gigantti halusi taata Customer Care Center -asiakaspalvelussaan riittävän henkilöstömäärän kaikkina tarpeellisina aikoina, mutta omasta takaa resurssit rekrytoinnille uupuivat. Lisäksi sesonkivaihtelut, kuten joulu ja kesä toivat joka kerta isompia rekrytointipiikkejä ja -tarpeita. Henkilöstövuokraus luotettavan kumppanin kanssa tuntui hyvältä idealta.

– Vielä pari vuotta sitten oli haasteita saada riittävä määrä työntekijöitä kasaan kaikkina tarpeellisina aikoina. Halusimme varmistaa sen, että saimme oikeaan aikaan oikean määrän tekijöitä. Barona valikoitui yhteistyökumppaniksi, koska koimme Baronan luotettavaksi ja vakaa tausta henkilöstövuokrauksen parissa vakuutti meidät, kuvailevat Gigantin Customer Care Centerin Manager Anu Alasentie ja Operating Manager Maria Virtanen.

Tavoitteena oli alusta lähtien, että henkilöstövuokrausprosessi toimisi vaivattomasti. Työnjako oli selkeä: Gigantin päässä määriteltiin etukäteen rekrytoitavien määrä ja työntekijöiden tarkat speksit. Sen jälkeen oli Baronan tehtävä kartoittaa, miten tarvittavat henkilömäärät oikeilla hakuehdoilla saataisiin kasaan. Baronan kattavat verkostot ja työntekijäpoolit tulivat hyötykäyttöön.

– Meille esitellään vain potentiaaliset kandidaatit, jotka Baronan väki on seulonut ja karsinut massasta. He ovat olleet lähes joka kerta todella sopivia tehtävään.

Rekryjen haasteena tiukka hakijaprofiili


Gigantin asiakaspalvelun rekrytointien yksi haaste oli tiukka hakijaprofiili. Verkkokaupan kasvun myötä ja koronapandemian siirrettyä ostosten tekoa yhä runsaammin verkkoon myös asiakaspalvelun haasteet ovat monimuotoistuneet.

– Asiakaspalveluun ollaan yhteyksissä esimerkiksi silloin, kun halutaan muuttaa tilatun tuotteen toimitusaikaa, kysellään toimituksen aikatauluista tai jos on kysymyksiä huollosta, nettikaupan tuotteista tai saatavuuksista, Alasentie kuvailee.

Kuka tahansa ei tehtävässä pärjäisi, sillä työ vaatii monipuolista asiakaspalvelutaitoa. Lisäksi työssä tarvitaan kielitaitoa ja kykyä hahmottaa asiakkaan tarpeet nopeasti ja tarjota niihin ratkaisuja. Asenne todella ratkaisee.

– Meille tulevalla henkilöllä pitää olla kanttia ja paineensietokykyä, sillä tilanteet vaihtuvat jatkuvasti ja työssä käytetään monipuolisesti erilaisia viestintävälineitä. Tuote- ja palveluvalikoimamme on laaja, mikä vaatii myös nopeaa hahmottamis- ja haltuunottokykyä. Baronan kautta olemme kuitenkin löytäneet todella hyviä tyyppejä, Alasentie ja Virtanen kertovat tyytyväisenä.

Vuokratyöntekijöiden sopimukset ovat 30 tuntia viikossa, mutta myös pienemmillä työtunneilla tekijöitä on töissä. Gigantin vuoropäällikkö vastaa vuokratyöntekijöiden työvuoroista ja Barona vastaa työsopimuksesta ja siihen liittyvistä asioista.

– Ajattelemme kaikkia työntekijöitämme giganttilaisina. Vuokratyöntekijöillä on samat oikeudet ja velvollisuudet kuin vakituisillakin. Haluamme myös panostaa henkilöstön pysyvyyteen – siihen, että meille tahdotaan jäädä sesonkia pidemmäksikin aikaa, Virtanen ja Alasentie kuvailevat.

Baronan kanssa on yhteistyön aikana toteutettu myös kiiresesonkiaikoina useamman kymmenen henkilön ryppäiden rekrytointeja, kun tarvetta on ollut reilusti enemmän.

– Ja joka kerta olemme saaneet lyhyelläkin aikataululla tarvittavan määrän hyvänlaatuisia osaajia myös silloin, kun tarve on ollut kovimmillaan.

Luottamus kumppaniin tuo oikeaa lisäarvoa


Gigantti on erittäin tyytyväinen yhteistyöhön. Laadukkuus ja ketteryys tekemisessä ansaitsevat täydet pisteet. Lisäksi luottamus puolin ja toisin tekemisessä on kaiken ytimessä.

– Barona ymmärtää liiketoimintaympäristöämme ja tarpeitamme hienosti. Koronan myötä yhteistyö on tiivistynyt entisestään, kun virtuaalinen tapa tavata on niin paljon joustavampi. Pystymme aidosti luottamaan siihen, että Baronalta tulee laadukkaita tekijöitä joka kerta, kiireestä tai aikataulusta riippumatta.

Luottamuksesta kertoo sekin, että tulevaisuuden haaveena olisi entistä automatisoidumpi rekrytointiprosessi.

– Tavoite on tulevaisuudessa se, että systeemi automatisoituisi entisestään niin, että väliprosessit jäisivät pois. Ideaalia olisi, että voisimme vain kertoa tarvittavan henkilöstömäärän ja Barona rekrytoisi valmiit henkilöt töihin suoraan, Alasentie ja Virtanen summaavat.

Jani Räkköläinen
Jani Räkköläinen
Lue asiakas­palvelun ratkaisuista
Lue asiakas­palvelun ratkaisuistaVoisimmeko olla avuksi kuin Gigantille? Lue lisää asiakaspalvelun ratkaisuista.Lue lisää