Case Scandic Turku: Yhteistyöllä varmistettiin riittävä määrä osaamista kesäkaudelle
- Haaste
Scandic tarvitsi Turun alueen hotelleihinsa runsaan määrän sesonkityöntekijöitä kesäkaudelle 2022. Kilpailu alueen ja alan osaavasta työvoimasta tiedettiin jo lähtökohtaisesti suureksi.
- Ratkaisu
Scandic Turun ja Baronan pitempiaikainen yhteistyö laajennettiin koskemaan sesonkityöntekijöiden rekrytointia, perehdytystä ja valmennusta. Kokonaisvaltaisen ratkaisumallin avulla onnistuttiin löytämään Scandicin hotelleihin riittävä määrä päteviä työntekijöitä ja lisäksi useita keikkatyöntekijöitä vuodelle 2022, ja toteutus uusittiin kesällä 2023.
Scandic on Pohjoismaiden johtava hotelliketju, jonka siipien suojassa toimii lähes 280 hotellia kuudessa eri maassa. Historiallisessa Suomen Turussa asiakkaita palvelee kaiken kaikkiaan neljä Scandic-hotellia, joista uusimpana avattiin Scandic Hamburger Börs marraskuussa 2021.
Hotellien hektisessä arjessa pätevät työntekijät ovat etupäässä luomassa hyvää asiakaskokemusta, ja rekrytoinneissa Turun Scandic-hotellit ovat jo pitkään luottaneet Baronan ammattitaitoon. Yhteistyö laajennettiin koskemaan kausityöntekijöiden rekrytointia kesälle 2022, ja menestyksekäs kesärekrykonsepti sai jatkoa kesällä 2023.
– Meillä on Baronan kanssa on takana pitkä yhteinen historia, sillä olemme aiemmin rekrytoineet Baronan kautta työntekijöitä niin hotellin kuin ravintolan puolelle. Tänä vuonna laajensimme yhteistyön ensimmäistä kertaa koskemaan myös kesätyöntekijöiden rekrytointia, perehdytystä ja valmennusta, sillä odotettavissa oli kaikkien aikojen matkailukesä, kertoo hotellinjohtaja Mikko Henriksson.
Laadukas hakijamarkkinointi tavoittaa työntekijät houkuttelevalla tavalla
Kesäkausi 2022 oli Turun Scandic hotelleille poikkeuksellinen, sillä ensimmäistä kertaa kaupungissa oli jopa neljä ketjun hotellia etsimässä kesätyöntekijöitä. Sen lisäksi, että Scandicin osaajatarve itsessään oli nyt huomattavasti suurempi kuin aiempina kesinä, myös moni muu alan yritys kilpaili samoista työntekijöistä Turun alueella.
Taitavalla rekrymarkkinoinnilla sekä laadukkaalla rekrytointiprosessilla Barona onnistui löytämään Scandicin tarpeisiin 16 etevää kesätyöntekijää ja useita keikkatyöntekijöitä.
Turun Scandic-hotellien johtaja Mikko Henriksson kiittelee Baronaa hyvästä yhteistyöstä niin rekrytointien kuin henkilöstön valmennusten osalta.
– Tiedostimme sen, että kesätyöntekijöiden löytäminen ja kilpailijoista erottautuminen tulisi olemaan tässä tilanteessa vaikeaa. On myös todettava, että näin massiivisten rekrytointien hoitaminen vaatii hotellien esihenkilöiltä huimasti resursseja. Barona pystyi tarjoamaan tarpeeseemme kokonaisvaltaisen ratkaisun, joka piti sisällään rekrymarkkinoinnin, haastattelut ja henkilövalinnat sekä uusien työntekijöiden tehovalmennuksen ja perehdytyksen”, Henriksson toteaa.
Tehovalmennus antoi uusille työntekijöille hyvät eväät vauhdikkaaseen kesään
Mikko Henrikssonin mukaan varsin haastavasta lähtötilanteesta huolimatta kesätyöntekijöiden rekrytoinnit oli helppoa luottaa Baronan käsiin. Kesäkaudelle 2022 löydettiin riittävä määrä päteviä sesonkityöntekijöitä, jotka perehdytettiin työhön Scandicilla asianmukaisesti ja konseptiin sopivalla tavalla.
Erityisesti Baronan oma tehovalmennus oli ratkaiseva osa rekrytointiprosessia, sillä kesätyöntekijöiden joukossa oli tällä kertaa runsaasti kokemattomia työntekijöitä, jotka saivat ensikosketuksensa palvelualaan Scandicilla.
– Yhteistyö Baronan kanssa on sujunut aina hyvin. Kesätyöntekijöiden rekrytoinnin yhteydessä kiinnitin huomiota säännöllisiin palavereihin, joiden avulla meidät pidettiin hyvin ajan tasalla rekrytointien tilanteesta.
Scandicilla osattiin odottaa hyvää suoritusta, sillä Barona oli jo aiemmin vakuuttanut heidät ammattimaisella toiminnallaan ja vankalla kokemuksella.
– Erityisen tyytyväisiä olemme tulokselliseen rekrymarkkinointiin sekä Baronan järjestämään tehovalmennukseen, jonka ansiosta uudet kesätyöntekijämme oppivat tärkeitä perusasioita ja saivat tarvittavat valmiudet onnistua työssään. Voisin ehdottomasti suositella Baronaa myös muille, sillä he pystyvät aina ylittämään odotukset, Henriksson kiittelee.